- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Utdanningsforbundet
har gjennomført flere streikeperioder de siste årene. Kort oppsummert handler
det om at vi som ansatte i barnehage ikke synes vi får betalt godt nok for den
jobben vi gjør og det ansvaret som stadig øker ut over fokus på omsorg, lek og
læring.
Barnehagedagen
2023 har slagordet: «Liten og stor», og skal synliggjøre hva barn erfarer og
opplever i barnehagen. Jeg vil i dette innlegget forsøke å se oppvekst,
oppdragelse og barnehagefaget i en større sammenheng, med mål om å utvikle større
forståelse for ansvaret og oppdraget barnehagene er satt til å gjøre. Det er
andre forutsetninger å vokse opp som barn i 2023 versus 1983.
Samfunnet endres
På
1970-80-tallet var de gjeldende verdiene og holdningene i oppdragerrollen
preget av ytre kontroll som reguleringsmetode. Dersom man som barn ikke innfridde
forventningene var det ikke uvanlig med skammekrok eller å gå på rommet sitt til
du hadde kommet på bedre tanker. Forventninger var i stor grad like til alle
barn, med mindre rom for tilpasning og justering ut fra enkeltmennesket. Her
gjaldt det å passe inn i boksen av forventninger.
Dersom
du som barn ytret en misnøye om lærere eller trenere, eller ikke var fornøyd
med karakterer og resultat, fikk du raskt beskjed fra dine foreldre om at det var
nok du selv som hadde feilet her. Da ble det vårt ansvar å gjøre en bedre og
større innsats for at resultatet skulle bli bedre. Dersom du ikke hadde så lyst
på det som ble servert til middag; enten spiste man, eller ventet til kvelds. Hadde
du ikke lyst til å dra i barnehagen eller på skolen en dag, så måtte du
selvfølgelig det. Det var ikke et alternativ å la være.
Barnehagedagen
varte ofte fra klokken 10 til 14, og familien hadde tid til hverandre både før
og etter. Barnehagen besto stort sett av damer (tanter) i sin beste alder som
hadde verdens beste forutsetninger for oppdraget; de hadde barn selv eller var
veldig glade i barn. Livet i barnehagen var preget av kos og gøy, lek og moro.
I
tillegg til familien var det ofte besteforeldre og/eller naboer i nærheten. De
bidro mer enn gjerne til barneoppdragelsen og her blir betegnelsen «det tar en
hel landsby å oppdra et barn» aktuell. Det var alltid noen som så, noen som
regulerte, og som støttet slik at man kom seg videre gjennom livet noen erfaringer
rikere. Om noe var vanskelig prøvde man gjerne enda hardere for å få det til.
Som
barn fikk man sin påvirkning stort sett gjennom mellommenneskelig kontakt,
bøker og etter hvert noe TV. Dagliglivsferdigheter hos barn kom av seg selv. Gå
ut med søppel, vaske kopper, rydde rom, vaske hus ble daglige erfaringer for de
fleste som vokste opp. Man fikk erfaring med betydningen av å bidra for at
flere skulle ha det bra, ikke bare for egen gevinst.
Årene
går og samfunnet endres. Det gjør også familiesituasjonen hvor vi får stadig
flere kvinner og mødre ut i arbeidslivet. En dag i barnehage varer lenger og
barnehagen får etter hvert sin egen rammeplan og et samfunnsmandat som gir
føringer og faglig retning for innholdet. Det er ikke tilfeldig hva barnehagehverdagen
skal inneholde.
Det
er endring i synet på barn; og barnet ses på som en mer medvirkende og
kompetent del av samfunnet som skal anerkjennes for sin stemme og sine
opplevelser. Barns medvirkning kommer tydelig inn som viktig element. Det oppleves
for mange som en motsats til det som tidligere var preg av autoritære voksne
som praktiserte ytre regulering og påfyll av kunnskap som metode.
Har pendelen
dreid til motsatt ytterpunkt?
«Curling-foreldre»
og «helikopterforeldre» som oppdrar prinser og prinsesser blir etter hvert
kjente begrep. Foreldre som vil gjøre alt de kan for å beskytte sine barn,
innfri forventninger fra omverden, har mange valg med tanke på rett
barneoppdragelse, har mer fokus på materialisme og hva vi har, fremfor hvem vi
er. «Generasjon prestasjon» med et perfekt ytre, og om å se mest mulig best og
perfekt ut for omverden. Det skaper et forventningspress, og for mange en
opplevelse av å ikke strekke til, ikke være god nok. Snapchat, Facebook, TikTok, Instragram, iPhone
12, 13, 14. Selvfølgelig må mitt barn ha det, alle andre har det og vi kan jo
ikke være dårligere, kan vi vel? Aldersgrenser? Frykten for at mitt barn blir
utelatt fra fellesskapet er stor, og vi gjør mye for å unngå at det skal skje.
Må
vi ha materialistisk fokus og kapital for å ha tilhørighet til felleskapet? Er
vi ikke gode nok som vi er?
I
iveren og desperasjonen etter å høre til et fellesskap ser man også at mobbing
og utestengelse øker blant barn. Å hevde seg selv om man tråkker andre barn
ned, blir er en vanlig metode dersom det skal til for å kjenne på å høre til et
sted. Man latterliggjør og henger gjerne ut andre, så lenge det bidrar til at
din posisjon styrkes. Frykten for å ikke høre til, er så stor at man gjør hva
som helst for å unngå det.
I
sammenheng med sosiale mediers fremstilling av det perfekte liv, øker også
hverdagsrusen hos flere foreldre. Det drikkes vin, prosecco og øl fra sent til
tidlig på alle ukedager.
Blir
det sett på som status og som det gode liv? Har vår kultur og holdninger påvirkning
på ungdommers alkohol- og ruskultur?
Foreldre
som er opptatt av at mitt barn må passe inn og ikke stå utenfor gjengen, sender
med barna alkohol på fest i tidlig alder fremfor å stå opp for lovverk og
føringer. I Norge er det 18-års aldersgrense for å drikke alkohol. Når barnet i
2023 kommer hjem fra barnehage og skole og forteller om den forbanna læreren,
treneren eller det andre barnet som slo, får man bekreftelse på at «ja,
stakkars deg – de er nok håpløse – jeg skal ta en prat med dem». Om ikke barnet vårt lykkes på skole, fotball
og fritid – er det fordi alle andre ikke legger til rette for at de skal klare
det, slettes ikke for at du ikke gjør en god nok innsats selv. Jobbe hardere
for å få resultat? Nei, du er nok bare uheldig med læreren eller treneren,
eller medelever og medbarn. Barna våre har en tendens til å havne på feil plass
til feil tid, for de har vel garantert ikke bidratt til å havne der selv, ved for
eksempel å ta dårlige valg? Litt på samme måte som: «Hadde du ikke lyst på det
som ble servert til middag? Okei, men da lager jeg noe annet til deg, for jeg
vil jo at du skal spise og få i deg nok næring».
Håper
du slipper å spise stridsrasjon under førstegangstjenesten.
«Har
du ikke lyst til å dra i barnehagen i dag? Neivel, men da skal jeg sjekke om
jeg kan ta litt avspasering eller hjemmekontor. Du kan jo få slippe, så tar vi
en koselig hjemmedag i stedet; det er jo turdag i dag og det regner og blåser.»
«Har du ikke lyst til å gå på skolen heller? Nei, men da må du slippe da. Jeg
er jo hjemme uansett så.» Forskning viser at foreldres holdninger til skole og
utdanning ofte går i arv til barna.
Barn
og unge i dag lærer og erfarer i stor del ved å slippe å ta ansvar og ved å
unngå utfordringer og det som kan bli vanskelig eller ubehagelig. Vi foreldre
ordner det meste av både husarbeid, skyss til skole/trening, skyver ansvar over
på andre dersom vi ikke lykkes. Putene under armene blir bare større og større og
det er kanskje en grunn til at dagliglivsferdigheter som kom naturlig i 1983 må
inn i planer i barnehager og skoler for at barn skal få nødvendige erfaringer?
Skjerm
er en annen faktor som ikke var like tilgjengelig i 1983 for verken barn eller
foreldre. Barn og skjermbruk er en egen diskusjon i seg selv. Mye bruk av
skjerm bidrar nok til at mange barn får en annen virkelighetsoppfatning gjennom
både ulike spill, sosiale medier og ikke minst å vokse opp med en forståelse av
at «Ex on the beach» og «Paradise hotell» er et bilde av det normale liv. Viser
for øvrig til artikkelen av Major Helje Borud fra forsvaret i Aftenposten.
Boksen
for hva som er forventet har blitt mye større og romsligere, i alle fall til
våre egne barn. Det kan merkelig nok virke som at den har blitt mindre overfor
barn og andre utenfor vår egen familie?
Hvordan lærer vi barna å mestre livet og utfordringer? Hvilke barn
ønsker vi å oppdra? Hva må til?
Landsbyen
som bidro til å oppdra barn eksisterer ikke lenger på samme måte.
Mange
foreldre har et stort nettverk og flere og flere har få eller ingen nettverk.
Det være seg både familie og venner. Vi lever i et samfunn der vi har mer enn
nok med oss selv og vår egen hverdag. Stress, livsstilsykdommer og psykisk
uhelse skyter i været. Kanskje ikke så merkelig med tanke på tendensene nevnt
ovenfor? Vi vet gjennom forskning og teori at utenforskap hos både barn, unge
og foreldre er en stor risikofaktor med tanke på psykisk uhelse, rusbruk, dropout
i utdanning og arbeidsledighet.
Hvem har
ansvar for å inkludere og jobbe for et fellesskap for barn, unge og foreldre?
Barnevernsreform og oppvekstreform: Alle landets kommuner har fått økt ansvar for
et forebyggende arbeid og tidlig innsats som bidrar til at barn og familier får
den hjelpen de har behov for til rett tid. Det forutsetter også et godt system
og struktur for tverrfaglig samhandling på tvers av tjenester som kan bidra til
at barn og unges og familiers livssituasjon og oppvekst styrkes. Barnehage er
en betydningsfull del av disse tjenestene.
Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis, samt
stortingsmelding nr. 6 «Tett på, tidlig innsats».
Her
fremheves betydningen av inkluderende fellesskap og utvidet «normalitetsbegrep».
Vi skal favne flest mulig barn og unge i vår ordinære praksis. Det innebærer
blant annet at skole og barnehage skal ha et språkmiljø, lekemiljø, fysisk
miljø og læringsmiljø som er universelt; altså der flest mulig har forutsetning
for å lykkes og mestre egen hverdag. Ingen skal falle utenfor boksen. Og gjør
de det, skal vi som ansatte i barnehage og skole være nær nok og tett nok på
til å sette inn tiltak og innsats på et tidlig nok tidspunkt for at de fortsatt
skal mestre felleskapet og livet ut fra sine forutsetninger. Vi har et mål om
at alle barn og unge skal oppleve å være en del av et meningsfullt fellesskap.
Hvordan står
det til med barn og unge i Ørland kommune?
Veldig mange barn, unge og familier
har et godt liv i Ørland kommune, det må vi også være klar over.
Likevel er det noen tendenser: I Ørland
kommune viser ungdata undersøkelser og folkehelseprofil at vi er over
landsgjennomsnittet på dropout i videregående opplæring. Undersøkelser fra
elever viser at det ofte er slutten på en lang prosess med opplevelse av
utenforskap, mobbing og opplevelsen av å ikke passe inn, ofte helt siden
barnehagen.
Barn
og unge har en tidligere alkoholdebut enn landsgjennomsnittet, de drikker
tidligere og mer. I den sammenheng ser man i økende grad utprøving av seksuelle
grenser og bildedeling. Selv om dette ikke gjelder store deler av
ungdomsmiljøet får det store konsekvenser for klassemiljøene langt ut over de
enkeltsakene og enkeltpersonene det gjelder.
Økende
andel barn og unge i Ørland kommune opplever utenforskap og ensomhet, psykisk
uhelse, og bruker mer enn fire timer daglig på skjerm. Ufrivillig skolefravær
er en utfordring allerede på mellomtrinn på barneskolene. Tendensene med høyt
fravær kan ses ned i småtrinn og allerede i barnehagealder.
Hvordan kan vi bidra til at undersøkelsene ser bedre ut om 10 år?
Fra
utenforskap til fellesskap; et samfunnsansvar
I
den overordnede kommuneplanen er en av tre satsinger; Ørland snakker sammen;
tilhørighet og fellesskap. I Ørland kommunes kommunedelplan for oppvekst er to
av satsingsområdene; Foreldre som ressurs og inkluderende fellesskap.
Vi
trenger at alle løfter blikket ut over seg selv, sin egen hverdag og sin egen
familie. Vi trenger økt bevissthet og forståelse om mulighetene i vårt eget
ansvar – hver og en av oss. Vi kan alle gjøre en forskjell.
Et
blikk, et smil, et hei til andre barn og foreldre betyr så mye mer enn du
kanskje tror. Involver deg i barnas treninger og fritidsaktiviteter. Ta
initiativ til og delta på aktivitet sammen med andre foreldre i din barnegruppe
i barnehagen eller i klassen til ditt barn. Her treffer du andre foreldre. Hvem
setter du deg sammen med på foreldremøter? Har alle noen de kjenner eller kan
sitte sammen med?
Med
det kan vi oppnå at flere barn og foreldre opplever å bli sett og verdsatt for
den de er. Foreldre som kan lene seg på hverandre og opplever å ha et nettverk,
står tryggere i sin foreldrerolle. Vi kan på denne måten bidra til å redusere
utenforskap hos både barn og foreldre.
Kan
alle bidra på lik linje? Nei, og av ulike årsaker. Det må vi også ha forståelse
for. Men mange kan bidra med noe, og med en hjelpende hånd kan også kanskje
mange flere delta.
Undersøkelser
viser at foreldres utenforskap ofte går i arv til barn. Det er en tendens til
at foreldrenes historie gjentar seg. Snu forventningene og se bort fra
historier og tidligere erfaringer som enten bygdedyret eller du selv har
konstruert. Barna er her og nå, med livet foran seg. De har rett til å «skrive
sitt eget manus», uansett hvilke forutsetninger og utgangspunkt de har med seg
fra tidligere generasjoner.
Hva med
barnehagen i 2023?
I
en barnehagehverdag er det fortsatt mye lek, moro kos og omsorg. Heldigvis! Vi
har forstått betydningen av at autorative voksne er det beste for barn; som
balanserer tydelige forventninger og grenser med omsorg, trygghet og gode
relasjoner i møte med hvert enkelt barn. I tillegg til samfunnsmandatet i
Rammeplanen har vi i økende grad blitt opptatt av at samfunnsoppdraget må ses i
sammenheng med samfunnsutviklingen som er beskrevet ovenfor.
Mange
barn har en barnehagedag på nesten ni timer. Det er store deler av barnets
våkentid i løpet av et døgn. Vi har et stort ansvar for å bidra, sammen med
foreldre til at barn opplever seg selv som meningsfulle deltakere i samfunnet.
Opplevelsen av å høre til er som nevnt en viktig forutsetning for livsmestring
og god psykisk helse. Dette jobber vi med gjennom målbevisst arbeid i henhold til
sentrale føringer nevnt ovenfor.
Ansvaret
og omfanget av oppdraget vårt er nok den største forskjellen før og nå, samt
betydningen av å forstå at psykisk uhelse, utenforskap eller dropout ikke starter
på ungdomsskole eller videregående.
Solide
foreldrenettverk må bygges fra barnehagealder, det er en del av landsbyen som
skal bidra til å oppdra barn og unge. Tidlig innsats og forebygging starter i
barnehagen. Grunnlaget for videre utvikling legges i barnehagealderen. Vi
trenger ansatte med kompetanse og forståelse for oppdraget. Vi trenger at det
er større voksentetthet. Det holder ikke lenger å «bare være glad i barn». Du
må ha en interesse og forståelse av at den jobben du gjør kan bidra til å gjøre
en forskjell. For det enkelte barn og familie, og på sikt for samfunnet.
«Så
bli det nok folk tå dæm læll.»