Forskerne Birgitte Ljunggren (DMMH), Lise Hannevig (USN) og Gerd Sylvi Steinnes (HVO) har sendt ut en spørreundersøkelse til alle landets barnehager.

Innhenter kunnskap om ansattes opplevelse av arbeidsdeling, kompetanse og ledelse i barnehagen

– For å kunne si noe om forholdene i sektoren med større sikkerhet, trenger vi enda flere respondenter, sier førsteamanuensis Birgitte Ljunggren ved DMMH.

Publisert Sist oppdatert

Forskere ved tre av landets barnehagelærerutdanninger er i gang med å samle inn ny kunnskap om hvordan barnehagelærere, fagarbeidere og assistenter opplever rammevilkårene for arbeidet i barnehagen.

– Vi mener undersøkelsen kan gi viktig innsikt i de utfordringene personalet i barnehagene står i, sa professor Gerd Sylvi Steinnes ved Høgskulen i Volda da barnehage.no intervjuet henne tidligere i sommer.

Målet er at kunnskap fra undersøkelsen skal kunne brukes som grunnlag for interne diskusjoner i barnehagene, men også i utdanningen og som grunnlag for politikkutforming, opplyste hun.

– Ser interessante tendenser

En invitasjon til å delta i undersøkelsen gikk ut til alle landets barnehager i juni.

– Mange har svart til nå og det setter vi stor pris på! Vi ser allerede noen interessante tendenser i materialet, spesielt knyttet til arbeidsoppgaver som har kommet med nye reformer i sektoren og fordeling av disse mellom ansattgrupper. Det samme gjelder hvordan ansatte opplever rammebetingelser for egen pedagogisk virksomhet, men også hvilke kompetanseområder de føler de behersker, forteller forsker Birgitte Ljunggren ved Dronning Mauds Minne høgskole.

Hun er ansvarlig for undersøkelsen sammen med Steinnes og førstelektor Lise Hannevig ved Universitetet i Sørøst-Norge.

– Undersøkelsen har også egne spørsmål knyttet til ledelse, og her er det interessante funn som indikerer ulike forståelser hos pedagogene og fagarbeidere og assistenter. Men; for å kunne si noe om forholdene i sektoren med større sikkerhet, trenger vi flere respondenter! legger Ljunggren til.

Hun og forskerkollegene håper derfor landets styrere vil legge til rette for at deres medarbeidere kan svare på undersøkelsen.

Bemanning og ledelse

En av barnehagelærerne som allerede har sendt inn sine svar, er Benedikte Solem i Markaplassen barnehage i Trondheim. Hun mener blant annet at barnehagelærerutdanningen kan bli bedre på lederutvikling, og håper at kunnskapen man får gjennom undersøkelsen kan bidra til det:

– Utdanningsforløpet må bli mer reelt og gi et større innblikk i ledelsen som foregår i barnehagehverdagen, sier barnehagelæreren.

Solem håper også at undersøkelsen kan bidra til et økt fokus på bemanning i barnehagene.

– Bemanningsnormen må endres for å skape trygge rammer for barn og voksne, sier hun.

Helhetlig kultur

Barnehagemyndighet i Drammen kommune, Vigdis Hermanrud, sier slike undersøkelser er viktige for å få innsikt i behovet for å styrke barnehagebasert kompetanse og tilrettelegge for utvikling av barnehagesektoren.

– Lederrollen i barnehagen har vært i stor endring når det gjelder administrative oppgaver og krav om dokumentasjon. Nye lovkrav, barns beste-vurderinger og alle barns rett til å ha et godt psykososialt barnehagemiljø stiller store krav til ansattes kompetanse. Det å drive barnehagebasert utviklingsarbeid krever prioritering og tid til kompetansebygging i en sektor som ennå består av mange ansatte uten formell utdanning, sier hun.

– Er du spent på resultatene?

– Ja, dette er en spennende undersøkelse. Med erfaring fra rollen som barnehagemyndighet og som tilsynsmyndighet, er lederrollen det som opptar meg mest: Hvordan tilrettelegge for både økt teoretisk- og erfaringsbasert kompetanse for å sikre utvikling og vekst i hele organisasjonen? Det å bygge en helhetlig kultur, hvor felles forståelse og praksis kommer tydelig frem, styrker kvaliteten i barnehagen, sier Hermanrud.

Flest svar fra barnehagelærere

Nylig sendte forskergruppen ut et nyhetsbrev om undersøkelsen, med ny invitasjon til å delta.

– Responsen har vært svært god, forteller Lise Hannevig.

Hun opplyser samtidig at noen har fått undersøkelsen rett i søppelposten, og dermed ikke fått mulighet til å svare på den.

– Vi ønsker å gi flere barnehageansatte mulighet til å delta og håper styrere vil etterlyse undersøkelsen dersom den ikke er kommet frem. Vi ser at representasjonen fra større private kjeder er noe lav og vil derfor ta kontakt med disse spesielt. Det er også flere barnehagelærere enn fagarbeidere og assistenter som har svart, så vi oppfordrer særlig fagarbeidere og assistenter til å svare. Deres stemme er avgjørende for at vi skal kunne få et tydelig bilde av hvordan arbeidsdeling, kompetanse og ledelse oppleves i barnehagen, sier hun.

Barnehager og ansatte som ønsker å delta, men ikke har mottatt undersøkelsen, kan finne lenke til den her.

Veien videre

Undersøkelsen vil være åpen for deltagelse ut september. Etter dette vil forskerne starte arbeidet med å analysere og formidle resultater, opplyser Hannevig.

– Vi er opptatt av at denne kunnskapen skal komme barnehagene til gode. Vi ønsker derfor å nå ut til så mange som mulig med funn fra undersøkelsen, og vil publisere resultatene i fagblader på barnehageområdet. I tillegg er vi opptatt av at ny kunnskap skal kunne være grunnlag for nødvendige endringer både i utdanning og på myndighetsnivå, og vil arbeide også for å nå disse gruppene med resultater fra denne store landsdekkende undersøkelsen, sier hun.

Powered by Labrador CMS