i midten av februar mottok kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) rapporten fra ekspertgruppa ledet av professor Katrine Vellesen Løken.Foto: Silje Wiken Sandgrind
Skal barnehagen utjevne forskjeller eller fortsette å reprodusere sosial ulikhet?
«Hvis vi fortsetter å gjøre mer av det samme som nå, vil forskjellene fortsette å øke. Derfor er vi etter vår mening nødt til å prøve ut endringer i praksis som gjør at alle barn får tilgang til leken» skriver innleggsforfatterne.
ErlendNorheimvirksomhetsleder i Jåttå universitetsbarnehage, Stavanger
BjørghildHamreavdelingsleder i Jåttå universitetsbarnehage, Stavanger
CarinaLange Moiavdelingsleder i Jåttå universitetsbarnehage, Stavanger
PublisertSist oppdatert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Januar 2023 ble det satt ned et ekspertutvalg på oppdrag
fra Kunnskapsdepartementet, for å se på hvordan man kan utjevne sosiale
forskjeller i barnehage, skole og SFO. Utvalget leverte sin rapport «Et jevnere
utdanningsløp» i midten av februar et år senere.
Rapporten foreslår tiltak som økt bemanning, innføring av
systematisk veiledet lek og systematisk,
jevnlig profesjonsutvikling som tiltak for barnehagesektoren for å få til
en utjevning av forskjeller.
Rapporten ble raskt
kritisert, blant annet av Greve, Brodal og Brodal i Aftenposten og av Morken på barnehage.no. Tiltakene som
går på økt bemanning og jevnlig profesjonsutvikling ser ut til å få stor
tilslutning, men tiltaket om systematisk veiledet lek vekker motstand.
Greve,
Brodal og Brodal hevder at veiledet lek ikke er lek, men voksenstyrt aktivitet,
og at «Lekbasert læring er blitt sterkt kritisert av både lærere i barnehage og
skole, lærerutdannere og forskere» (Greve, Brodal og Brodal 2024). De viser
videre til FNs barnekonvensjon som sikrer barns rett til lek, og uttrykker en
bekymring for at opplegg som veiledet lek vil ta vekk barnehagelærerne fra det
direkte arbeidet med barna og dermed barns rett til lek. Morken argumenterer
for at lekbasert læring er et standardisert opplegg som «…kan være til hinder
for barnehageprofesjonens egne vurderinger og metodefrihet i yrkesutøvelsen»
(Morken 2024).
Ikke alle har tilgang til
den livsviktige leken
Som ledere og barnehagelærere i Jåttå universitetsbarnehage,
en av landets største barnehager med 30 prosent andel barn med minoritetsbakgrunn,
er vi selvsagt enig i at lek er svært viktig i barns liv. Vi støtter synet at «rikelig
tid til lek er utvilsomt det beste hvis vi ønsker å sikre barns sosiale
kognitive og emosjonelle utvikling» (Greve, Brodal og Brodal 2024). Lek er
barns særegne væremåte. Den har verdi i seg selv og skal ha en sentral plass i
barnehagen.
Men hva gjør vi når vi vet at alle barn ikke
har tilgang til den livsviktige leken? Vi skal gi et likeverdig tilbud til alle
barn, men hvordan sikrer vi det?
Debatten etter rapporten ser ut til å mangle
et viktig perspektiv, nemlig hvordan vi i barnehagesektoren skal klare å
utjevne de sosiale forskjellene som starter hos oss og blir opprettholdt i det
videre utdanningsløpet.
Hvordan skal vi klare å jobbe mer systematisk med å utjevne
den sosiale ulikheten for å gi barn like muligheter, lik status og posisjon i
gruppene, som er ekspertgruppens viktigste budskap? Hvis vi fortsetter å gjøre
mer av det samme som nå, vil forskjellene fortsette å øke, og derfor er vi etter
vår mening nødt til å prøve ut endringer i praksis som gjør at alle barn får
tilgang til leken, og kan gå ut av barnehagen med erfaringer om tilsier at de blir
hørt, verdsatt, opplever innflytelse og mestring i leken med andre barn.
Gjennom barnehagevandring
(systematisk, planlagt observasjon) ble vi i vår barnehage oppmerksom på et
uheldig mønster i leken som vi ikke hadde lagt merke til tidligere. Leken var
segregert, hvor barn med minoritetsbakgrunn ofte falt utenfor. Enten lekte de
for seg selv eller fant hverandre på tvers av avdelinger, språk eller andre
felles referansepunkt.
Dette mønsteret ble også
bekreftet i forskning av blant annet førsteamanuensis Berit Zachrisen, som
hjalp oss videre med forståelsen av det majoritetskulturelle hegemoniet som
ofte råder i norske barnehager (Zachrisen, 2015). Et av hovedfunnene i hennes
doktorgrad er nettopp at den norske kulturen er førende for innhold og lek i
barnehagen. Barn med majoritetsbakgrunn får dermed større innflytelse og lykkes
lettere i leken, fordi tema, materiell, språk og miljø er trygt og gjenkjennbart.
Barn med minoritetsbakgrunn kan sitte igjen med at deres erfaringer og
kunnskaper er mindre relevante og får liten bekreftelse på at deres kompetanse
verdsettes i barnehagemiljøet.
Når barna slutter i
barnehagen har dermed noen av dem erfaringer med å ha innflytelse på lek og
innhold, bli hørt, anerkjent, få gjenkjennelse i miljøet og oppleve mestring,
mens andre barn får erfaringer
med det motsatte. Dermed har barnehagen ikke lykkes med utjevning av
forskjeller, men opprettholdt sosial ulikhet. Dette ønsket vi å gjøre noe med
og prøvet derfor ut endringer i praksis som har vist seg å skape større grad av
inkludering enn før.
Vi har valgt å ta ledelsen
over deler av leken med små, faste lekegrupper tre ganger i uken.
Her er målet å sikre inkluderende lek for de barna som er i gruppen. Vi må planlegge
lekegruppen didaktisk, slik at vi sikrer at alle barn får synliggjort
sin kapital. Vi må være varme, relasjonelle og lekne voksne som støtter
barna i å lytte til hverandre, ta imot innspill, få prøve både å lede leken og
å bli ledet. Vi bruker svakt kodet materiell (materiell som ikke
er definert på forhånd og derfor kan omvandles til det barna ønsker,
eksempelvis klosser, silkesjal, tepper, esker osv) for å sikre inkludering og/eller lek med stor formmessig klarhet (lek med tydelig ramme, som
alle kan delta i, eksempelvis sang- og ringleker, regelleker eller dramalek) (Zachrisen
2015).
Ikke tjent med en polarisert
debatt
Er dette veiledet lek? Ekspertutvalget
skriver om veiledet lek:
« … lek der barnehagelærer
eller lærer legger til rette for lek og utforskning (Fisher mfl., 2011;
Hirsh-Pasek mfl., 2009). I den frie leken velger barna innhold, form og forløp
på det som skjer. I veiledet lek tar ansatte med seg lekematerialer, rekvisitter
eller aktiviteter som utforskes sammen med barna. I slike aktiviteter skal
barna få være aktive, være i samspill, se mening og kjenne engasjement (Fisher
mfl., 2011; Hirsh-Pasek mfl., 2009). (Kunnskapsdepartementet
2024).
Også Dion Sommer (2015)
støtter dette synet. Han skriver om veiledet lek at personalet beriker miljøet
med leker og materiell for å inspirere og sette i gang lek. Personalet
er oppmerksomme på, og oppmuntrer barns lekende utforskning, leker sammen med
barna og stiller åpne spørsmål. Både fri lek og veiledet lek er dermed avgjørende
for barns læring og utvikling.
Vi mener at vi ikke er
tjent med en polarisert debatt der frilek blir satt opp mot veiledet lek. Vi i
barnehagefeltet må ta innover oss at barnehagen ikke klarer å oppfylle målet om
et likeverdig tilbud. Dette handler i stor grad om nok og kompetent personale,
men det handler også om endring av praksis. Balansen mellom lek og læring og
mellom struktur og fleksibilitet er ifølge Dion Sommer det som sikrer god
kvalitet og godt miljø for utvikling for alle barn (Sommer 2015). Videre
skriver Sommer at det som gir best mulighet for positiv utvikling er når de
pedagogiske arbeidsmåtene tar utgangspunkt i hele barnet og veiledet lek. Denne
balansen mellom voksenstyrte aktiviteter og barneinitiert lek er også en av
EPPSE-studiens konklusjon på hva som kjennetegner høy barnehagekvalitet (Kunnskapsdepartementet
2024).
Slik vi tolker Rammeplanen
kommer dette todelte oppdraget også tydelig fram her. Vi skal se lek, omsorg, læring og danning i sammenheng. Lekens egenverdi
skal anerkjennes, men leken skal også være en arena for barnas utvikling og
læring og for sosial og språklig samhandling. Lek er en fundamental måte for
barn å lære på. Personalet skal både utvide og bygge videre på barnas
interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Vi må altså både
ivareta den frie leken basert på barns egne interesser og medvirkning, men vi
må også ta ledelsen over noe lek, tilby nye erfaringer og opplevelser, gjøre
barna oppmerksomme på nye perspektiver, synliggjøre og proaktivt anerkjenne
alle barn i gruppen for å få fram kapitalen til alle. Dermed kan vi sikre
større grad av like muligheter for alle barn.
Om svaret på det todelte
oppdraget er fri- og veiledet lek har vi ikke svaret på, men vi mener at barn også
må bli veiledet i lek og samspill for å få nye erfaringer og ta imot andre perspektiv
slik at vi får til en inkluderende barnehage med plass til alle. Dette er
særlig viktig i et interkulturelt perspektiv.
Vi ønsker en sosialt
rettferdig barnehagepedagogikk hvor alle barn, uavhengig av bakgrunn, skal ha
like muligheter. La oss jobbe sammen for å finne ny praksis som fremmer
likeverdig lek for alle.