Mandag ble jubileumsuka innledet med besøk ikke bare av kronprinsen. Også Ola Borten Moe, statsråd for høyere utdanning og forskning, Frank Jenssen, statsforvalteren i Trøndelag og Trondheimsordfører Rita Ottervik deltok på det timelange jubileumsprogrammet, skriver DMMH på egne hjemmesider.
– I dag er det 75 år og 24 dager siden åpningen av Barnevernsinstituttet i Trondheim, nå Dronning Mauds Minne høyskole. Det synes vi er en perfekt dag å feire på, faktisk så har vi feiret høyskolens 75 års jubileum gjennom hele året! For selvsagt skal vi feire at vi har utdannet barnehagelærere for byen, regionen og for landet i 75 år! Sa rektor Else Berit Skagen da hun ønsket gjestene velkommen.
Øvrige gjester kom blant annet fra andre utdanningsinstitusjoner, barnehagemyndighetene, politikken og blant høgskolens egne studenter, ansatte og pensjonister. De fikk høre om starten i 1947, da skolen ble etablert med navnet Menighetspleiens Barneverninstitutt. I dag huser DMMH 1500 studenter, og 178 ansatte, fordelt på 10 fagseksjoner.
– Siden de første 20 studentene begynte i 1947 har barnehagens rolle og betydning for samfunnet endret seg betraktelig og det samme har utdanninga og høyskolen. Ansatte har gjennom alle år bidratt vesentlig til utviklingen av utdanninga, barnehagepedagogikken og barnehagen som institusjon. Det er vi stolte av, fortsatte rektor Skagen.
Det ble holdt en rekke taler fra både frammøtte gjester og ansatte ved høyskolen.
Tidligere prorektor og nåværende styremedlem Ivar Selmer-Olsen holdt dagens hovedtale. Han fikk klart frem hvordan synet på barn har endret seg i løpet av disse 75 årene, og hvor viktig arbeidet som gjøres i barnehagene er. Han tok også et oppgjør med finansieringsmodellen til utdanningen.
– Det er derfor uforståelig at vi har et samfunn som fremdeles tror at det er billigere å utdanne barnehagelærere enn grunnskolelærere, og at det er behov for mindre kompetanse i barnehagen enn i skolen. DMMH har tatt ansvar og tilbyr 4 mastere for barnehagelærere for arbeid i barnehagen. Dette er politikerne er nødt til å følge opp med en stillingskategori som barnehagelektor i barnehagene, sier Selmer-Olsen som også etterlyser et doktorgradsprogram for barnehager og tidlig barndom.