KRONIKK
![Vel hjemme fortalte studentene om opplevelsene sine i norske barnehager til medstudentene. Vel hjemme fortalte studentene om opplevelsene sine til medstudentene.](https://image.barnehage.no/263875.webp?imageId=263875&width=960&height=548&format=jpg)
Danske studenter: «Tenk å være barn og ha fjellet som sin lekeplass»
Hva er forskjellene og likhetene mellom danske og norske naturbarnehager? I januar kom et knippe danske studenter til Bergen for å lære litt om nettopp det.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentenes meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
I januar reiste 28 studenter og to undervisere fra pedagogutdanningen i Aarhus på en vakker og utbytterik studietur til vennskapsbyen Bergen.
Formålet med studieturen var å søke inspirasjon og utvide kunnskapen vår om pedagogikken i norske naturbarnehager, og om samskaping og kreativitet i pedagogisk arbeid med voksne.
Vår første aktivitet på studieturen var å besøke Høgskolen på Vestlandet, campus Kronstad, for å hilse på to dyktige norske undervisere: Karen Klepsvik og Anne Lynngård. Ukens program ble gjennomgått over en god kopp kaffe i kafeen.
Deretter ble vi, studentene, sendt ut i byen for å utforske kunsten og kulturen. I oppgaven ble vi bedre kjent med blant andre Edvard Grieg, Sissel Kyrkjebø og Varg Veum. Vi brukte også tid på å studere byens mangfoldige og uttrykksfulle street art.
Besøkte naturbarnehager
De neste to dagene besøkte vi naturbarnehager sammen med en gruppe norske studenter fra siste del av barnehagelærerutdanningen. Det var veldig lærerikt å se andre barnehager og snakke med de norske studentene om forskjellene og likhetene på utdanningen i Norge og i Danmark.
I naturbarnehagene opplevde vi at barna i utgangspunktet er ute i den tiden de er i barnehagen. Det var spennende å høre om og givende å oppleve en annen form for natur enn den vi har i Danmark, samt å oppleve pedagogikken via samskaping med de norske studentene.
I de to barnehagene er naturen helt fundamentalt for barna og de voksne. Været satte ingen begrensninger for å dra på tur, være ute hele dagen, sove, bleieskift og å lære.
![Studentene var blant annet på besøk i Langøy Friluftsbarnehage. I Langøy Friluftsbarnehage.](https://image.barnehage.no/263874.webp?imageId=263874&width=960&height=548&format=jpg)
Tenk å være barn og ha fjellet som sin lekeplass, utdannede pedagoger med spesialisering i naturen, som viser barna vei: … og hvis noen skal sove en lur, spenner vi bare opp en hengekøye og tenner et bål…
Vi har opplevd hvordan pedagogene inviterer barna med – på en klatretur i det store treet, på ski ned bakken, eller i en våtdrakt og en tur i vannet. Det er opplevelser som gjør barna robuste, nysgjerrige og selvsikre.
Det er ingen tvil om at Norge har en helt annen natur å tilby og dermed også mange andre muligheter, men kjerneverdien i deres arbeid – det tar vi med oss hjem. Det kan vi lære av og bruke i vårt pedagogiske arbeid.
![På besøk i Fløyfjellet naturbarnehage. På besøk i Fløyfjellet barnehage.](https://image.barnehage.no/263873.webp?imageId=263873&width=960&height=548&format=jpg)
Mer inspirasjon
Dagen etter møtte vi den veldig inspirerende «Krea-Karen», Karen Schytte, kunstner og ansatt på Kalfaret sykehjem. Hun delte sine mange erfaringer fra det sosial-spesialpedagogiske feltet med oss, og fortalte hvordan man kan se muligheter fremfor begrensninger. Hvis vi rammesetter en aktivitet og på forhånd har sagt hva mennesker kan og ikke kan, så begrenser man i stedet for å se menneskets kompetanser. For å samskape, kommunisere og motivere den enkelte, må vi se hele mennesket og ta ett skritt av gangen. Derved kan man finne det rette læringsnivået for den enkelte.
Vi har gjennom kunsten lært at man har mulighet til å påvirke/provosere/fortelle om samfunnet (kritisk og positivt) og om Bergens historie, som har gjort dem til dem de er i dag.
Det er en måte å ytre seg og være deltagende og demokratisk.
Vi opplevde et barn som hadde en stor innlevelse i vår lek. Språket hadde ingen betydning, men derimot hadde kroppsspråket, mikrobevegelser og det felles tredje stor betydning for at vi kunne samskape rundt naturen og leken.
I tillegg var vi forsøkskaniner for de norske studentenes kommende eksamen. Her kunne vi lære av og med hverandre, fordi vi var deltagende og engasjerte i deres utdanning og kultur. Vi opplevde hvordan kommunikasjon og språket kunne være en barriere, men det ga også mye latter og fortellinger med seg, som førte oss sterkere sammen. Vi endte med å oppleve Bergens byliv etter ukens avslutning, sammen med de norske studentene.
![Munchs 'Skrik' ble laget i flere varianter, etter inspirasjon fra Bergen. Munchs 'Skrik' ble laget i flere danske varianter.](https://image.barnehage.no/263876.webp?imageId=263876&x=12.00&y=0.00&cropw=83.61&croph=100.00&width=960&height=558&format=jpg)
Smittende interesse
Den interessen som vi opplevde fra underviserne, både de norske og våre egne fra VIA, var smittende og vi lærte hvordan det å være lidenskapelig og engasjert i et emne og et fag har stor betydning for å samskape med andre. Det tar vi med oss videre i vårt pedagogiske arbeid. Gjennom vår uke - i barnehagene, sammen med de norske studentene og de norske lærerne, så vi betydningen av at vi var engasjert i å leke og være kreative.
Vi er glade for at vi fikk – og tok imot tilbudet om å bli med til Bergen, og vi har fått veldig mye ut av vår tur både faglig og sosialt. Hele uken var veldig lærerik da vi var veldig praktiske og undervisningen varierte fra det normale. I tillegg var det flott å prøve å være på reise med sine medstudenter.
Da vi kom hjem til Aarhus igjen, skulle vi presentere utbyttet av turen for de andre gruppene.
Der viste vi fram litt fra våre utstillinger, samt videoer og mange flere fortellinger som viste hvor mye hver enkelt av oss tar med videre i vår utdanning.
Tusen takk – fra 28 studenter på hold 24F2-ABC, Natur, estetikk og bærekraft i Norge – og fra Birgitte Theilmann og Hanne Værum Sørensen.