1. februar er
fristen for å sende inn svar i høringen om nytt system for styring og
finansiering av barnehagesektoren.
I
høringsnotatet peker regjeringen på at store deler av regelverket stammer fra
tiden da sektoren var under utbygging og prioriteringene i stor grad
var knyttet til å oppnå full barnehagedekning og vekst.
«Ettersom
målet om full barnehagedekning er nådd, er det behov for å endre regelverket i
tråd med endrede behov. Regjeringens overordnede mål med lovendringene er å
bidra til at barn i hele Norge skal ha tilgang til et likeverdig
barnehagetilbud av høy kvalitet. Da mener regjeringen at kommunene trenger
bedre demokratisk styring og kontroll med sektoren» skriver regjeringen i
notatet.
De foreslår blant
annet at hver kommune skal lage lokale forskrifter om beregning av
driftstilskudd, eiendomstilskudd og pensjonstilskudd til de private
barnehagene. Og lokale forskrifter om prioritering ved opptak av barn,
bemanning, krav til kompetanse, minimum åpningstid, og maksimalt nivå for kostpenger.
– Vil gå
utover mangfoldet
Viseadministrerende
direktør i NHO, Anniken Hauglie, er ikke enig i at økt kommunal styring er
riktig medisin. Hun er svært kritisk til lovforslaget og mener det innebærer en
avvikling av prinsippet om økonomisk likebehandling.
– Økonomisk
likebehandling av barnehageeiere erstattes med likeverdig
barnehagetilbud til barn i det nye lovforslaget. Dette høres fint ut,
men er i realiteten en avvikling av likebehandlingsprinsippet, som lå til grunn
for barnehageforliket fra 2003, sier Hauglie.
– En
avvikling av likebehandlingsprinsippet vil svekke muligheten for private
barnehager til å drive økonomisk bærekraftig. Da vil det etter hvert bli
vanskelig for mange å drive og det vil bli færre tilbud å velge mellom. Dette
vil gå utover mangfoldet i sektoren, som igjen vil gå utover valgfriheten til
foreldrene. Det vil også bety at ansatte får færre arbeidsgivere å velge
mellom, fortsetter hun.
– Unngår
store forskjeller
I forrige
uke var Hauglie på besøk i Tomm Murstad friluftsbarnehage på Frognerseteren i
Oslo. Tema for besøket var nettopp regjeringens forslag til endringer i
barnehageloven.
Annonse
– Vi mener
at det beste tilbudet, er det som gis i samarbeid mellom privat og offentlig
sektor. Altså at man bruker innovasjonskraften i privat sektor til å samlet
sett gi et bedre tilbud i kommunen, sier Hauglie.
– Med like
rammevilkår for barnehagene sikres alle barn en like god start på
utdanningsløpet og man unngår store kvalitetsforskjeller mellom barnehagene,
legger hun til.
Frykter
trangere kår
Tomm Murstad
friluftsbarnehage ble etablert i 1934 og rommer i dag 31 barn og syv ansatte. I
2017 ble barnehagen en del av Espira-konsernet.
Styrer Live
Lo Tessem frykter trangere økonomiske kår dersom kommunen skal lage egne,
lokale forskrifter om beregning av tilskudd til de private barnehagene.
– Har
dere erfaringer som tilsier at det vil bli trangere kår hvis kommunen får mer
makt?
– Vi samarbeider gjennomgående godt med kommunen, men
utfordringen med det nye lovforslaget er at kommunene da gis mulighet til økt
styring og kontroll gjennom å kunne forfordele de barnehagene de ønsker. Det
vil ikke lenger være noe krav om økonomisk likebehandling. Det bekymrer oss, siden likebehandlingen har ligget til grunn fra barnehageforliket
og sikret oss det gode barnehagetilbudet foreldre og barn har i dag, sier
styreren.
Hun frykter
at flere profilbarnehager, både enkeltstående og kjedebarnehager, vil slite
og kanskje måtte legge ned dersom forslaget går igjennom.
Styreren peker på at blant annet kuttet i pensjonstilskuddet fra 13 til 10 prosent har ført til strammere økonomi de siste årene.
– Vi tåler ikke flere innstramminger i rammebetingelsene nå. Det er
allerede flere små private barnehager i området som har lagt ned driften. Hadde
vi stått utenfor Espira, hadde nok vi også slitt med å holde hjulene i gang,
forteller Tessem.
Naturen
som lekeplass
I Tomm
Murstad friluftsbarnehage tilbringes så godt som hele dagen ute i naturen.
– Vi har som
motto at vi får til det aller meste ute. Vi har ansatte som er veldig aktive
med barna. Det er viktig når det er 15 minusgrader. Da kan man ikke stå stille,
sier styreren.
Vinterstid
går de mye på ski. Gjerne to til tre ganger i uka.
Siden
barnehagen ligger innenfor markagrensa har de ikke lov til å sette opp gjerde
rundt barnehagelokalene eller lekeapparater, sandkasser og lignende på
uteområdet sitt.
– Dette gjør
at barna blir veldig oppfinnsomme. Når de må bruke naturen som lekeplass, blir
det kreativ lek, sier Tessem.
De siste
årene har barnehagen hatt stabilt gode søkertall og venteliste.
Styreren reagerer
sterkt på at regjeringen vil gi kommunene mulighet til å redusere antallet
plasser en privat barnehage er godkjent for hvert 10. år ved overkapasitet i
hele eller deler av kommunen. Reduksjonen av plasser skal da varsles to år i forkant.
Forslaget
begrunnes med at det skal muliggjøre langsiktig planlegging for å håndtere
perioder med nedgang i barnetall.
– Dette vil
skape stor uforutsigbarhet i rammebetingelsene, som igjen gjør det vanskelig
for eiere å satse og investere siden det blant annet blir vanskelig å få
banklån og forutsigbarhet for videre drift. Det kan føre til at
mangfoldet av barnehager går ned og foreldrenes valgfrihet reduseres, sier Tessem.
– Utdatert kunnskapsgrunnlag
Kjersti
Oppen, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Espira, var sammen med
Tessem vert for besøket i Tomm Murstad friluftsbarnehage denne dagen. Hun kunne
fortelle at Espira jobber med å ferdigstille sitt høringssvar, og at det er
flere ting i lovforslaget de er kritiske til:
– Det
foreslås store endringer uten at det er gjort nødvendige konsekvensutredninger
for blant annet økonomi, valgfrihet for foreldre og utvikling, innovasjon og
mangfold, sier hun.
– Det er heller ikke utredet hva ytterligere lovpålagte
oppgaver vil innebære for kommunene med tanke på flere oppgaver, administrasjon
og ressurser, da dette skal gjennomføres uten økte midler i en allerede hardt
presset kommuneøkonomi. Kort sagt, vil det være stor fare for at kvaliteten i
barnehagetilbudet reduseres, da dette må prioriteres opp mot andre oppgaver som
for eksempel eldreomsorg.
Oppen og
Espira mener videre at lovforslaget bygger på et feilaktig, utilstrekkelig og
ikke oppdatert kunnskapsgrunnlag.
– Deler av
kunnskapsgrunnlaget bygger på tall fra før 2019. Etter dette har det skjedd
dramatiske endringer i de private barnehagenes økonomi. Dette henger sammen med
blant annet bemannings- og pedagognorm og kuttet i pensjonstilskuddet fra 13
til 10 prosent, samt en refusjonsordning for faktiske pensjonsutgifter som ikke
fungerer. Driftsmarginen i private barnehager var i snitt 1,7 prosent i 2022 og
barnehagene tåler ikke ytterligere innstramminger nå, sier Oppen.
–Uforutsigbare rammebetingelser
Espira eier
i dag 105 barnehager fordelt på 52 kommuner.
I likhet med
Hauglie i NHO reagerer de særlig på at regjeringen foreslår å erstatte formuleringen
«økonomisk likebehandling av barnehageeiere» med «likeverdig barnehagetilbud».
– Det gjør
at man forlater det økonomiske likebehandlingsprinsippet mellom offentlige og
private barnehageeiere som har ligget til grunn siden barnehageforliket. Når
regjeringen pakker dette inn og i stedet vil erstatte det med «likeverdig
barnehagetilbud til barn», betyr det at de vil gi kommunene økt styring og
kontroll til å prioritere de barnehagene de ønsker og at det ikke lenger vil
være noe krav om likebehandling mellom offentlige og private, sier Oppen.
– Hvis
ansvaret for beregning og utforming av tilskudd overføres til kommunene, vil
det også gi svært uforutsigbare rammebetingelser som kan endres hvert fjerde år
ved valg, legger hun til.
At kommunene,
for å få økt styring og kontroll med kapasitet og dimensjonering, skal gis
mulighet til å endre antall plasser en privat barnehage er godkjent for, er også
noe Espira er svært kritisk til.
Oppen mener forslaget
bygger på en oppkonstruert problemstilling.
– Vi får
ikke tilskudd for tomme plasser. Hvis en privat barnehage ikke får nok søkere i
dag så regulerer den seg selv. Dette forslaget vil kun begrense foreldres
valgfrihet, sier hun.
– Skal
fortsatt ha den samme valgfriheten
Regjeringen
har ved flere anledninger avvist at lovforslaget avvikler likebehandlingsprinsippet
og innskrenker foreldrenes valgfrihet.
«Kommunen
skal fortsatt likebehandle kommunale og private barnehager. Vi foreslår å
lovfeste at foreldrebetaling og offentlige tilskudd skal gå til å gi barna
likeverdige barnehagetilbud av høy kvalitet. Barna skal få gode tilbud i både
private og kommunale barnehager. Barnehager som er like i innhold, skal få
likere tilskudd. Med dagens finansieringssystem får private barnehager det
samme i tilskuddet per barn, uavhengig av barnehagens størrelse, beliggenhet
eller om barnehagen har barn med ekstra behov. Det stimulerer ikke til mangfold
eller likeverdige tilbud til barna, og går særlig ut over de enkeltstående
private og ideelle barnehagene.»
Til
barnhage.no har statssekretær Synnøve Mjeldheim Skaar (Ap) tidligere uttalt
følgende når det gjelder foreldres valgfrihet:
– Vi
foreslår å behandle kommunale og private barnehager likt, der hovedregelen skal
være at en reduksjon i barnehageplasser fordeles jevnt mellom private og kommunale
barnehager, og eventuelle unntak må begrunnes i hvor barnefamiliene bor eller
bevaring av mangfoldet i barnehagetilbudet. Forslaget stiller høye krav til at
kommunene planlegger godt ved at de kun kan foreta en slik nedjustering hvert
tiende år og må varsle to år i forkant. Det gjør vi for å gi barnehagene
forutsigbarhet og mulighet til langsiktig planlegging i tråd med rammene for
godkjenning.
På spørsmål
om hva som tilsier at kommunene vil innrette barnehagetilbudet ut fra søkertall
og hva foreldrene ønsker hvis ikke nytt regelverk eksplisitt forplikter
kommunene til dette, svarer Mjeldheim Skaar:
‒ Foreldre
skal fortsatt ha den samme valgfriheten når de velger barnehage for barna sine
og vi gjør ingen endringer i organisering av opptaket. Her er det
barnehageloven som sikrer at foreldrenes ønsker og behov skal tillegges stor
vekt ved selve opptaket og dette videreføres uendret. Hvis en kommune må
justere antall barnehageplasser skal det tas hensyn til hvor i kommunen det er
behov for barnehageplasser, altså basert på søkertall.
Kunnskapsdepartementet kjenner seg heller ikke igjen i kritikken om at forslagene i høringen er utilstrekkelig utredet. Det kan du lese mer om her.
Viseadministrerende
direktør i NHO, Anniken Hauglie, forteller at de har hatt en økning i antall
medlemmer etter at forslaget ble lagt frem. I desember ble det kjent at både
Norlandia-barnehagene og Læringsverkstedet hadde meldt seg inn i NHOs landsforening
for helsenæring, velferd- og oppvekstbedrifter; NHO Geneo.
– Vi merker
en økning i antall medlemmer fra barnehagesektoren, som jo er en indikasjon på
en bekymring der ute for at det er vanskeligere å drive og at privat sektor
generelt er under press, sier Hauglie.
– Vi frykter
at forslaget, om det går igjennom, vil føre til reduserte muligheter for
private aktører til å levere tjenester til innbyggerne, som vi vet foreldre setter stor pris på.