- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Internasjonal forsking peker på behovet for hvile
i barnehagen for å redusere stress, styrke hukommelse, skape gunstige vilkår
for læring, oppleve balanse, koble av og samle krefter. Dermed har hvile
betydning for psykisk helse. Hvile er inkludert i rammeplanen for barnehager
med føringer for praksisfeltet. Hvordan det fysiske miljøet er tilrettelagt for
hvile, er trolig et viktig aspekt ved kvalitet ved barnehagetilbudet
(Skjønberg, 2022).
Gjennom jobben min i Melhus kommune har det i mange år kommet barn,
foreldre og fagpersoner fra barnehager i Midt-Norge til Melhus sansesenter. De
trenger å finne fremgangsmåter, utstyr og inspirasjon til endring av det
fysiske miljøet for å fremme ro og hvile (Skjønberg & Holmeide, 2022). Dette
behovet gav grunnlag for tema i min masteroppgave Rom for hvile i barnehagen (Skjønberg,
2022). Jeg ønsker her å vise frem noen av informantenes bidrag, samt aktuell norsk
og internasjonal forsking og faglitteratur for å gi forslag og ideer til å
fremme hvile for barn i barnehagen.
Hvordan
få til hvile for alle barn?
Alle mennesker trenger balanse mellom hvile og
aktivitet som et ledd i god helse og oppleve velvære (Harrington, 2013). Rammeplanen
(UDIR, 2017) legger føringer for barnehagepraksis i Norge og sier at barnehagers
personale skal bidra til at barna lærer og får gode vaner også for hvile.
Hvorfor denne kunnskapen er viktig kan man forstå gjennom internasjonal
forskning og fagkunnskap; hvile støtter læring (Staton et al., 2015), hvile kan
få barna til å huske bedre det de nettopp har lært (Wamsley, 2019), de får tatt
seg inn etter krevende fysisk aktivitet (Öhman, 2021) og får nye krefter (Ward
et al., 2008). Det er også mye forskning som viser til at det er viktig å påse
at barna mestrer og håndterer stress da de langsiktige konsekvensene av det motsatte fall ofte gir uhelse (Helsedirektoratet, 2017).
Barn som får muligheten til å ivareta
sine behov for hvile i barnehagen har potensial for å lære
egenregulering (Gehret et al., 2019). Men hvordan skal man få til hvile for
alle barn i barnehagen? Mange med pedagogisk ansvar har trolig ofte stilt dette
spørsmålet fordi de samtidig som å sørge for nok hvile, skal legge til rette for avvikling av personalets pauser og
administrative oppgaver. Her kan det selvsagt være forskjell på typiske
småbarns- og storbarnsavdelinger, og kanskje er det en større utfordring å få
til på avdelinger med de største barna. Pålagt felles hvilestund trenger ikke
alltid å være løsningen om man skal se til forskning i australske barnehager,
fordi denne typen hvile ikke reduserte stressnivået i alle barn (Thorpe et al.,
2018).
Jeg tror at forståelsen av fenomenet
hvile vil prege hvordan man tilrettelegger, og spurte derfor barnehagelærere om
hvordan de erfarer og forstår hvile (Skjønberg, 2022). Et funn var at de
erfarte forskjellige hvilevarianter og -aktiviteter. Hvile innebar en rolig
tid, som kunne dreie seg om at barna hadde senket energinivå og avkobling fra større
sosiale møtesteder. I analysen av intervjuene viste det seg et mønster der oppnådd
hvile kunne dreie seg om barnas kroppsuttrykk og kroppsstilling. Osnes (2021)
gir informasjon om potensialet i økt kroppskunnskap, som jeg mener kan gi
leseren forståelse av den viktige betydningen av observasjon av barns muskelspenning
og energi for forståelsen av hvile.
En
informant fra «storbarnsavdeling» sa dette om hvile:
Kanskje
er det å sitte og se i en bok. Det kan være veldig avslappende og fremme hvile
for da trenger man ikke å skape noe eller henge med på reglene eller diskutere
med noen om hvordan dette skal være. For når du sitter med en bok selv så er
det deg og tankene dine og bildene i boken.
En
annen informant fra «småbarnsavdeling» formulerte seg slik:
Jeg
tenker på hvile så tenker jeg mest på at man ligger i ro, at man ligger rolig
for å prøve å slappe av i kroppen og roe ned kroppen, men jeg kan også koble
det til andre ting. Men det første jeg tenker er at man ligger i ro og prøver å
roe kroppen.
Ulik forståelse av hvile?
Begrepene ro, pause og avslapning forklarte
en av informantene, ble brukt om hverandre. Jeg ble da opptatt av om de
forskjellige hvilevariantene og begrepene kunne skape ulik forståelse av hvile
i en barnehages personalgruppe. Osnes et al. (2020) anbefaler at man har lik forståelse
for begreper og uttrykk i en personalgruppe. Det opptok meg også at barna burde
få mulighet til god kroppslig og mental hvile (helhetlig avslapning) i barnehagen.
Etter informantenes ideer, samt inspirasjon fra Harrington (2013), Osnes (2021)
og forskningen til Staton et al. (2015) utformet jeg
denne tabellen:
Kvile-aktivitet ut ifrå kvileposisjon (kroppsstilling)
|
Mogleg effekt
|
Sitje ved bord med kvile-aktivitet som til dømes teikning eller perling (etter barnets interesser) | Kvile i henhold til pause frå grovmotoriske energifylte rørsler (fysisk aktivitet) |
Opphald i rom i rommet eller eige kvilerom | Kvile ved å få pause frå andre (mange) personar og (krevjande) samhandling |
Sjå ut av vindauget med sitjande eller liggjande stilling | Kvile ved (roleg/passiv) avslapping som gir pause frå problemløysingsarbeid og/eller finmotorisk aktivitet, samt pause frå fysisk kroppsleg rørsle-aktivitet |
Liggje på madrass med teppe, bamse, evt. smokk og/eller musikk (etter individuelle preferansar) | Kvile ved (roleg/passiv) heilskapleg avslapping (kvile for heile barnet) |
(Tabell 3, Skjønberg, 2022)
Tabellen gir forslag til kategorisering
av hvilevarianter etter mulig effekt (type hvile og effekt). Fløgstad og Helle (2004) anbefaler
målrettet prosessorientert arbeid for utvikling i barnehager og kanskje kan denne
tabellen gi ideer til refleksjon over hvilepraksis for en personalgruppe. Tabellen dreier seg også mot forskjellige
faktorer eller krav til det fysiske miljøet. Mer spesifikt foreslås det at
barnehagen trenger et område med bord og stol, et eget rom eller rom i rommet, samt at det kan være fordel å ha vindu
å se ut av (helst med muligheter for bakoverlent sittestilling). Noen
argumenterer for egne hvilerom, mens andre foreslår å etablere mulighet for
hvile i et rom med flere funksjoner (Thorpe et al., 2020). Her trengs det mer
forskning.
Barns medvirkning
Nettsiden Barnehagemiljø (2022) presenterer flere faktorer i
arbeidet med det fysiske miljøet i barnehager, slik at man kan vurdere hvilesteder
i lys av det helhetlige behovet i barnehagens ulike rom. I mange tilfeller kan
trolig gode steder for hvile, innredet med bevisst valg av utstyr og gjennom
barnas medvirkning gi mer selvstendige barn i hvile og på sikt kunne kreve
mindre voksenstøtte.
Når en personalgruppe ønsker å jobbe med endring av omgivelsene i
barnehagen kan Raymond et al. (2017) sin kunnskap om stedssans (sence of place)
være nyttig. Forskerne viser til at barnas medvirkning raskere kan føre til at
stedet blir benyttet til formålet (Raymond et al., 2017). Derfor vil
inkludering av barna i arbeidet med å skape hvilesteder kunne bidra til at de
raskere oppnår hensikten; god hvile og restitusjon.
Avslapningskrok
Så, endelig
kommer vi til hvordan hvilesteder skal innredes og utstyres. For å fremme
barnas helhetlige helse, ønsker jeg å fokusere på en av kategoriene i tabellen som
kan være å lage en avslapningskrok (-sted). Et hjelpsomt perspektiv kan være å
bruke sansningskunnskap.
Sansestimulering kan påvirke det autonome
nervesystemet til å aktivere den delen som fremmer en rolig kropp (Bystad, 2019;
Hart, 2011). Da gjelder det å innrede slik at man har mulighet for både å
skjerme for- og tilføre sanseinput. Forstyrrende elementer kan tenkes å være personer
som stadig går forbi avslapningskroken. Dette kan man unngå ved å legge
avslapningskroken lengst inni rommet eller ved å sette opp stødige
skillevegger. Det er ikke alltid at tradisjonelle romdelere med åpne hyller leder
til formålet om å lage rom i rommet som passer for avslapningskroken. En slik
romdeler kan gi barna andre ideer enn å hvile. Synssansen kan heller tilbys sanseinntrykk
som hører avslapningskroken til. Informantene i studien min hadde forslag til å
innrede med bøker som både kan gi feste til synet og oppmerksomt nærvær. Andre
synsstimuleringsforslag kan være oljebaserte flasker eller ting som henger i
taket. Noen har nytte av visuelle stimuli med bevegelse for eksempel fra en projektor.
Jeg ser for meg at barna er med på prosessen med å finne ut hvilket utstyr som virker
nedroende. Erfaringsbasert kunnskap viser at utstyr som stimulerer flere sanser
samtidig kan være hensiktsmessig å tilføre, kanskje spesielt i overgangen fra en
aktiv til rolig kropp. Dette kan være håndholdte vibrasjonsapparater og fikleleker.
Sanseinput til huden kan frigjøre hormoner som er med på å roe barnet
(Uvnäs-Moberg, 2002; Uvnäs-Moberg et al., 2015). I huden er det sansefølere og
reseptorer som registrerer stimulering som blant annet gjelder temperatur
(Baziljevich, 2014). I en avslapningskrok kan det utstyres med tepper som bidrar til å regulere kroppstemperaturen.
Ulike tepper gir barn muligheter til å velge hva som passer seg og dagens
kroppstemperatur. Dette forslaget er basert på forsking om at vi trenger og
liker ulik sansestimulering (Duun, 2007), samt forskning der australske barn refererte
til viktigheten av passelig temperatur under avslapning (Cooke et al., 2020). Avslapningskroken
kan derfor forslagsvis utstyres med vekt-tepper, teppe med påsydde ting, tepper
laget av ulike tekstiler og farger (fleece-, ull-, laken). Barna får dermed
velge hva de foretrekker og blir kjent med egne sansningspreferanser.
Norsk
forsking gjennom forskningsprosjektet Gode barnehager i Norge (GoBaN) viste at
mange barnehageavdelinger (for barn i 1 – 3 års alderen) mangler myke leker og har
lite fokus på innredningen for velvære og avslapning (Bjørnestad & Os,
2018). I tillegg har koronapandemien trolig bidratt til at folk flest er preget
av retningslinjer for utstyrsrenhold. Krav om god hygiene kan bidra til færre
myke (tøy-) leker i barnehagen.
Et annet bidrag for
innredning i en avslapningskrok er puter med innelagt høyttaler, som gjør at
(urolige) barn kanskje raskere finner roen. Musikken kan av og til lage
vibrasjoner og man kan oppleve et ekstra nærvær mot musikken gjennom puten som
gir motivasjon til å ligge rolig. Berg (2018) støtter forslaget med musikk som
roende funksjon.
Å finne en god stilling
Jeg argumenterer for at barn må kunne tilbys en god kroppsstilling
i hvilesituasjon. I møtet med
barnehager etter koronapandemien kan det virke som at flere barn tilbys hvile i
hengekøyer (ute), som kan forstås som stimulering av vestibulær systemet (eller
balansesansen). Det hadde vært nyttig med forskning som gjelder hvile i gynger
da det i handelen tilbys forskjellige typer i henhold til form, tekstiltyper,
størrelser og bevegelsesmuligheter som kan påvirke effekten av hvile.
Prinsippet om god kroppsstilling
kan være lett å være enig i, men i praksis trenger det ikke alltid å være enkelt
å finne en god hvilestilling for alle barn. En sakkosekk kan for eksempel ha
ulik størrelse, innhold og tekstiloverflate som kan tilføre lyd og vanskeliggjøre
stabil kroppsstilling over tid. I prosessen mot anskaffelse kan det kreve økt
kompetanse om leverandører og produkter for barn som strever med å slappe av. Noen
barn kan like fastere underlag enn det en sakkosekk tilbyr. Det kan også være
viktig å sørge for at underlaget ligger stødig. Madrasser og sakkosekker som
beveger seg ved endring av kroppsstilling vil kunne forstyrre barn under hvile
dersom de har vanskelig for å roe seg. Andre barn kan ha en mer nedsatt
registrering av underlag og tilgjengelig utstyr, og kan ha få meninger om hva
som passer for seg. Variasjoner i tendenser til å reagere på sanseinntrykk er
beskrevet gjennom forskningen til Duun (2007) for leseren som ønsker en mer
grundig innføring.
Mange muligheter
Som vist i denne fagkronikken er det mange muligheter til hvile i et fysisk miljø som tilbyr variert
sansestimulering. Hensikten min er ikke å gi et ensidig fokus på materialitet.
Refleksjon og kompetanseheving som gjelder innredning og arkitektur er
aktualisert og validert gjennom større norske forskningsprosjekt som for
eksempel Blikk for barn (Gulipnar et al., 2019) og EnCompetence (Sandseter,
2020). Barna vil likevel trenge voksnes nærvær og støtte for å oppnå
stressdemping og fornyet energi (Öhman, 2021).
Inntrykket mitt er at det i norske barnehager for tiden er et stort fokus og
engasjement i forhold til det fysiske miljøets betydning for barns utvikling.
Dette bør også inkludere hvordan man kan oppnå hvile gjennom et tilrettelagt
fysisk miljø og et kropps- og sansningsperspektiv.
Referanseliste:
- Barnehagemiljø (2022). Hentet 24.april 2022 fra https://barnehagemiljo.no/
- Baziljevich, M. (2014). Sansenes vidunderlige verden. Dreyers
Forlag.
- Berg, A. (2018). Rytmens pedagogikk. Pedagogisk
forum.
- Bjørnestad,
E. & Os, E. (2018). Quality
in Norwegian childcare for toddlers using ITERS-R. European Early Childhood
Education Research Journal, 26(1), 111-127. https://doi.org/10.1080/1350293X.2018.1412051
- Bystad, M. (2019). Avspenning. En håndbok. Gyldendal Norsk Forlag AS.
- Cooke, E.,
Thorpe, K., Clarke, A., Houen, S., Oakes, C. & Straton, S. (2020). “Lie in
the grass, the soft grass”: Relaxation accounts of young children attending
childcare. Children and Youth Services Review, 109(2020) 104722, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104722
- Dunn, W.
(2007). Supporting Children to Participate Successfully in Everyday Life by
Using Sensory Processing Knowledge. Infants & Young Children, 20(2),
84-101.
- Fløgestad,
T.R. & Helle, G. (2004). Flaks eller uflaks. Verktøy for utvikling og
sikring av kvalitet i barnehagen. Kommuneforlaget AS.
- Gehret, H.,
Cooke, E., Staton, S., Irvine, S. & Thorpe, K. (2019). Three things I learn
at sleep-time: children`s accounts of sleep and rest in their early childhood
education programs. Early Years, 1-18- https://doi.org/10.1080/09575146.2019.1634010
- Gulipnar,
T., Hernes, L., & Winger, N. (2019). Barnehagens rom og
handlingsrom. I L. Hernes, T. Vist, & N. Winger (Red.), Blikk for barn (s.55-74).
Fagbokforlaget.
- Harrington,
R. (2013). Stress,
health, and well-being. Thriving in the 21ST Century. International edition.
Wadsworth Cengage learning.
- Hart, S.
(2011). Den følsomme hjernen. Gyldendal Norsk Forlag AS.
- Helsedirektoratet
(2017, 08). Stress og mestring. (IS-2655). Helsedirektoratet.
- Osnes, H.
(2021). Kroppslig litterasitet. Fagbokforlaget.
- Osnes, H.,
Skaug, H.N. & Eid, K.M.K. (2020). Kropp, bevegelse og helse i barnehagen.
Universitetsforlaget.
- Raymond,
C.M., Kyttä, M. & Stedman, R. (2017). Sense of Place, Fast and Slow: The
potential Contributions of Affordance Theory to Sence of Place. Frontiers n
Psychology, 1-14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01674
- Sandseter,
E.B.H. (2020). Prosjektet EnCompetence: Bakgrunn, metode og hovedresultater. I
E.B.H. Sandseter & R. Storli (Red.), Barnehagens fysiske inne- og
utemiljø. Inspirasjon til lek (s.15-35). Universitetsforlaget.
- Skjønberg,
V. S. (2022). Rom for kvile i barnehagen. Ei kvalitativ studie om
barnehagelærarar sine erfaringar med kvile for barn som har slutta med dupp,
relatert til det fysiske inne-miljøet i barnehagen (Masteroppgave). NTNU.
- Skjønberg,
V., & Holmeide, M.E. (2022). Sanserom og multisensoriske miljø – et innblikk
i hvordan disse miljøene kan bidra til utvikling og styrke relasjoner. I S.
Haugland, U. Berge, A. Gjermstad, K. Høium, & J.A. Løkke (Red.), Kunnskapsbasert
miljøterapeutisk arbeid (s. 525-548). Universitetsforlaget.
- Staton, S.,
Irvine, S., Pattinson, C., Smith, S. & Thorpe, K. (2015). The sleeping
elephant in the room: Practices and policies regarding sleep/rest time in early
childhood education care. Australian Journal of Early Childhood, 40(4),
77-86. http://dx.doi.org/10.1136/archdischild-2014-307241
- Thorpe, K.J.,
Pattinson, C.L., Smith, S.S. & Staton, S.L. (2018). Mandatory Naptimes in
Childcare do not Reduce Children`s Cortisol Levels. Scientific Reports, 8(4545),
1-7. https://doi.org/10.1038/s41598-018-22555-8
- Thorpe, K.,
Irvine, S., Pattison, C. & Staton, S. (2020). Insider perspecitves: the
‘tricky business` of providing for children`s sleep and rest needs in the
context of early childhood education and care. Early Years (40:2),
221-236. https://doi.org/10.1080/09575146.2018.1443434
- UDIR (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om
rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Udir. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/fagomrader/kropp-bevegelse-mat-helse/
- Uvnäs-Moberg,
K. (2002). Lugn och beröring. Oxytocinets läkande verkan i kroppen.
Bokförlaget Natur och Kultur.
- Uvnäs-Moberg,
K., Handlin, L., Petersson, M. (2015). Self-soothing behaviors with particular reference
to oxytocin release induced by non-noxious sensory stimulation. Frontiers in
Psychology, 5(1529), 1-16. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.01529
- Wamsley, E.J.
(2019). Memory Consolidation during waking rest. Trends in Cognitive Science,
23(3), 171-173. https://doi.org/10.1016/j.tics.2018.12.007
- Ward, T.M.,
Gay, C., Anders, T.F., Alkon, A. & Lee, K.A. (2008). Sleep and Napping
Patterns in 3-to-5-year old Children Attending Full-Day Childcare Centers. Journal
of Pediatric Psychology, 33(6), 666-672. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsm102Öhman, M.
(2021). Vern om barns psykiske helse og velvære (Norsk utg.).
Pedagogisk forum.