Illustrasjonsfoto

Slik kan barnehageansatte bli kvitt sangskrekken

Har du stemmeskam? Her er rådene som kan gjøre det enklere for ansatte å holde sangstunder i barnehager.

Publisert Sist oppdatert

– Alle er musikalske. Alle kan plystre, klappe, nynne og synge, sier Nora Bilalovic Kulset.

Les hele saken på forskning.no.

Hun har jobbet med små barn og foreldre i mange år. I 1996 startet hun den private musikkinstitusjonen Musikkmanesjen i 1996, hvor hun har holdt musikkgrupper for foreldre og barn.

Nå har hun nettopp levert en doktorgradsavhandling ved NTNU som kan gi barnehageansatte råd om sang- og musikkstunder.

Tør ikke holde samlingsstunder

– Å synge mye i barnehagen er veldig fordelaktig for integreringens del. Ikke bare øver barna på det nye språket på en helt uforpliktende måte mens de synger, men det dannes også vennskap på denne måten, understreker Kulset.

Hun har ofte møtt barnehageansatte og andre voksne som hevder de ikke kan synge, og at de ikke kan gjøre noe med det. Derfor tør de heller ikke holde sangstunder i barnehagen, til tross for at det er et viktig sosialt samlingspunkt. Kulset forteller at denne flauheten over egen stemme omtales som stemmeskam av musikkprofessor Tiri Bergesen Schei.

Kulset legger også et annet begrep på bordet for at vi skal forstå hva avhandlingen hennes handler om. Barndomsbruddet. Ordet er lansert av musikkprofessor Jon-Roar Bjørkvold.

Stemmeskam

Det beskriver hvordan du som lite barn synger og danser ubekymret for andres bedømmende øyne, men på et tidspunkt møter du sterke motstridende elementer i kulturen vår som kan hindre deg i å fortsette. Stemmeskammen inntrer.

Det er når nynning og tralling blir «musikk», at tryggheten forsvinner.

Kulset har utarbeidet fire konkrete råd til ansatte i barnehager om hvordan de kan bruke sang i barnegrupper med ulike morsmål. Slik håper Kulset det kan bli enklere å anerkjenne sin egen musikalitet og bruke den.

1) Ha et fast ritual for samlingsstunden

Hvilke sanger skal synges og i hvilken rekkefølge? Kulset anbefaler ikke å ta imot innspill fra barna om å endre rekkefølge underveis, og heller ikke endre sangutvalget før det har gått en tid.

2) Tolerer kaos

– Å anerkjenne og skape et fast ritual, som i punkt én, handler om indre struktur. Å tolerere kaos er veldig viktig. Det handler om den ytre strukturen. Begge deler er avgjørende for en vellykket samlingsstund, sier Kulset.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

– Hold på den indre strukturen og anerkjenn at barna har ulike behov. De kan kose seg og være med i samværet selv om de sitter et annet sted enn i ringen eller faktisk også om de løper fra ringen for å gå på do. Ikke la deg distrahere. Vær i ritualet ditt.

3) Vær bevisst kroppsspråket og stemmen

– Jeg ble faktisk nesten sjokkert over å se på videoopptakene hvor mye jeg styrte situasjonen med kroppsspråket og stemmen. Og ikke minst hvordan andre voksne som var til stede, kunne bryte ned eller bygge opp rundt det positive fellesskapet bare på grunn av kroppsspråk og stemme. Her har dramafaget en kjempeviktig rolle å spille i utdanningen av nye pedagoger til barnehage og skole, mener hun.

4) Vær opptatt av rommets scenografi

– Dette er noe alle allerede vet, men som igjen har vist seg at man må være bevisst. Er det masse rot og leker som ligger strødd, blir barn som ikke skjønner noe av det du sier, lett distrahert, understreker hun.

Kulset håper at forskningen kan benyttes i utdanning av nye pedagoger, samt være en kilde til inspirasjon og guide til folk som allerede er i jobb. Forskningen hun har gjort, mener hun befinner seg i skjæringsfeltet mellom musikkpsykologi, musikkpedagogikk, musikksosiologi og musikkterapi.

Tør du synge foran andre i barnehagen? Del dine erfaringer i kommentarfeltet under.

Powered by Labrador CMS