Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).

Vil innføre et nytt helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole

Regjeringen vil blant annet utvide tilskuddsordningen for veiledning av nyutdannede lærere til også å omfatte barnehagelærere.

Publisert Sist oppdatert

Mandag la regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett for 2025.

Her kommer det frem at de vil innføre et nytt helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling for lærere og andre ansatte i barnehage og skole, der alle yrkesgrupper får anledning til å ta etter- og videreutdanning.

– Ansatte i barnehagen har en av de viktigste jobbene i samfunnet vårt. Vi vet at faglig trygge ansatte er nøkkelen til et godt barnehagetilbud. Med høyere kompetanse sikrer vi at flere unger får den oppfølgingen de trenger, at flere blir fanget opp tidligere og at hvert enkelt barn får det tilbudet de har rett på, uttaler kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) i en pressemelding.

Det nye systemet for kompetanse- og karriereutvikling innebærer blant annet at tilskuddsordningen for veiledning av nyutdannede lærere i grunnskolen utvides til også å omfatte barnehagelærere og lærere i videregående opplæring fra høsten 2025.

Regjeringen foreslår at tilskuddsordningen økes med 75 millioner kroner til totalt 145 millioner kroner – mer enn en dobling fra fjorårsbudsjettet.

Fire hovedtiltak

Det nye systemet skal ifølge regjeringen fases inn i 2025 og 2026, og inneholder følgende fire hovedtiltak:

  • Utvide målgruppene og forenkle ordningene for videreutdanning: Det er i dag mellom 7 000 og 8 000 lærere i barnehage og skole som årlig får tilbud om videreutdanning. Regjeringen vil åpne for at flere lærere og ansatte i andre yrkesgrupper i barnehagene og grunnopplæringen får ta videreutdanning med like vilkår. Den nye innretningen på videreutdanningsordningen vil gjøre det mulig for eierne å gi anslagsvis 2 000 flere lærere og ansatte i andre yrkesgrupper videreutdanning i året.
  • Styrke veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole.
  • Videreutvikle tilskuddsordningene til lokal kompetanseutvikling.
  • Utvikle karriereveier/spesialiserte roller og funksjoner.

«Departementet vil utarbeide en nærmere omtale og plan for det helhetlige systemet, som vil bli gjort kjent for sektoren tidlig i 2025» opplyses det i budsjettforslaget.

– Viktig at barnehagelærere også får veiledning

Høyres Kari-Anne Jønnes hadde flere ting å utsette på budsjettet regjeringen la frem mandag. Deriblant at regjeringspartiene har valgt å prioritere å holde maksprisen i barnehagen på 2000 kroner i måneden fremfor å øke barnetryden, som Høyre har foreslått. Forslaget om å utvide tilskuddsordningen for veiledning av nyutdannede lærere er hun imidlertid positiv til:

– Der vil jeg rose dem for at de endrer systemet slik at barnehagelærere blir en del av den samme ordningen som lærere i grunnskolen. Det er viktig at barnehagelærere også får muligheten til veiledning, så det tenker jeg er et godt tiltak, sier hun til barnehage.no.

Kari-Anne Jønnes (H).

Beholde flere nyutdannede

Leder for Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll, uttrykte først og fremst skuffelse over at regjeringens budsjettforslag ikke inneholdt kraftfulle tiltak mot bemanningskrisen i barnehagen, men fant likevel noen lyspunkter:

– At de øker bevillingen til veiledningsordningen synes jeg er viktig og bra, blant annet med tanke på å beholde flere av de nyutdannede som kommer ut i barnehagelæreryrket, sier han til barnehage.no.

– Det er også positivt at barnehagelærere får mulighet til å ta etter- og videreutdanning. Men når det gjelder bemanningen, som er det viktigste for barnehagene akkurat nå, så er jeg bekymret, legger Røsvoll til.

Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet, fremleggelsen av statsbudsjettet.
Geir Røsvoll, leder for Utdanningsforbundet.

Flere ABLU-plasser

Regjeringen ønsker også å øke satsingen på arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU) for at flere assistenter og barne – og ungdomsarbeidere skal kunne utdanne seg mens de jobber.

De foreslår en økning på 10 millioner kroner for å opprette ytterligere 165 ABLU-plasser fra høsten 2025. Samlet foreslås det å bruke om lag 65 millioner kroner på ABLU neste år.

Hos arbeidstakerorganisasjonen Delta tas regjeringens forlag om et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling og økt ABLU-satsing imot med glede:

– Dette vil styrke kompetansen til de ansatte og gi et bedre tilbud til barna. Vi ser frem til å følge opp tiltakene og samarbeide med regjeringen for å sikre at disse tiltakene blir satt ut i livet på en god måte, uttaler leder for Delta Oppvekst, Jill H. Lothe, på organisasjonens nettsider.

– Håper dette er en god start på noe større og mer helhetlig

NHO Geneo er i likhet med Delta glade for at regjeringen vil opprette flere ABLU-plasser neste år.

– Et av de viktigste grepene for å utdanne flere barnehagelærere, er at medarbeidere og fagarbeidere som allerede jobber i barnehage får mulighet til å videreutdanne seg på deltid mens de jobber, skriver organisasjonen på sine nettsider.

NHO Geneo er i tillegg positive til at regjeringen ønsker å satse mer på kompetanse blant de ansatte i barnehagene med et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling.

Administrerende direktør i PBL, Jørn-Tommy Schjelderup.

Også PBL (Private Barnehagers Landsforbund) ser positivt på at regjeringen gjennom flere punkter i statsbudsjettet styrker satsningen på karriereutvikling og kompetanseheving i barnehagesektoren.

– Vi er alle opptatte av hvordan barnehagene best mulig kan tiltrekke seg og beholde dyktige ansatte, og hvordan kvaliteten på tilbudene kan bli høyere og jevnere. Tiltakene regjeringen har pekt ut, vil forhåpentlig ha en positiv effekt. Men dette er utfordringer som krever langsiktige tiltak langs flere akser, og vi håper at dette er en god start på noe større og mer helhetlig, sier administrerende direktør Jørn-Tommy Schjelderup.

Lederne ikke inkludert

Skolelederforbundet er skuffet over at ledere i barnehage og skole ikke er omfattet av den nye tilskuddsordningen for videreutdanning som er omtalt i budsjettforslaget.

– Det er ikke satt av penger til finansiering av kompetanseutvikling for ledere i barnehage og skole. Ledere i barnehage og skole må få mulighet for kompetanseutvikling på samme vilkår som lærere og andre i barnehage og skole, dette er et viktig tiltak for å stoppe lederflukten, uttaler forbundsleder Stig Johannesen i en pressemelding.

Både PBL, NHO geneo, Utdanningsforbundet og opposisjonen er kritiske til andre deler av budsjettforslaget til regjeringen. Det kan du lese mer om her:

Powered by Labrador CMS