Den vanligste lespraksisen i norske barnehager er spontan, barneinitiert og i liten grad planlagt, viser undersøkelse.Foto: Bo B. Randulff / Elisabeth Tønnessen (innfelt foto)
– Det er behov for større oppmerksomhet rundt lesing i barnehagen
– I barnehagehverdagen er det mye som skal og må gjøres, og i studien vår ser det ut til at lesing er en av de første skal-ene som forsvinner, sier Trude Hoel.
Hun er professor i lesevitenskap ved Nasjonalt senter for
leseopplæring og leseforsking ved Universitetet i Stavanger.
Sammen med Cecilie D. Fodstad, Agnes-Margrethe Bjorvand
og Elisabeth B. Stangeland, har Hoel undersøkt hvilke lesepraksiser som finnes
i norske barnehager.
– Rammeplanen for barnehagen legger vekt på at alle barn
skal oppleve spenning og glede ved høytlesning. Likevel viser resultatene fra vår studie at lesing er
langt fra så vanlig og en så selvsagt aktivitet i mange barnehager som man
kanskje skulle tro, sier hun.
Over 1000 barnehagelærere
Studien som er publisert i tidsskriftet Nordisk
barnehageforskning, bygger på en nasjonal spørreundersøkelse om nettopp
lesepraksiser gjennomført våren 2022 i forbindelse med forskningsprosjektet
SPrELL.
1192 barnehagelærere har deltatt i den digitale
undersøkelsen.
I tillegg har forskerne gjennomført fem fokusgruppeintervjuer
med 14 barnehagelærere fra Midt-Norge, Sørlandet og Vestlandet.
Forskerne har undersøkt hvem som tar initiativ til lesing
i barnehagen. De har også sett på om det blir brukt gruppeinndelinger i
forbindelse med lesing, om det blir avsatt tid spesifikt til lesing, og hvilke
steder det leses på i barnehagen.
Spontan og barneinitiert
Forskerne finner at lesing i barnehagen som regel er en
spontan og barneinitiert aktivitet. Dette kommer frem både i
spørreundersøkelsen og fokusgruppeintervjuene.
Annonse
– Det er først og fremst barna som tar initiativ til
lesing. Over 90 prosent av barnehagelærerne som deltok i spørreundersøkelsen,
oppgir at barn på avdelingen deres tok initiativ til lesing samme dag eller
dagen før de besvarte undersøkelsen. Dette gjelder for både små- og
storbarnsavdelinger samt aldersblanda grupper, sier Hoel.
Resultatene bekrefter dermed tidligere studier som peker
mot en sterk barneinitiert og aldersuavhengig lesepraksis i norske barnehager.
– Men at barn tar initiativ til lesing, og at barn
interesserer seg for lesing, betyr ikke nødvendigvis at det blir lest mye,
påpeker Hoel.
«Barneinitiert lesing fordrer at de ansatte er
tilgjengelige og har mulighet og vilje til å prioritere lesestunden, selv om
barnehagelærerne forteller at barna, uavhengig av alder, også kan sitte for seg
selv med ei bok eller lese for hverandre også uten en voksen formidler» skriver
forskerne i artikkelen som er publisert i Nordisk barnehageforskning.
I fokusgruppeintervjuene kommer det frem at også de
ansatte spontant tar initiativ til lesing.
To barnehagelærere beskriver hvordan en spontan
lesestund gjerne initieres av en ansatt: «Jeg tar opp en bok og ‘oi, se her da,
her er boken om Lille Frosk i verdensrommet. Den er det lenge siden
jeg har lest’».
Barnehagelærerne forteller at kulturen for lesing er
såpass sterk i denne barnehagen at slike initiativ fra ansatte også bidrar til
å styrke barnas leseinitiativ:
«Det er noe med at vi liker å lese i bøker, se i bøker,
fortelle bøker, ja. Så tror jeg det smitter over at vi viser engasjement.»
Middel for å trøste og roe ned
Det ser derimot ikke ut til å være de ansattes leseglede
som er hovedmotivasjonen for den vokseninitierte spontane lesingen, påpeker
forskerne.
I intervjuene kommer det frem at boka gjerne brukes for å
trøste og for å dempe uro blant barna, både under frilek og i
overgangssituasjoner.
Lesingen i barnehagen er gjerne hektet på allerede
etablerte rutiner, som lydbok under hvile eller høytlesing under fruktmåltidet.
«Det er ikke noe galt med å lytte til ei lydbok i
hviletiden eller lese høyt under måltidet. Dette representerer praksiser som
kan gi barna både gode leseerfaringer og felles kulturelle referanser. Men,
dersom lesingen alltid koples sammen med andre aktiviteter, kan boka og
lesingen bli redusert til et middel, og få en sekundær verdi. Dette er ikke i
tråd med rammeplanens intensjon om at barn skal få oppleve spenning og glede
ved høytlesing, og at lesing sammen med barn skal være en integrert del av barnehagens
virksomhet» skriver forskerne.
Lesegrupper
Både i spørreundersøkelsen og i intervjuene kommer det
frem at det blir lest i ulike gruppekonstellasjoner i barnehagene.
Samtidig synes gruppeinndeling med planlagt og organisert
lesing å være langt vanligere på storbarns- og aldersblandede avdelinger enn på
småbarnsavdelinger.
– Vår undersøkelse viser at per i dag er det ikke så
vanlig med lesegrupper på småbarnsavdeling. 48 prosent svarer at de aldri (23
prosent) eller sjelden (25 prosent) har lesegrupper for de yngste barna,
forteller Hoel.
Når det gjelder storbarns- og aldersblandede avdelinger
svarer 63 prosent av barnehagelærerne at de har faste lesegrupper her,
ukentlig eller daglig. På småbarnsavdeling oppgir 47 prosent det
samme.
– Hvorfor tror du det er mindre vanlig å ha
lesegrupper på småbarnsavdeling?
– Det kan jo være at det er mer krevende å ha lesegrupper
med de yngste, for strategiene for å fange barnas oppmerksomhet og holde dem i
lesinga er annerledes enn med de eldre barna. På småbarnsavdeling er dessuten
de ansatte på gulvet, sammen med barna, og bøkene ligger på gulvet og barna
bærer rundt på dem, så det kan jo også være at de ansatte opplever at de holder
på mye med bøker, selv om de kanskje ikke leser dem? Undersøkelsen vår svarer
ikke på dette, og variasjonene mellom barnehager kan være store. Men,
undersøkelsen vår peker på et behov for større bevissthet omkring lesing med de
yngste.
I intervjuene forteller barnehagelærerne at de opplever
det som bedre og lettere å lese for en liten gruppe barn. Men det hender også
at man leser for hele barnegruppa:
– Mange av lesegruppene som er rapportert inn er den
tradisjonelle samlingsstunden, hvor det noen ganger – men ikke alltid – blir
lest, sier Hoel.
«Noe ekstra»
På småbarnsavdeling oppgir 61 prosent av barnehagelærerne
at de ikke har faste tidspunkt for å lese med barna. På storbarns- og
aldersblanda avdeling, svarer henholdsvis 47 og 55 prosent det samme.
– Undersøkelsen viser altså at det er veldig mange
barnehager som ikke setter av tid til lesing, i form av faste tidspunkt. Og
mindre tid øremerkes til lesing med de yngste enn de eldste barna, sier Hoel.
Mangel på personell oppgis som en av årsakene i samtlige
fokusgruppeintervjuer.
Som én barnehagelærer sa: «Noen har lyst til å lese og så
har du lyst til å lese med det barnet, men så er det 14 andre barn som krever
at du er der også».
Mangel på personell setter også noen ganger en stopper
for muligheten til å dele inn i mindre grupper, noe som kunne bidratt til
mindre støy og dermed bedre leseopplevelser, påpekes det i ett av intervjuene.
– Barnehagelærerne sier også at det å lese kommer i
tillegg til alle andre gjøremål i barnehagen, det blir noe ekstra eller noe som
kommer på toppen, og derfor faller lesing dessverre ofte vekk, forteller Hoel.
– I barnehagehverdagen er det mye som skal og må gjøres,
og i studien vår ser det ut til at lesing er en av de første skal-ene som forsvinner. I forskningsartikkelen skriver vi om barnehagelærere som føler at de sluntrer unna andre oppgaver
når de leser sammen med barna. Dette tydeliggjør at det må jobbes inn en
forståelse for hvorfor lesing er viktig, og en aksept i personalet for at å lese
sammen med barn er viktig tidsbruk.
For at lesing skal inkludere alle barna, og ikke bare de
som tar initiativ til lesing selv eller tilfeldigvis befinner seg i nærheten –
og for at boka skal ha verdi i seg selv, og ikke bare som et virkemiddel for å
roe barna ned – har planlegging en viktig funksjon, påpeker Hoel.
Gode lesesteder
Forskerne finner videre at tilgang til eller mangel på
gode lesesteder og bøker påvirker barnehagenes lesepraksiser i vesentlig grad.
– Mange barnehagelærere oppgir at det å ha et godt sted å
lese er viktig eller veldig viktig for at lesing skal skje. Påfyll av nye og
gode bøker skaper også engasjement blant de ansatte og barna, sier Hoel.
Gode lesesteder, er for eksempel steder hvor man ikke
blir forstyrret. Steder som er litt skjermet for andre aktiviteter, hvor man
kan sitte komfortabelt og hvor bøkene er lett tilgjengelige, trekker hun frem.
– Dette er noe barnehagelærerne som deltok i fokusgruppeintervjuene
forteller at de lengter etter. De hadde gjerne slike steder i barnehagen før,
men har det ikke lenger.
Mangel på godt egnede og dedikerte lesesteder, kan hindre
at barn og ansatte klarer å være i lesingen over tid, og kan bidra til å
forklare hvorfor lesing i liten grad planlegges i mange barnehager, påpeker
forskerne i sin artikkel.
Foto: Bo B. Randulff
Tilgjengelighet
Barnehagelærerne som deltok i fokusgruppeintervjuene var
bevisste på ansvaret de har for å legge til rette for at bøker er tilgjengelige
for barna, både gjennom tilgang til aktuelle bøker og den fysiske
presentasjonen av bøkene:
«Da prøver jeg alltid å sette opp noen utvalgte med
siden, altså forsiden frem, sånn at det blir presentert litt spennende, for det
er jo veldig mye gøyere å komme til enn bare ei kasse med bøker» sa én av
informantene.
Det at barna har tilgang til bøkene ble også problematisert
av noen: «Vi har også en del bøker som vi rett og slett ikke kan ha stående
fremme fordi at de blir dessverre ødelagt» sa en annen informant.
Både lesestedene, bøker som er tilgjengelige for barna og
de ansatte på avdelingen, påvirker lesepraksisene og påvirkes av lesepraksisene,
påpeker forskerne:
«Når det er egnede lesesteder på avdelingen, når det er
nok personale til at lesingen kan gjennomføres uforstyrret og uten tanke på
andre oppgaver, når det fysiske miljøet er skjermet og preget av aktuelle og
fristende bøker, er det enklere for de ansatte både å planlegge lesing, initiere
lesing spontant og prioritere barnas leseforespørsler» skriver de.
Faglige diskusjoner
– Vår konklusjon er at den vanligste lesepraksisen i
norske barnehager er spontan, barneinitiert og i liten grad planlagt, noe vi
mener peker mot et behov for å revitalisere prioriteringen av lesing i
barnehagen, sier Hoel.
– Hva forteller denne studien oss?
– Vi mener altså at det er et behov for større oppmerksomhet rundt
lesing i barnehagen. Det vil for eksempel være fantastisk hvis studien vår kan
føre til faglige diskusjoner i personalgrupper med spørsmål som: Hva er det som
gir oss lyst til å lese? Har vi tilgang til gode lesesteder og bøker som innbyr
til lesing – både for barn og ansatte?
– Økt bevissthet om hvorfor lesing er viktig vil kunne føre
til mer lesing for alle, og at flere barn får gode leserfaringer og felles
referanser som utgangspunkt for samhandling og deltakelse i lek. Rett og slett
en barnehagekultur som verdsetter tid til lesing, sier Hoel.