DEBATT

STATSBUDSJETTET: Savner satsing på utdanning og veiledning
Pedagogstudentene savner satsing på barnehagelærerutdanning og veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole i statsbudsjettet.
– Vi er skuffet over at dette ikke prioriteres av en regjering som flagger høyt at de satser på tidlig innsats og kunnskapsutvikling, sier leder av Pedagogstudentene Hedda Eia Vestad, i en pressemelding.
– Vi vet at kompetanse i barnehagen er viktig for kvalitet i tilbudet. For å fremme kvaliteten i barnehagen, er det avgjørende at regjeringen prioriterer å satse på barnehagelærerutdanningen, sier Vestad.
– Regjeringen sier at de prioriterer tidlig innsats, og Pedagogstudentene er derfor skuffet over at de ikke prioriterer barnehagelærerutdanningen i sitt statsbudsjett.
Hun mener at Regjeringen ikke følger opp med bevilgninger for å oppfylle Stortingets enstemmige vedtak om å «utforme nasjonale rammer for en veiledningsordning for nyutdannede lærere som ivaretar at alle nytilsatte omfattes av ordningen».
- LES OGSÅ: Skuffet over manglende midler til bemanningsnorm.
- LES OGSÅ: Kutter i skolen for å få penger til satsing på barnehage.
– Vi mener ressurser er en viktig forutsetning for at skole- og barnehageeier skal kunne realisere stortingsvedtaket. Veiledning av nyutdannede viktig for å utvikle lærerprofesjonen, beholde gode lærere og sikrer en trygghet for barn, elever og foreldre, sier Vestad.
– For skolens og barnehagens beste, burde derfor regjeringen følge opp vedtaket fra Stortinget som er tydelig på at alle nyutdannede skal få veiledning, avslutter Vestad.
Del din mening om statsbudsjettet i kommentarfeltet under eller send til oss på red@barnehage.no.