Kathrine Pedersen er rådgiver ved Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS). Hun gleder seg til å lese søknadene som kommer fra barnehagene fram mot fristen 15. mai.
Foto: Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
– I møtet med kunstfagene får barna oppdage verden på sin måte
Jobber dere godt med fagområdet kunst, kultur og kreativitet? Nå inviteres landets barnehager til å søke på «Den nasjonale barnehageprisen for kunst og kultur 2023».
Gjennom
prisen ønsker Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen å løfte frem
bruken av kunstfag og estetiske læringsprosesser i barnehagene, til inspirasjon
og læring for sektoren som helhet.
Prisen deles
ut som en honnør til de barnehagene som jobber spesielt godt med dette
fagområdet.
–
Kunstfagene bidrar til en estetisk dimensjon ved barnehagen, hvor barna får
oppleve og skape, undre seg, eksperimentere og leke seg med ulike kunstneriske
og kulturelle uttrykk, sier Kathrine Pedersen som er rådgiver ved senteret.
– I møtet
med kunstfagene får barna oppdage verden på sin måte, gjennom sansene.
Deltagelse i kunstfaglige prosesser gir barna både erfaringer med å oppleve og
skape i fellesskap med andre og inspirasjon til egne kunstneriske uttrykk, legger
hun til.
Trygg på
egen fagkompetanse
– Hvilke
kår opplever dere at kunstfagene har i barnehagene i dag?
– Vi ser
gjennom våre nettverk at flere barnehager jobber helhetlig og godt med
fagområdet.
– Vårt
inntrykk er at de barnehagene som har en god struktur og kultur for kunstfaglig
arbeid, hvor personalet er engasjert, motivert og trygg på sin fagkompetanse,
gir kunstfagene god plass i barnehagehverdagen. Dette kommer av et godt arbeid
som har blitt lagt ned over år i personalgruppen, sier Pedersen.
To priser
skal deles ut
Sist gang
prisen ble delt ut var i 2021. Da var det Bortigard barnehage, Englia barnehage
og Barnehagen hundre som ble hedret for tre ulike prosjekter.
– I år skal
det deles ut to priser, én i kategorien «Musikk» og én i «Åpen
klasse». Den sistnevnte kategorien kan eksempelvis ha fokus på kunst og
håndverk, samisk kunst og kultur, drama, litteratur eller dans,
forteller Pedersen.
– Hvorfor
har dere valgt å fokusere på akkurat musikk i den ene kategorien?
– Fagområdet
omfatter også musikk og i år jobber vi på senteret blant annet med en temapakke
om sang i barnehagen. I den forbindelse så vi det som naturlig at
barnehageprisen også hadde et musikkfaglig fokus. Både for å få løftet fram de
som allerede jobber godt med musikk, og for å inspirere flere til å gi musikken
enda større plass i barnehagen.
Barnas
stemmer
Fristen for
å sende inn bidrag er 15. mai.
Prosjektet
det søkes for må være godt forankret i rammeplanen og ferdig gjennomført før
søknaden sendes inn.
– Synliggjør
gjennom god tekst og bilder prosessene i prosjektet dere har gjennomført. Vis
hvordan barnas stemmer, barns medvirkning, undring, skapende kraft og egne
initiativ har blitt prioritet, sier Pedersen.
I
vurderingen av de innsendte bidragene vil personalets refleksjon rundt
arbeidsmåter og gjennomføring av prosjektet være viktigere enn hvor mange som
deltok og om det ble laget et produkt, opplyser hun.
Søknadene vil
bli bedømt av en jury som i år består av Morten Sæther (dosent i
musikkpedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole), Ingrid Skarprud (høgskolelærer
på institutt for kunstfag ved Høgskulen på Vestlandet) og Pedersen selv.
Vinnerne mottar
en skulptur av Harald Bodøgaard, samt 10 000 kroner øremerket til videre kunst-
og kulturfaglig arbeid i barnehagen.