Trude Sydtangen hos Læringsverkstedet sier at kjeden nå dessverre erfarer det de har advart mot.
Foto: Læringsverkstedet
– Dette lovkravet rammer uhensiktsmessig
Om lag en måned etter at endringene trådte i kraft, kan Læringsverkstedets administrerende direktør Trude Sydtangen bekrefte at heller ikke landets største barnehagekjede er ferdig tilpasset nye regler.
250 nye selskaper måtte opprettes. 700 nye bankkontoer
likeså. Og 6.000 ansatte måtte få nye arbeidsgivere. Det var noen av
konsekvensene Læringsverkstedet så for egen del, etter at kunnskapsminister
Tonje Brenna (Ap) i fjor vår la fram forslag til endringer i barnehageloven.
– Vi er enda ikke i mål. Dette er muligens norgeshistoriens største
fisjon og et betydelig arbeid følger med. Vi startet prosessen med å innrette
oss etter ny lov så raskt den ble vedtatt. Alle prosessene som følge av fisjonen
tar tid, forklarer Sydtangen til Barnehage.no, og peker på saksbehandlingstid
hos Brønnøysundregistrene som et eksempel.
Dermed føyer kjeden seg inn i rekken av aktører som har gitt
uttrykk for at fristene Stortinget satte da loven faktisk ble endret i juni,
ikke har vært mulig å overholde.
Les også: Venter
på Skatteetaten
Revisorforeningen:
– Ikke realistisk
Og: Langt
fra i mål med tvungen endring
– Rammer uhensiktsmessig
Med til historien hører at det uavhengige kontrollorganet Regelrådet har gitt forskriftsendringene
som fulgte med nye lovkrav «rødt lys». De etterlyste i
sin uttalelse fra september i fjor en grundigere utredning av økonomiske
konsekvenser for de private barnehagene.
Læringsverkstedet startet imidlertid tidlig med å identifisere
utfordringene, og ifølge administrerende direktør har de så langt ikke
støtt på noe uforutsett – annet enn at prosessen tar tid og at arbeidet er
krevende.
– Dette lovkravet rammer uhensiktsmessig- og vi har heller
ikke oversikt over alle konsekvenser det vil ha for oss på kort og lang sikt,
påpeker hun.
Men fortsetter:
– Når vi vet at formålet med dette skulle være at foreldrebetaling
og tilskudd skal komme barna til gode, så erfarer vi dessverre det vi advarte
om, at mer går til revisjon og regnskapsmessig administrative prosesser og
dermed økte kostnader.
– Frykter også for de små
Mens lovendringer for en strengere regulering av sektoren alt
er innført, vil regjeringen først mot slutten av 2023 være ferdig med sin
helhetlige gjennomgang av finansieringssystemet for privat barnehagesektor.
Daglig leder hos Mobarn, Laila Dahle, uttalte nylig til Barnehage.no
at hun tenker
regjeringen har begynt i feil ende.
Sydtangen peker på noe av det samme.
– Jeg frykter også for de små barnehagene, når man har satt
i gang en storstilt regulering av sektoren uten å konsekvensutrede, og uten at
finansieringen er på plass. En forutsigbar bærekraftig økonomi burde vært på plass
først, sier hun.
30.000 internfakturaer
– Hva kan nå sies om ekstrakostnadene som følger med
tvungen omorganisering?
– Det er en stor engangskostnad knyttet til selve
omorganiseringen. Penger går til advokatfirma, konsulenter, revisor med flere istedenfor
barna. Vi har ikke oversikt over det totale bildet enda, så engangskostnadene
er det foreløpig vanskelig å sette en prislapp på. Også når vi er inne i normal
drift i nytt selskap, vil omorganiseringen gjøre at det vil gå ekstra penger
til administrative tjenester, svarer Sydtangen.
«I dette nye systemet kommer det for Læringsverkstedets
del til å gå 30.000 internfakturaer mellom selskapene», sa
eier Hans Jacob Sundby til Barnehage.no i fjor vår, samtidig som han tok
til orde for andre grep som kunne ivaretatt ønsket transparens.
Det er også PBL (Private Barnehagers Landsforbund) sin klare
oppfatning.
– Et nytt krav om regnskapsmessig skille, som Kunnskapsdepartementet
tidligere har anbefalt, ville sikret åpenhet og innsyn, til en betydelig lavere
kostnad for barnehagene og samfunnet, sa administrerende direktør i PBL, Jørn-Tommy
Schjelderup, til Barnehage.no nylig.