Ifølge rammeplanen for barnehager er en av oppgavene å jobbe mot diskriminering og rasisme. Det er viktig at de som jobber i barnehagen er bevisst hva de tenker om hudfargen til menneskene rundt seg, mener Camilla Eline Andersen.
Hun er førstelektor ved barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Hedmark.
– Hudfarge er ikke et tema i barnehagen i dag, og det burde det være, sier hun til forskning.no.
Snakker ikke om det
I doktorgradsarbeidet sitt har hun sett på hvordan barnehagelærere læres opp til å prate om rase og hudfarge i barnehagen. Eller ikke læres opp. For én av konklusjonene hennes er at hudfarge er et ikke-tema.
I studien har Andersen brukt egne erfaringer som forelder og lærer på barnehageutdanningen. Hun har også fulgt debatter i media, studert fagbøker, nettsider for barnehagelærere, barnebøker, musikk og film.
Ifølge Andersen er pedagogene ofte ikke bevisste på sine egne tanker om hudfarge. Hvite pedagoger har ikke lært å tenke at de selv har en hudfarge. Hun mener dette må inn som tema i utdanningen. Spesielt siden de aller fleste vil til en viss grad dømme andre mennesker på utseende.
Må være bevisste
Annonse
De aller fleste som har pedagogisk ansvar i barnehager her i landet er født i Norge og har lys hud. Andersen tror mange i Norge har vokst opp med at det er tabu å snakke om hudfarge, fordi den ikke skal ha noen betydning.
Andersen presiserer at hun ikke tror folk flest mener hudfarge sier noe om karaktertrekk. Hun mener likevel at de som jobber i barnehager bør ha et mer bevisst forhold hva de selv tenker om hudfarge, enten tankene er frivillige eller spontane og ufrivillige.
Hvis barnehagelærerne ikke er klar over hva de selv tenker om andres hudfarge, kan de heller ikke være bevisst hvordan de handler ut fra tankene sine i barnehagen, mener forskeren.