Utvalgsleder Robert Steen overrakte mandag rapporten til kunnskapsministeren og barne- og familieministeren.
Foto: Skjermdump fra pressekonferanse strømmet på regjeringen.no
Utvalg: Skjermbruk for barn under to år bør sterkt begrenses
Skjerm bør unngås under måltider, voksne bør begrense sin egen skjermbruk når de er sammen med barn, og for de aller yngste barna bør skjermtiden være svært begrenset. Det er noen av anbefalingene fra skjermbrukutvalget.
Sommeren 2023 oppnevnte regjeringen et utvalg som
fikk i oppgave å fremskaffe et bedre kunnskapsgrunnlag om hvordan barn og unges
skjermbruk i barnehage, skole og fritid påvirker helse, livskvalitet, læring og
oppvekst.
Mandag leverte de sin sluttrapport.
Her kommer utvalget med en rekke råd om skjermbruk for
barn og unge, og til de voksne i laget rundt barnet.
De kommer også med anbefalinger til myndighetene og til
leverandører av digitale plattformer. Blant annet mener utvalget at det ikke er
nødvendig med en nasjonal aldersgrense for bruk av sosiale medier.
Koble de voksne på
Utvalget har kartlagt både nasjonal og internasjonal
forskning.
– Vi håper at rapporten vår kan bidra til en opplyst og
nyansert debatt om barn og unges skjermbruk. Skjermbruk er en integrert del av
livene deres, og det er mye forskjellig som inngår i «skjermbruk». Vi vil
beholde de positive sidene ved skjermbruken og bekjempe de negative. Derfor må
tjenestene barna bruker bli tryggere og bedre alderstilpasset. Skjermbruken må
også inngå i et godt balansert liv. Den balansen må de voksne hjelpe barna til
å finne. Vi mener ikke løsningen er å koble barna av, men å koble de voksne på,
uttaler utvalgsleder Robert Steen i en pressemelding.
Noen av hovedfunnene i rapporten er at:
- Å bruke skjermer kan gjøre det vanskeligere å sovne og gi dårligere søvn.
- Egenskaper ved sosiale medier kan føre til dårligere psykisk helse.
- Skjermbruk kan utfordre barn og unges konsentrasjon og læring.
Les rapporten her.
– Bør være svært begrenset
Ifølge utvalget finner forskning ingen fordeler med
skjermbruk for de aller yngste barnas utvikling. Bruk av digitale skjermer kan
også øke risikoen for nærsynthet blant yngre barn.
Utvalget anbefaler derfor å sterkt begrense skjermbruk
for barn under to år, også i barnehagen.
Når barn mellom to og fem år skal bruke skjerm, mener
utvalget at skjermbruken bør være alderstilpasset og skje sammen med voksne.
Utvalgets råd om skjermbruk for barn under to år:
- Skjermbruk er sannsynligvis ikke positivt for barns utvikling de to første leveårene og bør derfor være svært begrenset.
- Voksne bør begrense sin egen skjermbruk når de er sammen med barn, og redusere varslinger på egne enheter.
- TV og andre store skjermer bør ikke stå på i bakgrunnen der små barn oppholder seg.
Råd om skjermbruk for barn mellom to og fem år:
- Skjermbruk må balanseres med aktiviteter som fremmer utvikling og læring, og må ikke gå på bekostning av søvn, måltider, lek, fysisk aktivitet og sosialt samvær med andre barn og voksne.
- Skjermbruk bør ikke utgjøre en vesentlig del av barnets våkne fritid. Det barna ser og gjør på skjerm bør være tilpasset deres alder og utviklingstrinn, og bør helst skje sammen med voksne.
- Voksne bør begrense sin egen skjermbruk når de er sammen med barn, og redusere varslinger på egne enheter. TV og andre store skjermer bør ikke stå på i bakgrunnen der barn oppholder seg.
- Barn bør unngå bruk av skjerm før leggetid, og de bør ikke ha tilgang til digitale enheter når de skal sove.
- Unngå skjerm under måltider hjemme, i barnehagen, på skolen og i skolefritidsordningen. Måltidene bør være en sosial arena for barna, mener utvalget.
Barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) er glad for
at utvalget legger vekt på at også foreldrene bør legge vekk skjermen når de er
sammen med barn.
– Små barn bør ikke bruke mye tid foran skjermen, heller
ikke hjemme. Og når vi vet at dette ikke har noen positive effekter for små
barn, så er jeg glad for at utvalget er tydelig på at vi som voksne også skal
være varsomme med egen skjermbruk når vi er rundt barn, sier Toppe.
Skjermbruk i barnehagen
Utvalget erfarer at diskusjonen om skjermbruk i
barnehagen ofte handler om bruk av nettbrett, datamaskin eller andre former for
passiv skjermbruk. De understreker i rapporten at bruken av teknologi i
barnehagen ofte er noe annet eller noe mer enn det man ofte
tenker på som skjermbruk.
«Det kan for eksempel være bruk av roboter som skal komme
seg gjennom en fysisk løype, perleoppskrifter på et nettbrett, eller en
prosjektor som viser en eventyrverden samtidig som det leses høyt fra en bok.
Denne nyanseringen mener utvalget er viktig å ha med når man diskuterer
skjermbruk i barnehagen» skriver de i rapporten.
Uavhengig av hvilket digitalt verktøy som brukes, mener
utvalget at digital teknologi i barnehagen alltid skal brukes sammen med
ansatte og ha en pedagogisk intensjon. Dette er i tråd med føringene i
rammeplanen, påpekes det.
Barnehager rapporterer at bruken er begrenset, og at når
digital teknologi først brukes er det som oftest som del av en aktivitet og
sjelden som avlastning for personale. Det er likevel en økning av bruk av
skjerm som avlastning, finner utvalget. De understreker at slik bruk ikke skal
forekomme, og peker på at barnehageeier er ansvarlig for at det er nok ansatte
til å gi barna et godt pedagogisk tilbud.
Utvalgets anbefalinger til barnehager, skoler og deres eiere:
- Sørg for god balanse mellom digitale teknologier og trykte bøker i skole og barnehage. Trykte bøker er særlig viktig når elevene skal forholde seg til mye tekst.
- Sett av tilstrekkelig tid til å lese lengre sammenhengende tekster i skolen og til høytlesning i barnehagen.
- Begrens digitale distraksjoner i skoletiden og hjelp elevene til å regulere skjermbruk.
- Unngå skjermbruk under måltidene. Måltidene bør være en sosial arena, mener utvalget.
- Vær opptatt av elevens ergonomi ved bruk av digitale enheter og verktøy, for eksempel sittestilling, skjermstørrelse og tilgang på tastatur og mus.
- Ta ansvar for å veilede foreldre i bruk av digitale løsninger som eleven bruker i skolearbeidet.
- Sørg for at digitale enheter har mulighet for foreldrekontroll hvis de yngste skolebarna skal ha den med seg hjem.
- Ansatte i skolen og i barnehagen bør være bevisste på at egen skjermbruk kan virke forstyrrende for lek og læring, og bør begrense bruken av mobiltelefon og andre digitale enheter når de er sammen med barna.
- Arbeid for at ansatte i barnehagene og skolene får styrket sin profesjonsfaglige digitale kompetanse.
- Inkluder alle ansatte når det legges planer for digital kompetanseheving, ikke bare lærerne.
- Bidra til at foreldrene til skoleelever har tilstrekkelig digital kompetanse til å følge opp barnas digitale skolehverdag, og at foreldre til barnehagebarn er informert om barnehagens digitale praksis.
Få råd om skjermtid for de eldre barna
Med unntak av for de aller yngste gir utvalget i liten grad anbefalinger om begrensninger i skjermtid. Det begrunner de med at det ikke finnes noe i kunnskapsgrunnlaget som tilsier at myndighetene bør sette faste tidsbegrensninger for skjermbruk som skal gjelde alle.
Utvalget understreker at hva som er riktig skjermtid for hver familie og hvert barn vil være individuelt. Utvalget ønsker derfor ikke å sette bestemmelser som er så inngripende i menneskers liv. Samtidig er de tydelig på at unge ikke bør bruke skjerm rett før leggetid eller på senga, slik at skjermbruken ikke fortrenger søvn.