Et halvt år
etter at kunnskapsministeren åpnet for å gi menighetsbarnehager unntak fra
kravet om selvstendig rettssubjekt, ventet barnehagene tilknyttet
Hovedorganisasjonen KA fortsatt på lovendringsforslaget fra regjeringen.
Nå er
forslaget her. Det ble lagt frem onsdag morgen som en del av forslaget til nye regler for
finansiering av private barnehager.
– Vi er
veldig glade for at unntaket for barnehager eid av sokn i Den norske kirke nå
er tatt inn i et konkret lovforslag. Daværende kunnskapsminister Tonje Brenna
lovet i februar at dette ville komme, og vi er tilfredse med at regjeringen nå
følger opp, uttaler avdelingsdirektør Jens A. Bjelland på KA sine nettsider.
Ønsker åpenhet om pengebruk
Det var 1.
januar i år at barnehageloven ble endret slik at alle private barnehager (med
noen få unntak) måtte være selvstendige rettssubjekter.
Endringen ble begrunnet med et behov for å sikre at penger bevilget til barnehage går til barnehage.
Et slikt
krav skapte store utfordringer for menighetsbarnehagene, blant annet knyttet
til bygg og pensjon. KA har derfor siden
i fjor sommer kjempet for at endringene ikke skulle omfatte disse barnehagene.
Bjelland er nå
opptatt av at unntaket ikke skal gå på bekostning av åpenheten rundt hvordan
det offentlige tilskuddet til barnehagedriften brukes.
– Vi er
opptatt av transparens og imøteser forslagene om regnskapsmessige krav til
barnehager som har fått unntak fra kravet om selvstendig rettssubjekt. Vi vil
komme tilbake med en vurdering av detaljene i disse i høringssvaret vårt, sier
han.
Fakta: Selvstendig rettssubjekt
Stortinget
vedtok i juni 2022 flere endringer i barnehageloven som trådte i kraft 1.
januar 2023. Det ble blant annet innført et krav om at hver private barnehage
som hovedregel skal være et selvstendig rettssubjekt som ikke skal drive eller
eie annen virksomhet i samme rettssubjekt som barnehagedriften.
Kravet
gjelder ikke for barnehageeiere som alene, sammen med nærstående eller selskap
i samme konsern eier ordinære barnehager med til sammen færre enn tretti barn
eller familiebarnehager med til sammen færre enn ti barn. Kravet gjelder heller
ikke for barnehageeiere som alene, sammen med nærstående eller selskap i samme
konsern eier én åpen barnehage.
Nå foreslår regjeringen at det også skal innføres unntak fra kravet om selvstendig rettssubjekt for samtlige åpne barnehager og for barnehager eid av sokn i Den norske kirke.
Særlige
utfordringer
I forslaget viser
Kunnskapsdepartementet til at kravet om at hver private barnehage skal være et
selvstendig rettssubjekt har gitt noen særlige utfordringer for barnehager som
eies av et sokn i Den norske kirke.
«Årsaken til
dette er at disse barnehagene må forholde seg til kravene i Kirkeordning for
Den norske kirke, i tillegg til barnehagelovens krav.»
Det pekes
videre på at mange av menighetsbarnehagene som eies av et sokn i Den norske
kirke holder til i lokaler som er eid av soknet.
«Dette kan
for eksempel være lokaler som inngår i et kirkebygg eller som er på en eiendom
i tilknytning til kirkebygget. Barnehagelokalene kan derfor ikke uten videre
skilles ut og overføres til et nytt rettssubjekt sammen med barnehagedriften.
Når det ikke er mulig å fradele barnehageeiendommen, medfører det blant annet
at barnehagen ikke lenger kan ha lån i Husbanken fordi dette forutsetter at
driften og eiendommen ligger i samme selskap» står det i forslaget som nå er sendt
på høring.
Det trekkes
videre frem at et sokn ikke kan garantere for andres økonomiske forpliktelser
eller stille eiendeler til sikkerhet for andres gjeld.
«En
konsekvens av dette er at barnehager som eies i et eget selskap i henhold til
de nye reglene i barnehageloven, ikke kan få hjelp av soknet i form av
lånegaranti. Selv om barnehagen trenger å bygge et nytt barnehagebygg eller
gjennomføre vesentlige oppgraderinger for å kunne beholde godkjenningen av
barnehageanlegget, har ikke eieren mulighet til å stille sikkerhet for opptak
av lån til dette. På sikt kan dette føre til at noen av barnehagene får vedtak
om stenging.»
Departementet
viser til at særreguleringene som kirkeordningen innebærer for de private menighetsbarnehagene,
gir noen konsekvenser som barnehagene ikke alltid kan gjøre noe med og som i
verste fall kan føre til at det ikke vil være mulig å opprettholde
barnehagedriften. Derfor mener de at et unntak er riktig.
Unntak også
for åpne barnehager
Regjeringen
foreslår også at unntaket fra kravet om eget rettssubjekt skal gjelde alle
åpne barnehager.
I dagens lov
gjelder unntaket kun åpne barnehager som ikke er en del av en kjede.
I forslaget
vises det til at 57 av de 74 private åpne barnehagene per i dag er enkeltstående
barnehager og allerede unntatt fra kravet om å være eget rettssubjekt, mens 17
åpne private barnehager er en del av en kjede og dermed er omfattet av kravet.
Dersom det
innføres et unntak for barnehager eid av et sokn i Den norske kirke, slik
regjeringen foreslår, vil det være 15 åpne barnehager som er omfattet av kravet
om å være et selvstendig rettssubjekt.
«Det er gode
grunner til at åpne barnehager som er en del av en kjede, bør gjøres om til
selvstendige rettssubjekter med egne offentlige regnskaper. Samtidig er det
også gode grunner til at et slikt krav ikke bør omfatte de aller minste
barnehagene, tilsvarende det som gjelder for ordinære barnehager og
familiebarnehager. Departementet har imidlertid kommet til at det ikke er
hensiktsmessig å innføre et eget unntak for små åpne barnehager, i tillegg til
unntaket som allerede gjelder for åpne barnehager som er enkeltstående» heter
det i forslaget.
På bakgrunn
av dette foreslår dermed Kunnskapsdepartementet å unnta alle de åpne barnehagene
fra kravet om å være et selvstendig rettssubjekt.
Stiftelser
og studentbarnehager får nei
I
høringsnotatet kommer det også frem at regjeringen har vurdert et generelt unntak fra
kravet om selvstendig rettssubjekt for barnehager organisert som stiftelser og studentsamskipnadenes
barnehager.
I begge
tilfeller sier regjeringen nei til unntak.
Kunnskapsdepartementet
opplyser at de etter innføringen av kravet om selvstendig rettssubjekt, har mottatt
flere innspill fra barnehager organisert som stiftelser. Bakgrunnen for
innspillene er blant annet at stiftelse er en organisasjonsform som ofte har
vært benyttet av ideelle barnehager, opplyser departementet.
Avgjørelsen
om å si nei til et generelt unntak for stiftelser begrunnes på følgende måte:
«Det er
behov for innsyn og åpenhet om hvordan tilskudd og foreldrebetaling brukes,
selv om barnehagen er en stiftelse. Etter departementets vurdering gir ikke
innspillene grunnlag for å unnta stiftelser fra kravet om å være et selvstendig
rettssubjekt. Departementet mener at å fastsette et generelt unntak for
stiftelser vil uthule reguleringen, og slik bryte med formålet med kravet om at
hver private barnehage skal være et selvstendig rettssubjekt. Å fastsette et
slikt unntak nå, etter ikrafttredelsen av bestemmelsen, vil også kunne føre til
en urimelig forskjellsbehandling overfor barnehagene som allerede har innrettet
seg etter kravet» heter det i høringsnotatet.
Om studentbarnehagene
sier Kunnskapsdepartementet følgende:
«Departementet
har mottatt innspill fra Samskipnadsrådet om utfordringer som kravet om
selvstendig rettssubjekt har for studentsamskipnadenes barnehager. Det blir
vist til at barnehagene ikke lenger kan låne penger av studentsamskipnaden, noe
som gir høyere renter. Det blir også vist til at studentsamskipnader som driver
flere barnehager, ikke lenger kan ansette barnehagepersonellet i
studentsamskipnaden. Videre blir det vist til at studentsamskipnader som ikke
har mulighet til å overdra eiendom til barnehagene, kan risikere å måtte betale
tilbake merverdiavgiftskompensasjon grunnet reglene om justeringsforpliktelse.
Etter
departementets syn er dette tilsvarende konsekvenser som for andre ordinære
barnehager som er pålagt å være selvstendige rettssubjekter. Departementet
foreslår derfor ikke å fastsette et generelt unntak for studentsamskipnadenes
barnehager.»
Studentvelferdstjenester
som tilleggsvirksomhet
Det foreslås imidlertid at studentbarnehagene kan ha studentvelferdstjenester som
tilleggsvirksomhet.
Som
hovedregel skal ikke private barnehager drive eller eie annen virksomhet i
samme rettssubjekt som barnehagedriften. Men:
«Departementet
mener at det er viktig at det tas hensyn til de særlige behovene som studenter
med barn har, og at det bør legges til rette for at studentsamskipnadens
barnehager kan tilby studentvelferdstjenester som er særlig rettet mot
studenter med barn. Departementet foreslår derfor å innføre en
forskriftsbestemmelse som åpner for at studentsamskipnadenes barnehager kan
tilby studentvelferdstjenester, for studenter med barn, i samme rettssubjektet
som barnehagen» heter det i høringsnotatet.
Dette kan
for eksempel være pass av barn uten barnehageplass på eksamensdager og
nettverksbygging for studenter med barn, opplyses det.
Forslaget
vil bare omfatte studentvelferdstjenester som er nært knyttet til
barnehagevirksomheten og utgjør en mindre del av den totale virksomheten.
Åpner for
unntak i særlige tilfeller
Jens A. Bjelland
i Hovedorganisasjonen KA sier at de hadde ønsket seg unntak fra kravet om selvstendig rettssubjekt for flere ideelle barnehager, ikke kun
for menighetsbarnehager og åpne barnehager.
– Men vi er
positive til regjeringens forslag om at departementet skal kunne gi
enkeltunntak i særlige tilfeller, uttaler han på organisasjonens nettsider.
Departementet
understreker i høringsnotatet at dette er ment å være en meget snever
unntakshjemmel, som skal omfatte særlige tilfeller som departementet ikke allerede har vurdert ved utformingen av lovkravet:
«Et særlig
tilfelle kan for eksempel være der det, praktisk eller rettslig sett, er umulig
eller svært vanskelig å organisere en barnehage som et selvstendig
rettssubjekt. Et annet eksempel er tilfeller der en slik organisering har noen
særlig uheldige konsekvenser for barnehagetilbudet eller de ansatte. Det vil
ikke være tilstrekkelig at overgangen til eget rettssubjekt medfører høye
engangsutgifter eller at regnskapskravene som følger med det nye rettssubjektet
gjør det dyrere å drive barnehagen. Et eksempel på et særlig tilfelle vil være
tilfeller der kravet medfører at barnehagetilbudet må legges ned.»