Robotteknologi for barn: Én kloss har batteri, en annen en prosessor til å bearbeide data, en tredje har en sensor som kan måle avstand, mens andre igjen har hjul eller lys. Når de sette riktig sammen kan de sanse, bearbeide informasjon og handle. Dette er grunnleggende funksjoner i en robot.
Modular Robotics
– Barn så små som tre år kan programmere
Danske barnehagelærerstudenter lærer robotspråk, og mener at barn helt nede i treårsalder kan lære programmering.
– Vi trodde at målgruppen var fire- til femåringene, men treåringer kan også lære dette. Så når noen sier at vi skal vente med programmering til skolealder, undervurderer de barn digitale potensial, sier barnehagelærer Janie Hekkelman.
Det skriver fagbladet til danske Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund.
University College Lillebælt (UCL) har utdannet barnehagelærere i robotspråk og lært dem hvordan de kan formidle dette videre til barn helt ned i treårsalder.
Men robotspråk mener man å kjenne til grunnleggende prinsipper for koding, altså det som styrer roboten. Det var to barnehagelærerstudenter ved universitetet som selv tok initiativ til å finne ut hvor langt ned i alder man kan gå med koding.
Lek, ikke undervisning
To til tre ganger i uken lekte studentene i en time om gangen, med barn og roboter i rundt fem danske barnehager. Deretter avsluttet de med en test, og resultatet var overraskende: Alle barna forsto og kunne bruke robotspråket.
Hekkelman understreker at programmering er en lek, ikke undervisning. Hun er nå ferdig utdannet barnehagelærer og forteller til fagbladet hvordan en fire år gammel jente bygde en robot med hjul, som veltet hele tiden. Ved å prøve seg fram, fant hun ut at ved å sette på en ekstra kloss, fikk roboten bedre balanse og kunne kjøre. Dette tilsvarer å legge til de rette komponentene i en kode når du programmerer, og jenta fikk dermed en forståelse for koding og robotspråk.
Senere vil denne jenta ha gode forutsetninger for å programmere på skjerm med «drag and drop»-programmering. Her skal hun da i stedet for klosser, velge tekstblokker med kommandoer som «forover» og «snu til høyre». Dette settes sammen på skjermen ved for eksempel koding av en tegneseriefigur, som da vil bevege seg deretter.
Laget for barn
Prosjekter fra UCL viser at roboter appellerer til barn med naturvitenskapelige interesser. Ved universitetet merker lærerne en stigende interesse for robotteknologi blant studentene. Prosjektet er en del av en fireårig rammeavtale mellom UCL og robotfirmaet Blue Ocean Robotics.
Barnehagelærerstudentene har jobbet med Cubelets, som er magnetiske og elektroniske byggeklosser laget for barn. Klossene kan sette sammen til mange forskjellige roboter, fra helt enkle til mer avanserte.
Én kloss har batteri, en annen en prosessor til å bearbeide data, en tredje har en sensor som kan måle avstand, mens andre igjen har hjul eller lys. Når de sette riktig sammen kan de sanse, bearbeide informasjon og handle. Dette er grunnleggende funksjoner i en robot.