REISEBREV
«Vi er flere som søker etter gode måter å få fatt i prosesskvaliteten i barnehagen, både fra de ansattes perspektiv, men også fra barna selv» skriver artikkelforfatterne.
Foto: Privat
«Det er ikke hverdagskost å være på en så stor arena der alle er opptatt av barnehage»
«I mylderet av forskere fra hele verden, sitter vi igjen med et inntrykk av at kvalitet i barnehagen er høyt på agendaen i en rekke land, verden over» skriver artikkelforfatterne i sitt reisebrev fra Europas største konferanse for barnehageforskning.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
EECERA (European Early Childhood Education Research
Association) er den største konferansen for barnehageforskning i Europa.
Konferansen arrangeres hvert år, i ulike europeiske byer. Denne gangen i
Estoril i Portugal 30. august-2. september med temaet: «Children’s curiosity, Agency
and Participation: Challenges for Professional Action and Development». I år hadde
konferansen over 1000 deltakere, og forskere fra norske universiteter og
høgskoler var godt representert blant de som presenterte sine prosjekter.
Fordi vi er partnere i forskningsprosjektet KUMBA
(Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen) var vi så heldige at vi
fikk bli med forskerteamet på konferansen. Etter tre konferansedager er vi
fulle av inntrykk og faglig inspirasjon, og vi vil gjerne dele litt av det vi
har vært med på.
Det er ikke hverdagskost for barnehagefolk å være på en så stor
arena der alle er opptatt av barnehage, og der så mye kunnskap om barnehage er
samlet under ett tak. Fra vi gikk inn dørene til Estoril konferansesenter
første dagen fulgte summingen av engasjerte samtaler oss. Forskere fra hele
verden deltar på konferansen, og flertallet av disse presenterer også sine
prosjekter her. Konferansen består av noen hovedinnlegg, og deretter
parallellsesjoner som er delt inn etter ulike temaer. Slik kan en høre opptil 10 ulike presentasjoner på en dag.
Er det rart vi er stappfulle av faglig
inspirasjon?
Et budskap som gikk igjen gjennom konferansen var at vår
verden står ovenfor enorme utfordringer blant annet knyttet til klimakrisen,
krig, økonomiske nedgangstider, høyt konsum og kommersialisering- og
digitalisering av barndommen. Disse utfordringene er menneskeskapt, og må løses
av mennesker.
Utdanning er vårt kraftigste virkemiddel for å snu denne
utviklingen – men det krever utdanning med god kvalitet.
KUMBA – Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i
barnehagen
Høydepunktet for oss var selvfølgelig presentasjonen fra
KUMBA-prosjektet. I Norge har vi i mange år diskutert kvalitet i barnehagen, og
systematisk kvalitetsutvikling er vektlagt av nasjonale myndigheter gjennom
flere år. Vi har imidlertid manglet et validert kvalitetsvurderingssystem
basert på den norske rammeplanen. Et slikt system skal KUMBA utvikle.
Initiativet til KUMBA kom fra Espira. Alle
Espiras barnehager har gjort interne og eksterne kvalitetsvurderinger med vårt
egenutviklede verktøy, Espira BLIKK, siden 2018. Espiras barnehager mener det
er et godt verktøy som gir grunnlag for kvalitetsutvikling, men vi ville finne
ut om det faktisk måler kvalitet og om det fører til utvikling av
prosesskvaliteten.
DMMH tok utfordringen og rigget et veldig spennende prosjekt
som også inkluderer et verktøy for barnesamtaler med 4-6 åringer, kalt
Trivselsmonitoren. Trivselsmonitoren er utviklet av to av forskerne i
prosjektet (Sandseter og Seland) i 2014, og er et verktøy for strukturerte
samtaler mellom en barnehagelærer og et barn. Samtalen handler om hvordan
barnet trives og hvordan det opplever medvirkning i egen hverdag.
Barnehagene i Levanger ble kjent med Trivselsmonotoren
gjennom arbeid med trygt og godt barnehagemiljø. De kommunale barnehagene har lang
erfaring med bruk av det digitale samtaleverktøyet. Levangers barnehager mener
at barnas svar gjennom samtalene er viktige bidrag til arbeid med barnehagekvalitet.
På individnivå bidrar barna med kunnskap om deres subjektive barnehagetrivsel
og på systemnivå i form av tilbakemelding på barnehagen som institusjon med muligheter
og begrensninger i barnehagemiljøet.
Prosjektets arbeid så langt
Våren 2022 jobbet KUMBA-prosjektet med å evaluere og
videreutvikle de to eksisterende verktøyene i samarbeid med barnehager i
Levanger kommune og Espira. Deretter testet forskerne hvordan verktøyene
fungerte i en pilotstudie. Resultatet ble reviderte versjoner av verktøyene.
Etter fagdager og opplæring gjennomførte medforskerne i
prosjektet (21 barnehagelærere) eksterne vurderinger i hverandres barnehager. Samtidig ble
kvalitetsvurderingsverktøyet validert ved at forskere gjennomførte
CLASS-vurderinger i de samme barnehagene. Deretter gjennomførte medforskerne
systematiske barnesamtaler med barn på egen avdeling ved hjelp av
Trivselsmonitoren. Underveis har forskerne intervjuet medforskerne om deres
erfaringer.
Denne høsten skal det gjøres nye runder med vurderinger,
barnesamtaler og intervjuer. Prosjektet avsluttes i desember 2024.
Foreløpige resultater viser at barnehagelærere utvikler sin
profesjonelle kunnskap når de vurderer hverandres praksis.
Kvalitetsvurderingssystemet synes også å høyne barnehagelærerens bevissthet om forutsetninger
for kvalitet. Foreløpige resultater viser også at Trivselsmonitoren er et
nyttig verktøy for barnehagelærere til å få tak i barns perspektiv på egen
trivsel. Bruk av Trivselsmonitoren kan bidra til å heve profesjonell praksis,
kvalitet i barnehagen og barns trivsel.
M’en i KUMBA står for medvirkning. I denne sammenhengen innebærer
det at medforskerne aktivt deltar i utviklingen av kvalitetssystemet som skal
være utbyttet av prosjektet. Slike samarbeidsprosjekter mellom forskningen og
praksisfeltet utvikler både kompetansen hos barnehagene som deltar, og det
bidrar til praksisnær forskning. For oss som er barnehageeiere blir forskningen
lett tilgjengelig og vi får mulighet til å sitte tett på kunnskapsutviklingen. Det
er spennende!
Et blikk utover Norden
Vi tror at vi i Norden ofte tenker at vi er langt fremme når
det gjelder kunnskap om barn og barndom og hva som utgjør god kvalitet i
barnehagen. I mylderet av forskere fra hele verden på EECERA-konferansen,
sitter vi igjen med et inntrykk av at kvalitet i barnehagen er høyt på agendaen
i en rekke land, verden over.
Vi er opptatt av de samme tingene; barnehagen som
en inkluderende arena, der barns trivsel, medvirkning og utforskertrang står i
sentrum. Og vi er flere som søker etter gode måter å få fatt i prosesskvaliteten
i barnehagen, både fra de ansattes perspektiv, men også fra barna selv.