– Når man
snakker om «skjermtid», gir man inntrykk av at denne tiden skiller seg tydelig
fra den tiden der ungene ikke bruker skjerm. Men i leken til småunger er det
ikke alltid slik, sier Pettersen i en artikkel publisert på uio.no.
Han er
barnehagelærer, men har de siste årene vært ansatt ved Institutt for pedagogikk
ved Universitetet i Oslo (UiO).
15. desember
forsvarte han doktorgraden sin.
– Ett
lekeunivers
I
doktorgradsprosjektet har Pettersen gått i dybden på leken til en gruppe barnehagebarn
i alderen tre til seks år.
– Den første tanken min var å se på hvordan barna tok i bruk
forskjellige typer digitale teknologier som nettbrett eller digitale mikroskop
i barnehagen. Etter hvert skjønte jeg at det særlig blant én gruppe barn, var
vanskelig å skille mellom hva slags lek som foregikk på skjerm og utenfor
skjerm. Det digitale og analoge blandet seg på et vis, sier han til
barnehage.no.
Gjennom
prosjektet har Pettersen særlig fulgt tre gutter på mellom fire og seks år som
var opptatt av å spille dataspill på fritiden. Disse barna observerte han både
i barnehagen og hjemme, i til sammen 64 dager i løpet av halvannet år.
Pettersen så flere
eksempler på at univers man gjerne forbinder med YouTube og dataspillet
Minecraft, grep inn i lek som tilsynelatende var helt analog. Barna tok for
eksempel i bruk begreper, spillogikk og figurer fra Minecraft-spilling mens de
bygget med fysiske klosser i barnehagen, forklarer han på uio.no.
Dette var et
så gjennomgående kjennetegn ved leken til disse barna, at det ikke alltid ga
mening å skille mellom analog og digital lek.
– Det ble til
ett større lekeunivers. Barna kunne for eksempel leke at de samlet stjerner fra
Super Mario-spillet i skogen. Eller så kunne erfaringer de hadde fra lek i
skogen bli trukket med inn i gaming-opplevelsene deres, forteller han til
barnehage.no.
Rammeplanen om barnehagens digitale praksis:
Barnehagens digitale praksis skal bidra til
barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy i det
pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til
å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle
barn. Ved bruk av digitale verktøy skal personalet være aktive sammen med
barna. Samtidig skal digitale verktøy brukes med omhu og ikke dominere som
arbeidsmåte. Barnehagen skal utøve digital dømmekraft og bidra til at barna
utvikler en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale medier.
Personalet skal
- utøve digital dømmekraft når det gjelder informasjonssøk, ha et bevisst forhold til opphavsrett og kildekritikk og ivareta barnas personvern
- legge til rette for at barn utforsker, leker, lærer og selv skaper noe gjennom digitale uttrykksformer
- vurdere relevans og egnethet og delta i barnas mediebruk
- utforske kreativ og skapende bruk av digitale verktøy sammen med barna.
(Kilde:
Rammeplan for barnehagen)
«Joinet»
Måten barna
forholder seg til det digitale i dag, handler ikke bare om bruk av en digital
enhet, påpeker Pettersen.
– Noen vil
kanskje si at å ta med seg elementer fra spillverdenen inn i leken er ganske
likt som å hente inspirasjon fra temaer og figurer fra film eller litteraturen,
men dette var litt annerledes. I mye av leken jeg observerte handlet det om at
barna lekte at de spilte, de lot seg ikke bare inspirere av en figur
eller et narrativ. De latet for eksempel som at de «joinet» inn i et spill,
forteller han.
– En gutt ytret
et ønske om å være sjefen for spillet de lekte. «Nei, du kan ikke være sjefen,
men du kan joine», fikk han til svar. Da spiller de på kjennetegn fra spillet
på en litt annen måte enn om man leker at man er Elsa fra Frost.
Forbi
skjermen
Rammeplanen
sier at barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og
læring.
Å jobbe med
det digitale i barnehagen trenger ikke alltid handle om hightech utstyr, mener
Pettersen.
– Kanskje
handler det ofte bare om å være litt nysgjerrig og se på hvordan barna
forholder seg til det digitale. I barnehagen jeg observerte lagde de sitt eget
Super Mario-univers som barna kunne leke i. De hadde figurer som de lekte at
falt ned i hull og klatret opp trapper. Tilsvarende latet barna på eget
initiativ som at de spilte Minecraft ved at de bygget med klosser.
– Det handler
litt om å se forbi skjermen, på samme måte som barna gjør, og la seg inspirere
av måten de gjør det i sin lek, sier stipendiaten.
Savner
nyanser i skjermdebatten
Tidligere i
år vokste det frem et foreldreopprør mot skjermbruk i skolen. Og i juni ble tidligere
Oslo-byråd Robert Steen utnevnt til leder av et utvalg som skal se på hvordan
barn og unges skjermbruk i barnehage, skole og fritid påvirker helse,
livskvalitet, læring og oppvekst.
Det regjeringsoppnevnte
utvalget leverte sine første temanotater til regjeringen 15. desember. Samme dag
som Kenneth Pettersen forsvarte doktoravhandlingen sin.
Stipendiaten
savner flere nyanser i debatten om barns skjermbruk.
– Det å bare
fokusere på skjerm eller ikke skjerm blir litt unyansert. Skjerm er
forskjellige ting i forskjellige kontekster, og det er ofte ganske forskjellige
praksiser for skjermbruk i barnehage, skole og hjemme, sier han.
Pettersen er
opptatt av hvilke følelser som oppstår når barna spiller dataspill eller leker
at de spiller. Han fant blant annet at båndet mellom dem ble styrket når de tok
sjanser i spill.
– Båndene
mellom barna ble styrket ved at de gang på gang la til rette for «lek på
kanten» og de felles erfaringene av overraskelse og uforutsigbarhet ble
gjentakende tema for vennskapet deres, forteller stipendiaten.
– Kan gå
i lås
Pettersen peker
samtidig på at ikke all påvirkning fra skjerm er positiv. I datamaterialet fant
han også situasjoner der spillogikken bidro til at leken gikk i lås og ble
destruktiv.
– Barna jeg
fulgte syntes det var aller morsomt når det var åpninger for at noe nytt og
uventet kunne skje. Da steg intensiteten i leken. Men det finnes også ganger i den
«skjerm-inspirerte» leken hvor det ikke er noe nytt som skjer og det blir
veldig repetitivt. Det kan være mange grunner til dette. For eksempel at enkelte
spill i liten grad åpner opp for at noe uforutsigbart kan skje. Da kan kanskje leken
hyppigere gå i lås og bli destruktiv.
– All lek
kan ha gode og dårlige sider, og det gjelder også denne leken. Mitt poeng er at
man, istedenfor å se seg blind på skjermtid, burde være sensitiv og nysgjerrig
i møte med den leken som er koblet til opplevelsene på skjerm, utdyper Pettersen
på uio.no.
På denne
måten kan man undersøke om mønstrene som gjentar seg er positive eller
negative, og bygge opp under det som er bra, mener han.
Barna Pettersen
fulgte kunne ha Youtube på TV-en, Minecraft på nettbrettet og Lego og pinner ved
siden av seg når de lekte hjemme.
– Det å ha
en rekke ressurser tilgjengelig, både digitale og ikke digitale, åpner opp for
at noe uventet kan skje. Hvis du kun sitter og ser på YouTube, skjer det
kanskje ikke så mye, men denne gjengen var kreativ og var gode på å mobilisere alle
ressursene de hadde rundt seg, sier han.
– Kan
speile interessene til enda flere
Pettersen
oppfordrer barnehageansatte til å være entusiastiske også når barna viser
interesse for ting som opprinnelig kommer fra det digitale universet.
– Også disse
tingene kan åpne for utforskning, læring og kreativitet.
Stipendiaten
viser igjen til barnehagen som lagde fysiske kulisser inspirert av Supert
Mario-universet som barna kunne leke i.
– Åpner man
for dette, kan man kanskje speile interessene til enda flere av barna i
barnehagen, sier han.