Henriette Juell Høgsve (til høyre) er daglig leder i Kastellterrassen Kanvas-barnehage, og tok i høst imot Sylwia Soltys som den første lærlingen i barnehagen.
Foto: Privat
Kanvas blir lærebedrift: Seks barnehager er allerede i gang
– Det er genialt å få lov til å forme og veilede nyutdannede, samtidig som vi får to ekstra hender i barnehagen, sier Henriette Juell Høgsve, daglig leder i Kastellterrassen Kanvas-barnehage på Nordstrand i Oslo.
I høst tok barnehagen imot lærling for aller første gang. Bakgrunnen er at Kanvas har blitt lærebedrift i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Kastellterrassen Kanvas-barnehage er en av seks barnehager som har tatt imot lærlinger denne høsten.
Det melder barnehagestiftelsen i en pressemelding.
– De første ukene har vært både interessante og emosjonelle, sier Sylwia Soltys, som etter sine to første uker på jobb har begynt å bli kjent både med barna, foreldrene og kollegene.
– Det er mye informasjon og retningslinjer å sette seg inn i, men jeg stiller mange spørsmål og får god veiledning hvis jeg har hatt en utfordrende situasjon med et barn, sier hun.
– Vi så etter noen som viste engasjement og som hadde lyst til å tilbringe læretiden i en barnehage. Man merker fort om det er noe de brenner for, forteller Høgsve, og legger til at lærlingen som fikk plassen scoret høyt på nettopp dette.
– Det var veldig gøy å ha intervju med henne. Hun hadde lyst til å være sammen med barn og vi falt for henne med en gang. I tillegg hadde hun gode referanser. Jeg er imponert over at et ungt menneske kan være så reflektert.
– Viktig samfunnsansvar
– Vi er stolte over at Kanvas nå har blitt lærebedrift. Vi lurer nesten litt på hvorfor vi ikke ble det før, sier Lene Kjeldsaas, leder for Kanvas Kompetanse, i pressemeldingen.
I første omgang skal Kanvas være lærebedrift for elever som er ferdige med VG1 og VG2 og som skal ut i lære i to år før de gjennomfører fagprøve.
– Det er et viktig samfunnsansvar og vi setter pris på at vi i Kanvas nå kan bidra til å kvalitetssikre hva lærlingene lærer og hvordan de utvikler seg i utdanningsløpet. Dette har vi lenge vært opptatt av når det gjelder barnehagelærere, og vi synes det er viktig å gjøre den samme grundige jobben for fremtidige barne- og ungdomsarbeidere, sier Kjeldsaas.
Annonse
Responsen hun har fått fra stiftelsens barnehager har vært veldig god. I høst har seks barnehager tatt imot lærlinger, og det blir flere i tiden framover.
Eget opplæringskontor
– Jeg håper at lærlingene kan dra nytte av all den kompetansen vi har i Kanvas og at de føler at de blir en del av organisasjonen vår. Vi har mange dyktige fagfolk og veiledere som er gode kunnskapsformidlere og flere spennende strategiprosjekter og målsettinger som vi håper kan være til stor inspirasjon, sier Kjeldsaas.
I forbindelse med at Kanvas ble lærebedrift har den ideelle stiftelsen etablert et eget opplæringskontor som har ansvar for at barnehagene gir opplæring i henhold til læreplanen. De arrangerer også veiledning og egne workshops for lærlingene. – Planen er laget på bakgrunn av kompetansemålene. Blant annet skal de øve seg på å lage og gjennomføre egne planer som vi evaluerer og reflekterer over neste gang vi samles, sier Kjeldsaas, som er faglig leder for opplæringskontoret for lærlinger i Kanvas.
Den første samlingen lærlingene inviteres til er en introduksjon til Kanvas, med en innføring i verdier, pedagogisk plattform og organisasjonskultur.
– Vi skal jobbe med holdninger og verdier og fortelle hvordan vi jobber i barnehagene våre. Samtidig skal lærlingene også gjennom HMS- og førstehjelpskurs og vi skal diskutere viktigheten av barnehagens fysiske og psykiske læringsmiljø, sier Kjeldsaas.
I barnehagene blir en ansatt utnevnt som fagansvarlig, mens en annen får rollen som instruktør. Instruktøren er tett på lærlingen i hverdagen og fungerer som en mentor.
– Instruktøren kan være en barnehagelærer, men det kan også være en fin utfordring for en ferdig utdannet barne- og ungdomsarbeider.
Interessert i barns utvikling
Sylwia Soltys sier hun fikk informasjon om at Kanvas søkte etter lærlinger på et informasjonsmøte for lærlinger.
– Jeg er interessert i barns utvikling, hvordan de snakker sammen og hvordan de får venner. Det er interessant å observere barna og lære hvordan de er i samspill med hverandre, og jeg jeg ønsker å lære hvordan jeg kan hjelpe dem til å snakke om følelsene sine, sier Soltys, som gleder seg til jobb hver dag.
– Jeg blir alltid glad når jeg kommer på jobb i barnehagen. Jeg glemmer alle problemer og får kos og klemmer av barna, sier hun.
– Sylwia er en fantastisk ressurs i barnehagen. De første dagene har vi hatt fokus på å bli kjent med henne og la henne bli kjent med barna. Utover høsten skal hun få veiledning og en plan for selve opplæringen. Vi har et ansvar for å sikre at lærlingene våre får et godt førsteinntrykk av arbeidslivet, sier Henriette Juell Høgsve.