– Barn må
lære å være i verden, sier barnehagenestor Unni Bleken. Og hvordan er barn når
de er i verden? Hva liker de å gjøre? Hva er det viktigste vi gjør i
barnehagen? For meg er det lek, sa Greve da hun holdt foredrag under Pedagogikkonferansen
2022 i regi av OsloMet.
– Lek er mye
mer enn bare å ha det gøy. Det er snakk om et eksistensielt spørsmål: Hvem er
jeg i verden? Dette får barna, og kanskje også vi voksne, uttrykt gjennom å
leke, fortsatte hun.
Greve er
professor i barnehagepedagogikk ved OsloMet. Hun er utdannet barnehagelærer og
jobbet 17 år i barnehage før hun gikk over i utdanningen i 2002.
Under
konferansen fortalte hun om et forskningsprosjekt om læreres deltakelse i barns
lek i både barnehage og skole. Prosjektet har pågått i nesten ti år og snart
kommer boka som oppsummerer funnene.
Delta
eller ikke delta?
Hvorvidt
lærere skal delta i barns lek er et spørsmål barnehagelærere har vært opptatt
av helt siden Fröbels tid.
– Det finnes
selvfølgelig ikke et fasitsvar på dette. Det kommer an på situasjonen, sier
Greve.
I
forskningsprosjektet har hun og OsloMet-kollegene Knut Olav Kristensen og Eilen
Bergvik intervjuet lærere og barn i barnehage og skole, for å få nye perspektiver
på hvordan man kan delta i barns lek på måter som fører til mer lek.
– Dette er
en kvalitativ studie. Vi har brukt en blanding av forskjellige metoder for å
også få frem barnas stemmer, forteller Greve.
– Vi var mye
sammen med barna. Vi lekte med dem og intervjuet dem. Da jeg spurte tre
treåringer om de syntes det var gøy å leke med de ansatte var de først litt
opptatt av at jeg hadde med meg en opptaker, men så begynte de plutselig å
leke. De gjorde meg om til en bløtkake med masse lys på, og det ble bursdagsfeiring.
Deretter var det min tur til å ha bursdag og de som skulle være kake. Barna
svarte altså på spørsmålet mitt ved å invitere meg inn i leken: Ja, de synes
det er gøy at vi er med.
Kontakt
med egen barndom
Innledningsvis
i foredraget ber Greve tilhørerne lukke øynene i ett minutt og tenke på hva
slags lek man selv likte å holde på med som barn.
– Dette er
en øvelse man bør gjøre med jevne mellomrom når man jobber med barn, for å finne
tilbake til den kriblende følelsen av at noe er spennende. Hva var det som
trigget oss da vi var barn? Verden går videre, så det er ikke sikkert det er de
samme tingene som trigger barn i dag, men det er viktig å aldri miste kontakten
med egen barndom.
For det er
viktig å huske på egne lekeerfaringer, mener Greve.
– Det står i
alle årsplaner i alle barnehager at lek og lekens egenverdi er viktig. Alle er
enige om det, og så er min påstand at det er mange barnehager som ikke tar
dette helt på alvor likevel. Jeg skulle ønske meg en barnehage – og den har jeg
aldri funnet – hvor leken er det aller viktigste. Hvor leken er
omdreiningspunktet, og hver gang det kommer et pålegg fra barnehageeier om å
innføre et nytt program eller lignende, så er første spørsmål: Kan dette være
med på å styrke leken? Ja eller nei? Og hvis svaret er nei så gjør man det
ikke.
– Jeg har
ikke funnet en barnehage hvor lek er så viktig. Jeg har funnet flere
barnehager hvor det nesten er sånn, og hvor leken tar veldig stor plass, men
jeg skulle ønske det var enda flere sånne barnehager, sier hun.
Lek og
læring
Selv om det
er forsket mye på lek, mangler det ifølge Greve forskning på akkurat hvordan
lærere og andre barnehageansatte kan være med i lek på måter som inspirerer til
mer lek.
– I veldig
mye forskning og i styringsdokumentene snakkes det om lek og læring. De
to henger gjerne sammen som et par. Rammeplanen er et styringsdokument som skal
tolkes av oss som profesjon, dette gjelder også rammeplanen for
barnehagelærerutdanningen. Når vi skal tolke disse rammeplanene skulle jeg ønske
at vi kunne tenke; kan det være at det ikke er lek fordi lek fører til læring,
men like gjerne tenke at det er viktig at barn lærer noe fordi det kan berike
leken? Jo mer du kan om sjørøvere eller dinosaurer, desto rikere blir leken.
Men det er veldig sjelden jeg hører det argumentet – at det er viktig at barn
lærer språk eller geografi fordi da blir leken rikere. Det er nesten alltid
motsatt, at det er viktig å leke fordi det fører til mer læring. Jeg skulle
ønske at man virkelig mente det når man sier at leken er viktig i barnehagen,
sier Greve.
– I 2013
uttrykte FNs barnekonvensjon en dyp bekymring for at leken viker plass for
akademisk læring. Barn har rett til lek! Det vet vi, og når vi skal tolke
rammeplanen for barnehagen og for barnehagelærerutdanningen, så må vi huske på
at vi har en plikt til å legge til rette for at barn får leke.
Synes det
er litt flaut
Greve og de
to forskerkollegene mener det er viktig at lærere og andre ansatte i barnehagen
er med på leken og gjør seg tilgjengelige for leken.
– En ting
som skremte oss litt når vi kom ut i barnehagene, var at vi møtte flere
barnehagelærere og ansatte som sa at de syntes det var ukomfortabelt å leke. De
syntes det var flaut og var redde for hva kolleger eller foreldre ville si hvis
de ble tatt på fersken mens de løp med en bukse på hodet og breket som en sau
eller lignende.
Professoren viser
til barnehagelærer Birgitte Fjørtoft som i boka «Perlet furunål» peker på at
det ofte er ufaglærte og unge gutter som får rollen som de lekende ansatte i
barnehagen.
– Det er et
tankekors. I prosjektet intervjuet vi en barnehagelærer som sa at hun lekte mye
mer med barna da hun var assistent. Idet hun ble pedagogisk leder var det som
om ansvaret tynget nedover skuldrene hennes og hun lekte mindre, forteller
Greve.
– Dette
handler sikkert om mange forskjellige ting, men jeg tror noe av det handler om
lekens status. Det sitter liksom så i oss at lek ikke er helt på ordentlig. Vi
er nødt til å ta denne følelsen på alvor og reflektere over følgende: Hvem er
jeg som pedagog, og hvem ønsker jeg å være? Hvilke holdninger har jeg til lek? Og
hva formidler jeg til foreldre, kolleger eller studenter om lek? For alle de
små dryppene som signaliserer at lek egentlig ikke er så viktig eller at det
ikke er en ordentlig jobb å leke, er med på å senke lekens status. Vi må jobbe
sammen for å øke forståelsen av hvor viktig lek er, sier hun.
«Vent
litt! Eggene må klekke først»
Under
foredraget trekker Greve frem et eksempel fra forskningsprosjektet som hun
mener illustrerer viktigheten av å være tett på barns lek.
– Min
kollega Eilen jobbet i barnehage mens vi holdt på med prosjektet og en dag
lekte hun og en liten gruppe barn at det var noen løver som hadde lagt egg.
Allerede her har man et valg som barnehagelærer, skal man fortelle barna at
løver ikke legger egg? Det gjorde hun heldigvis ikke, for i leken er alt mulig
og der kan løver legge egg.
– Etter
hvert ble det ryddetid, og fordi Eilen var med i leken skjønte hun at det ville
være helt katastrofalt hvis barna måtte gå fra eggene før løveungene hadde
klekket. I kraft av å være en voksenperson kunne hun si til de andre ansatte:
«Vent litt! Eggene må bare klekke først». Man kan selvsagt gjøre noe for at eggene
klekker litt fortere, ruge ekstra mye eller lignende, men dette handler om å
vise barna respekt og at man skjønner hvor viktig leken deres er. Jeg tror ikke
det er like lett å forstå dette hvis man er litt i utkanten av leken. Da er det
mye lettere å tenke at «nå må vi skynde oss», sier Greve.
Å bli
avvist
Lek er barns
måte å uttrykke det de er opptatt av, det de tenker på og det som betyr noe for
dem.
– Det er
ganske sårbart, for hvis du prøver å bli med i barns lek eller lar deg invitere
inn i lek, så risikerer du også å bli avvist. Hvis du da ikke har et bevisst
forhold til dette kan det fort få deg til å føle deg mislykket som lærer. Når
du leker er du nødt til å by på deg selv, og hvis det du byr på ikke blir
mottatt i den andre enden, men tvert imot blir avvist, så gjør det noe med deg.
Og det kan føre til at du neste gang velger å gjøre noe annet enn å være med i
leken, sier Greve.
– Barna kan
også oppleve å bli avvist i lek. Derfor er dette en utrolig viktig erfaring å
ha med seg som profesjonsutøver. Man må være profesjonell og reflektere over
hva som skjedde og hvorfor man kjenner på de følelsen man kjenner på, sier hun.
– Blir
kjent med hverandre på en helt annen måte
I lek er det
barna som er læremestere mens de ansatte blir lærlingene, mener Greve.
– Hvis vi
tør å være med i leken. Tør å slippe den autorative rollen vår som lærer og gå
inn i leken som en lærling, så kan vi lære veldig mye av barna.
Men man skal
ikke bare kaste seg inn i leken, understreker hun.
– Man må ha
kunnskap om barn og lek, samt dømmekraft og handlekraft, for å kunne gå inn i
leken på en måte som inspirerer til mer lek.
– Du må også
kunne improvisere. Nøkkelhandlingene i improvisasjon er «ja», hvor du
aksepterer innspillet. «Ja, og…», hvor du aksepterer innspillet og kommer med
noe nytt. Den tredje nøkkelhandlingen er å si «nei». Det er også en del av
leken. Barna må kunne blokkere innspillene dine og si nei uten at du tenker at
du er en dårlig lærer. Lek handler om å gi og ta. Det er det som gjør det så
spennende. Hvis vi klarer å gå inn i leken på lekens premisser, så tror jeg vi
kan være med på å inspirere til mer lek, sier Greve.
– Når du
leker med barna blir de kjent med deg på en annen måte, ved at du åpner deg og
tør å vise deg fra en helt annen side enn det du gjør ellers, avslutter hun.