I kjønnsnøytrale barnehager går personalet inn for å ikke behandle barna etter de tradisjonelle kjønnsrollene. For eksempel ved å ikke gi jenter komplimenter for sine klær og sitt utseende.
Det fins ikke mange barnehager i Sverige som arbeider på denne måten. Derfor er utvalget til forskerne ganske lite.
Mer åpen for lek
I studien gjennomførte psykologer eksperimenter med 30 barn fra en kjønnsnøytral. De viste dem fargefotografier av ukjente barn. Fotoene var av både jenter og gutter med ulike klær og frisyrer.
For å kontrollere om disse barna tenker utradisjonelt om kjønn testet forskerne også 50 barn fra tre vanlige barnehager uten kjønnsnøytral pedagogikk i samme område i Stockholm.
Ut fra eksperimentene konkluderer forskerne med at barna i den kjønnsnøytrale barnehagen var mer åpne for å leke med barn av motsatt kjønn. De gjorde mindre forskjell mellom kjønnene enn barna i de vanlige barnehagene.
Nina Rossholt fra Høgskolen i Oslo og Akershus forsker på kjønn i barnehagen. Hun synes den svenske studien minner om museforsøk og spør seg om hvor interessant den egentlig er.
– For meg handler kjønn i barnehagen om foreldrene og personalet, vel så mye som barna. Jenter og gutter er mer like enn ulike. Det er de voksnes forventninger til barna som er ulike, sier hun til forskning.no.
Rossholt har forsket på småbarnsavdelinger i barnehager og så at de yngste barna ikke bryr seg om de leker med jenter eller gutter. Og de voksne behandler dem ganske likt.
Endring ved treårs alder
Når barna blir tre år, skjer det en endring. Da får barna språk og begynner å sette merkelapper på seg selv som kjønn. Personalet begynner å snakke om dem som jenter og gutter og se på dem som forskjellig.
I sin studie av tre barnehager i Norge så Rossholt at jenter og gutter blir møtt forskjellig i garderoben. Personalet kan ofte «kjønne» sine uttalelser som å si til jentene at de er søte. Guttne kan få høre at de er kjekke.
Rossholt skulle ønsket at flere barnehager jobbet med hvordan barna blir et sosialt kjønn. Hun har likevel ikke tro på de kjønnsnøytrale barnehagene. De blir litt for opptatt av det symbolske, mener hun.
Har du erfaring med arbeid med kjønn og kjønning i barnehagen? Del din mening i kommentarfeltet eller send oss en tekst til red@barnehage.no.