Forskerne Birgitte Ljunggren (DMMH), Lise Hannevig (USN) og Gerd Sylvi Steinnes (HVO) har sendt ut en spørreundersøkelse til alle landets barnehager.
Foto: Getty Images / Privat / Monica Donovan/DMMH / Andreas Bjerknes
Innhenter kunnskap om ansattes opplevelse av arbeidsdeling, kompetanse og ledelse i barnehagen
– For å kunne si noe om forholdene i sektoren med større sikkerhet, trenger vi enda flere respondenter, sier førsteamanuensis Birgitte Ljunggren ved DMMH.
Forskere ved tre av landets barnehagelærerutdanninger er
i gang med å samle inn ny kunnskap om hvordan barnehagelærere, fagarbeidere og
assistenter opplever rammevilkårene for arbeidet i barnehagen.
– Vi mener undersøkelsen kan gi viktig innsikt i de
utfordringene personalet i barnehagene står i, sa professor Gerd Sylvi Steinnes
ved Høgskulen i Volda da barnehage.no intervjuet henne tidligere i sommer.
Målet er at kunnskap fra undersøkelsen skal kunne brukes
som grunnlag for interne diskusjoner i barnehagene, men også i utdanningen og
som grunnlag for politikkutforming, opplyste hun.
– Ser interessante tendenser
En invitasjon til å delta i undersøkelsen gikk ut til
alle landets barnehager i juni.
– Mange har svart til nå og det setter vi stor pris på!
Vi ser allerede noen interessante tendenser i materialet, spesielt knyttet til
arbeidsoppgaver som har kommet med nye reformer i sektoren og fordeling av
disse mellom ansattgrupper. Det samme gjelder hvordan ansatte opplever rammebetingelser
for egen pedagogisk virksomhet, men også hvilke kompetanseområder de føler de
behersker, forteller forsker Birgitte Ljunggren ved Dronning Mauds Minne
høgskole.
Hun er ansvarlig for undersøkelsen sammen med Steinnes og
førstelektor Lise Hannevig ved Universitetet i Sørøst-Norge.
– Undersøkelsen har også egne spørsmål knyttet til
ledelse, og her er det interessante funn som indikerer ulike forståelser hos
pedagogene og fagarbeidere og assistenter. Men; for å kunne si noe om
forholdene i sektoren med større sikkerhet, trenger vi flere respondenter!
legger Ljunggren til.
Hun og forskerkollegene håper derfor landets styrere vil
legge til rette for at deres medarbeidere kan svare på undersøkelsen.
Bemanning og ledelse
En av barnehagelærerne som allerede har sendt inn sine svar,
er Benedikte Solem i Markaplassen barnehage i Trondheim. Hun mener blant annet
at barnehagelærerutdanningen kan bli bedre på lederutvikling, og håper at kunnskapen
man får gjennom undersøkelsen kan bidra til det:
– Utdanningsforløpet må bli mer reelt og gi et større
innblikk i ledelsen som foregår i barnehagehverdagen, sier barnehagelæreren.
Solem håper også at undersøkelsen kan bidra til et økt
fokus på bemanning i barnehagene.
– Bemanningsnormen må endres for å skape trygge rammer
for barn og voksne, sier hun.
Helhetlig kultur
Barnehagemyndighet i Drammen kommune,
Vigdis Hermanrud, sier slike undersøkelser er viktige for å få innsikt i
behovet for å styrke barnehagebasert kompetanse og tilrettelegge for utvikling
av barnehagesektoren.
– Lederrollen i barnehagen har vært i stor endring når
det gjelder administrative oppgaver og krav om dokumentasjon. Nye lovkrav,
barns beste-vurderinger og alle barns rett til å ha et godt psykososialt
barnehagemiljø stiller store krav til ansattes kompetanse. Det å drive
barnehagebasert utviklingsarbeid krever prioritering og tid til
kompetansebygging i en sektor som ennå består av mange ansatte uten formell
utdanning, sier hun.
– Er du spent på resultatene?
– Ja, dette er en spennende undersøkelse. Med erfaring
fra rollen som barnehagemyndighet og som tilsynsmyndighet, er lederrollen det
som opptar meg mest: Hvordan tilrettelegge for både økt teoretisk- og
erfaringsbasert kompetanse for å sikre utvikling og vekst i hele organisasjonen?
Det å bygge en helhetlig kultur, hvor felles forståelse og praksis kommer
tydelig frem, styrker kvaliteten i barnehagen, sier Hermanrud.
Flest svar fra barnehagelærere
Nylig sendte forskergruppen ut et nyhetsbrev om
undersøkelsen, med ny invitasjon til å delta.
– Responsen har vært svært god, forteller Lise
Hannevig.
Hun opplyser samtidig at noen har fått undersøkelsen rett
i søppelposten, og dermed ikke fått mulighet til å svare på den.
– Vi ønsker å gi flere barnehageansatte mulighet til å
delta og håper styrere vil etterlyse undersøkelsen dersom den ikke er kommet
frem. Vi ser at representasjonen fra større private kjeder er noe lav og vil
derfor ta kontakt med disse spesielt. Det er også flere barnehagelærere enn
fagarbeidere og assistenter som har svart, så vi oppfordrer særlig fagarbeidere
og assistenter til å svare. Deres stemme er avgjørende for at vi skal kunne få
et tydelig bilde av hvordan arbeidsdeling, kompetanse og ledelse oppleves i
barnehagen, sier hun.
Barnehager og ansatte som ønsker å delta, men ikke har
mottatt undersøkelsen, kan finne lenke til den her.
Veien videre
Undersøkelsen vil være åpen for deltagelse ut september.
Etter dette vil forskerne starte arbeidet med å analysere og formidle
resultater, opplyser Hannevig.
– Vi er opptatt av at denne kunnskapen skal komme
barnehagene til gode. Vi ønsker derfor å nå ut til så mange som mulig med funn
fra undersøkelsen, og vil publisere resultatene i fagblader på
barnehageområdet. I tillegg er vi opptatt av at ny kunnskap skal kunne være
grunnlag for nødvendige endringer både i utdanning og på myndighetsnivå, og vil
arbeide også for å nå disse gruppene med resultater fra denne store
landsdekkende undersøkelsen, sier hun.