Hege Fimreite under onsdagens åpning av konferansen.
Foto: Silje Wiken Sandgrind
– Vi ønsker å åpne opp for nye tanker og ideer
Hvordan skape gode barnehager i samarbeid med barn, foreldre, eiere, forskere og organisasjoner? Det er det sentrale spørsmålet under Norsk barnehageforskningskonferanse 2024.
Denne uka er i overkant av 270 konferansedeltakere samlet
i Bergen for å oppdatere seg på den nyeste kunnskapen på barnehagefeltet.
Dette er sjette gangen konferansen, som er viet til
formidling av barnehageforskning, arrangeres.
– Hvorfor er det viktig å ha en egen konferanse
for barnehageforskning i Norge?
– Det er først og fremst viktig for å løfte frem norsk
barnehageforskning og gi den en særegen plass, også internasjonalt. Vi er
ganske mange som forsker på barnehage i dag, og det er vanlig for oss å reise
ut av landet for å vise oss frem på konferanser, men det er vel så viktig å
gjøre forskningen vår kjent her hjemme, sier Hege Fimreite.
Hun er postdoktor ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) og sitter
i arrangementskomiteen.
– Dette er ikke en konferanse bare for forskere, men også
for barnehageansatte, eiere, studenter, byråkrater, politikkutviklere og kunstnere.
Den er for alle som trenger å vite noe om den nyeste forskningen på
barnehagefeltet, legger Fimreite til.
Hun og resten av komiteen gleder seg derfor stort over å
se at det er påmeldt deltakere fra alle de nevnte gruppene.
Nye muligheter
Norsk barnehageforskningskonferanse er et samarbeid
mellom de to forskningssentrene BARNkunne (HVL) og FILIORUM (UiS). I fjor ble
konferansen arrangert i Stavanger og i år er det altså i Bergen det skjer,
nærmere bestemt på Kronstad i HVL sine lokaler.
Årets tema er samskaping og forskningsbasert pedagogisk
innovasjon i barnehagesektoren.
«Pedagogisk innovasjon forstår vi som en liten endring
eller en større ny praksis eller omorganisering. Eller kanskje en ny lek eller
en ny installasjon på lekeplassen som utvider og gir nye muligheter» skriver
arrangøren på sine nettsider.
Drømmelag
I tillegg til foredrag og workshops, står «drømmelag» for
første gang på programmet.
– Hva er det?
– Vi ønsket å lage en litt annerledes konferanse der
utforsking og samskaping står i sentrum. Derfor inviterer vi også til drømmelag,
der vi kan ha en litt drømmende og håpefull start.
– Ofte starter vi med alle begrensningene når vi skal diskutere
potensielle endringer til det bedre, for eksempel at vi ikke har nok penger
eller tid. Under drømmelag-sesjonene legger vi alt dette vekk og kommer inn på
håp og drømmer først: Hva ønsker vi? Og så kan vi snakke om rammene som
vi må forholde oss til etterpå, sier Fimreite.
Målet for drømmelagene er å finne nye løsninger på
komplekse utfordringer i både barnehager og i utdanningen, opplyser hun. Ett
av temaene som skal diskuteres er: Hva vil vi med ledelse i fremtidens
barnehagefelt?
– Vi vet ikke hvor mange som kommer på disse sesjonene
eller hva deres bidrag vil være. Det blir veldig spennende. Vi håper deltakerne
blir inspirerte til å åpne opp for noen nye tankebaner. Og kanskje kan vi få til
noe helt nytt, sier Fimreite.
Det trenger sektoren, mener hun.
– Det snakkes mye om at det er for lite penger og folk i barnehagesektoren,
og at det er vanskelig å rekruttere nok studenter til utdanningene. Alle disse
utfordringene ligger der, men hvordan kan vi likevel få til noe sammen –
til det beste for barnehagebarna?
– Det er hele tanken bak konferansen. At vi i samarbeid
skal tenke nytt for å lage gode vilkår for at ungene skal kunne leke, utforske,
skape og lære i barnehagen, samt finne nye veier for å møte dilemmaer og
utfordringer i hverdagen.
Gode eksempler
Fimreite forteller at ett av målene med konferansen nettopp
er å skape vilje og håp for fremtiden.
– For å få til dette mener vi altså at samskaping og
forskingsbasert innovasjon vil være til god hjelp.
Mange av presentasjonene vil handle om
forskningsprosjekter der barnehager og forskere har forsøkt å gjøre ting på nye
måter, opplyser hun. For eksempel når det gjelder bemanning, barns medvirkning,
ledelse og bærekraft.
Fimreite forteller at konferansen er ment å være en arena
for deling på tvers av fag, nivå og institusjoner – slik at deltakerne kan
få med seg gode eksempler hjem og inspirasjon til å prøve ut nye pedagogiske
praksiser.
– De gode eksemplene må løftes frem. Og så er det selvsagt
en balansegang her, for man skal ikke bagatellisere utfordringene sektoren står
overfor. Men finnes det likevel en måte å komme litt rundt noen av dem på, ved å gjøre
noe annerledes? sier hun.