DEBATT
Markering av pride i barnehager og skoler, hva innebærer det?
«Pride bygger på de samme verdiene og holdningene som det i rammeplanen gis uttrykk for at man skal jobbe med i barnehagen» skriver innleggsforfatterne.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Det har blitt en politisk debatt om barnehager og skoler skal få markere pride med flagg eller ikke.
Er det i så fall etisk riktig dersom utfallet blir at man som myndighet nekter sine barnehager og skoler å markere pride med bruk av flagg, bare fordi det kan oppleves vanskelig for enkelte innbyggere?
Her bør kommunene gjøre nøye vurderinger, og jeg mener vi er på feil kurs om utfallet skulle bli å nekte skoler og barnehager dette.
Argumentet om at man vil unngå at det skal oppleves vanskelig for enkelte innbyggere faller litt i grus, for ser man ikke at det også kan oppleves vanskelig for enkelte innbyggere når man tar et valg om å nekte barnehager og skoler å markere med flagg?
Mangfoldet som pride representerer er også representert blant de mange ansatte som jobber rundt om i landets skoler og barnehager, blant foreldre og familier med ulike familiesammensetninger. Dette er en naturlig del av vårt samfunn, og skoler og barnehagers samfunnsmandat redegjør for at vi nettopp skal fremme dette i vårt arbeid.
Grunnleggende verdier
Barnehagens samfunnsmandat er tydelig løftet frem i rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver.
Det er viktig at barnehagen i tråd med rammeplanen tydelig fremmer mangfold og felleskap, og «fremmer likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, etnisitet, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn» (KD 2017, rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver s. 10).
Likeverd og likestilling er grunnleggende verdier som barnehagen skal fremme på en naturlig måte, med mål om at barna skal tilegne seg gode holdninger som gjør at de kan møte alle mennesker med respekt for deres liv, selv om de er forskjellige fra en selv.
I barnehagen kan én måte å fremme dette naturlig på for barna være å synliggjøre likheter og ulikheter i samtaler med pedagogisk dokumentasjon som illustrerer ulike sammensetninger av en familie i dagens samfunn. Gjennom å synliggjøre på en naturlig måte bidrar vi til økt forståelse for hverandre, som vil bidra til at «barnehagen motvirker alle former for diskriminering og fremme nestekjærlighet» (KD 2017, rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver s. 10).
Det er ikke valgfritt for barnehagen som samfunnsinstitusjon å jobbe med disse grunnleggende verdiene som er forankret i rammeplanen. Vi jobber med det hver dag, hele året, og pride er en naturlig god mulighet for barnehagen til å rette søkelyset litt ekstra mot dette i form av en markering.
Forberedt på møtet med et mangfoldig samfunn
Pride har som mål å synliggjøre grupper som bryter med normer for kjønn og seksualitet. Pride markerer samhold, solidaritet, respekt og toleranse, og uttrykker alles rettighet til fritt å leve ut sin egen identitet.
Pride bygger med dette på de samme verdiene og holdningene som det i rammeplanen gis uttrykk for at man skal jobbe med i barnehagen, og det er helt naturlig at barnehagen markerer dette i sitt arbeid med å fremme likeverd og likestilling for å motarbeide alle former for diskriminering.
På den måten kan vi forberede barna på et møte med et mangfoldig samfunn, uten fordommer, med respekt for hverandre, og med gode holdninger for å kunne leve sammen.
Med ønske om at alle barnehager er modige nok til å markere pride med flagg! Selv om det kan oppleves vanskelig for enkelte innbyggere.