I mars
fremmet SV-politikerne Grete Wold, Mona Fagerås, Ingrid Fiskaa og Freddy André
Øvstegård et Dok.8-forslag der de foreslo ti grep for å rekruttere og beholde
flere lærere og ansatte i barnehage og skole.
Tirsdag ble
forslaget behandlet på Stortinget. SV fikk ikke gjennomslag for noen av av sine punkter. Istedenfor ble følgende formulering vedtatt av et samlet Storting:
Stortinget
ber regjeringen lage en strategi for økt rekruttering av lærere og komme
tilbake til Stortinget på egnet måte om strategien. Strategien må sees i sammenheng
med ordningene for veiledning av nyutdannede, etter- og videreutdanningstilbudet,
nye karriereveier for lærere i skolen og den varslede profesjonsmeldingen.
– Må jobbe med kortsiktige og langsiktige løsninger
Da
rekruttering til læreryrkene ble debattert tidligere på dagen uttrykte samtlige
talere bekymring for de dalende søkertallene til lærerutdanningene.
Siden 2019
har det nemlig vært fire strake år med nedgang, og antallet søkere faller
betydelig fra i fjor til i år. Totalt er det 21,9 prosent færre
førstevalgssøkere til lærerutdanningene enn i 2022.
Spesielt er
søkertallene til barnehagelærer og grunnskolelærer for de eldste barna lave. Her
er det færre enn én søker per studieplass.
Første taler
ut under tirsdagens debatt, var Arbeiderpartiets Sigurd Myrvoll.
– Det er gledelig
at en samlet komité stiller seg bak forslaget som ber regjeringen lage en
strategi for økt rekruttering av lærere, sa han.
Myrvold
mener nedgangen i søkertall er alvorlig og dramatisk. Han pekte på at det er en
nedgang både i distriktene og i de store byene.
Annonse
– Vi må
jobbe med både kortsiktige og langsiktige løsninger. På kort sikt handler det nå
om å få flere til å priorotere opp lærerutdanningen til førsteplass når de
søker. På litt lengre sikt har regjeringen satt i gang flere tiltak. Det vil for
eksempel snart komme på høringen en omlegging av lærerutdanningene.
– Samtidig har
vi iverksatt en stortingsmelding om profesjonsutdanningen. Dette vil kunne gi
flere studenter og forenkle planverket. Det gjennomføres også et nasjonalt rekrutteringsprosjekt
som skal bidra til å bedre rekrutteringen til lærereutdanningen og læreryrket, styrke
en mangfoldig rekruttering og bidra til en positiv omtale av læreryrket. Et av
tiltakene er å kurse mannlige lærerstudenter til å være rollemodeller i møte
med mulige søkere til lærerutdanningene, sa Myrvoll fra talerstolen.
– Har
reversert våre grep
For at læreryrket skal bli mer attraktivt, må man løfte statusen og gi større muligheter for utvikling og karriereveier,
mener Høyres Margret Hagerup.
– Det er et
langsiktig arbeid som krever tydelige prioriteringer, innledet hun sitt innlegg
med.
– Etter
sterk vekst i søkertallene til lærerutdanningene under Solberg-regjeringen frem til rekordåret 2019, har vi de siste årene sett en bekymringsfull nedgang
i søkere til læreryrket. Så langt har regjeringen senket kravene og reversert
våre grep, uten å komme med et eneste tiltak for å løfte statusen og gjøre
læreryrket mer attraktivt, sa Hagerup.
Hun peker på
at Solberg-regjeringen skjerpet opptakskravene for å komme inn på lærerutdanningene og innførte kompetansekrav for lærere.
– Høyre vil
fortsatt prioritere et videreutdanningsløft og sørge for at flere får
muligheten til å både nå kravene for å undervise i skolen, og jevnlig får
oppdatert sin fagkunnskap. Høyre mener videre at vi trenger karriereveier i
skolen for lærere som brenner for god undervisning i klasserommet. Det er
derfor sterkt beklagelig at regjeringen ikke viderefører ordningen med
lærerspesialistordningen, som kan vise til veldig gode resultater, sa Hagerup.
Forsterket innsats
Senterpartiets
Marit Knutsdatter Strand mener det trengs et realt lærerløft.
– Lærere har
en mer krevende arbeidssituasjon enn noen gang. Senterpartiet har i flere år
ønsket seg en samlet forsterket innsats for rekruttering av lærere. Vi har
fremmet dette gjennom forslag i Stortinget over flere år. I forrige periode opplevde
vi mindre drahjelp på feltet, sa hun under debatten.
– Både
kunnskapsministeren og forsknings- og høyere utdanningsministeren har nå pekt
på alvoret i færre søkere til lærerutdanningene og konsekvensene dette kan ha
på sikt. Regjeringen mener godskrivning av fag man har med seg fra før bør bli
bedre, slik at flere får mulighet til å gå «raske» lærerutdanninger. Raske i
den forstand at man ikke trenger å ta studiepoeng i fag man alt har.
Rammeplanene for utdanningene kan også med fordel forenkles.
Videre har
regjeringen varslet en rekke arbeid, påpekte Knutsdatter Strand.
– Det blir
en strategi for laget rundt eleven. Det blir en tillitsreform som alt er under
utrulling. NOU-en om etter- og videreutdanning blir fullt opp. Fleksible veier
til lærerutdanning må vurderes.
– Senterpartiet
ser frem til det videre arbeidet regjeringen har varslet og som Stortinget nå etterspør
med strategisk oppfølging, sa hun.
– Må se
på helheten
Også
Fremskrittspartiets Himanshu Gulati, uttrykte bekymring for nedgangen i søkertallene
til lærerutdanningene.
– Dette må
tas på alvor. Man må se på helheten av årsakene til dette og komme med de
riktige tiltakene, sa han og understreket at det ikke finnes noen quick fix.
Han mener
det er positivt at det nå skal utarbeides en strategi for å motvirke den
negative trenden.
Gulati viste
videre til de mange eksemplene på vold og trusler i skolen som har blitt omtalt
den senere tiden, noe han tror kan være en medvirkende årsak til at læreryrket
har blitt mindre attraktivt.
– Denne kampen
er også viktig i et helhetlig perspektiv, sa han fra talerstolen.
Vil
forskriftsfeste veilederordning
– Det er
flere årsaker til at vi mangler lærere i skolen i dag og at vi ser at
søkertallene går ned. Alt fra lønn til uakseptable arbeidsforhold som vi
dessverre har sett altfor mange eksempler på i media. Det handler også om hvilken
status lærere har. Løsningen må vi finne frem til i fellesskap, sa SVs Grete
Wold.
I mars
fremmet altså hun og tre andre representanter fra SV ti grep for å rekruttere
og beholde flere lærere og ansatte i barnehage og skole.
Wold trakk
frem noen av forslagene. Blant annet å forskriftsfeste ordningen med veiledning
for nyansatte lærere i barnehagen og på alle trinn i grunn- og videregående
skole innen utgangen av våren 2024.
– Det å
mestre nye oppgaver raskt vil virke motiverende, men det vil også kunne skape
en trygghet til å finne sin egen måte å løse det som alltid vil være en
krevende arbeidshverdag, sa hun.
Wold trakk
også frem et forslag om å legge til rette for ordninger med faste ansatte for å
dekke vikarbehov i skole og barnehage, både med kvalifisert personell til
pedagogstillinger og annet personell til andre stillinger.
(Se alle
forslagene til SV i faktaboks nederst i saken.)
– Bekymringsfullt,
men forståelig
Rødts Hege
Bae Nyholt kunne fortelle at partiet stilte seg bak forslagene til SV.
– Vi som
samfunn er helt avhengig av gode institusjoner for barna våre, og vi har i
tillegg alt å tjene på å satse på barnehage og skole, sa hun fra talerstolen.
Det er bekymringsfullt
at det er en nedgang i rekrutteringen, men det er også forståelig, mener Bae Nyholt.
– Det evige
kravet om å fremsnakke læreryrket kan i verste fall føre til at vi legger en
slags glemselens slør over de problemene som er der, som er faktisk reelle, og
som vil skape det berømte praksisjokket når de står der en dag og plutselig er
ferdigutdannet, sa hun.
– For det er
sånn at pedagogene, og kanskje særlig de nye og unge, de trenger veiledning. De
trenger noen å støtte seg til. De trenger en mentor. Men det de først og fremst
trenger, er jo flere kolleger.
Man trenger de
gode, faglige og trygge lærerne, samtidig som man trenger flere ansatte,
påpekte Bae Nyholt.
– Må
jobbes langs flere spor
Venstres Abid
Raja pekte i sitt innlegg på at lærerutdanningen og læreryrket gjøres attraktivt gjennom gode
karrieremuligheter, lønnsbetingelser og arbeidsforhold.
– Det har
vært en jevn vekst både i antall søkere som hadde lærerutdanning på
førsteplass, og på antallet søkere som fikk tilbud om studieplass på
lærerutdanningene fra 2013 og fram til 2019-2020. Siden har tallene gått ned,
og i 2023 har fallet vært markant. Det gir grunn til bekymring for rekruttering
til læreryrket i fremtiden, sa Raja.
– Derfor
fremmet Venstre et representantforslag allerede i fjor, om å styrke rekrutteringen
til lærerutdanningen og gjøre læreryrket mer attraktivt. For å ta læreryrket
fremover må det jobbes langs flere spor samtidig, både med utdanningen og
overgangen til yrket, med mulighet for videreutdanning og karriere i yrket, med
statusen til yrket i samfunnet, og ikke minst med innholdet i hverdagen til
lærerne, la han til.
Ønsker bred
tilnærming
Fra
talerstolen uttrykte kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) at hun deler bekymringen
til de andre representantene når det gjelder nedgangen i søkertall til
lærerutdanningene.
– Vi må få
bedre kunnskap om hvorfor færre søker seg til læreryrket, og vi må sammen gjøre
en innsats for at flere velger dette viktige yrket og barnehage og skole som
arbeidsted.
– Jeg vil ha
en bred tilnærming med flere virkemidler for å rekruttere, utvikle og beholde
lærere og andre yrkesgrupper i barnehage og skole. Vi har allerede i dag flere
ordninger for sletting av studielån gjennom lånekassen. Ansatte som mangler
relevant utdanning, kan starte på eller fullføre lærerutdanning eller et fagbrev.
Det viktigste over tid er at barnehager og skoler er gode steder å jobbe.
Ledere og ansatte må ha gode rammer for sin yrkesutøvelse gjennom tillit,
mulighet for faglig utvikling og et godt plan- og regelverk. Regjeringen
utvikler nå et bedre system for kompetanse og karriereutvikling og vi jobber
kontinuerlig med å utvikle kvaliteten og fleksibiliteten i lærerutdanningene, sa Brenna.
Dagens
søkertall til lærerutdanningene tilsier likevel at man må forsterke den
nasjonale, regionale og lokale innsatsen for å rekruttere og beholde lærere,
påpekte hun.
– Jeg vil
vurdere hvordan tiltakene vi har i dag kan utvikles videre og inngå i en
strategi for bedre rekruttering. Dette må ses i sammenheng med systemet for
kompetanse- og karriereutvikling som omfatter veiledning av nyutdannede lærere,
karriereveier og tilbud om etter- og videreutdanning. Vi vil også se dette i
sammenheng med arbeidet for å styrke laget rundt barn og unge, og Stortingsmeldingen
om profesjonsutdanningene.
Usikkert når strategien er klar
SVs Grete
Wold etterlyste informasjon fra kunnskapsministeren om når regjeringen vil
begynne på arbeidet med strategien for økt rekruttering av lærere, og når de
vil ha noe konkret å legge frem for Stortinget.
– Jeg tror i
hvert fall det er en veldig god start det Stortinget gjør i dag, å bli enige om
at det skal legges frem en strategi. Den vil både belyse arbeid som gjøres allerede og ta opp i
seg det kunnskapsgrunnlaget vi allerede har. Jeg tenker også at den vil bidra
til at vi kan få en felles diskusjon her i Stortinget om hva det er fornuftig å
gjøre videre, sa Tonje Brenna.
– Jeg lover
i hvert fall at jeg skal legge frem en strategi så raskt jeg kan, la kunnskapsministeren
til. Hun sa også at flere av grepene som etterspørres i forslagene fra SV allerede
er iverksatt.
– Vil det
bli lagt opp til en såpass grundig prosess at alle som har gode innspill og
idéer også får muligheten til å komme til ordet? spurte Wold videre.
– Det å
involvere parter bredt, det tror jeg er helt nødvendig. Jeg tror også det gir
mest effekt, rett og slett fordi det er de som vet hvor skoen trykker, sa hun.
– Skulle
gjerne sett at statsråden var litt mer frempå
Abid Raja
(V) ville vite hvilke konkrete tiltak regjeringen vil sette i verk for å øke
rekrutteringen til læreryrkene.
– Det første
er det Stortinget bestemmer i dag, at jeg skal levere en strategi. Det gjør jeg
med glede. Så mener jeg at vi gjennomgående har et ansvar for å gjøre et par
ting til. Det ene handler om å uttrykke at vi stoler på profesjonen, at vi har
tillit til pedagogene våre, og stoler på de vurderingene de gjør. Det innebærer
av og til for oss politikere at vi skal detaljstyre noe mindre, at vi skal blande
oss litt mindre inn i hvordan man utøver yrket på den enkelte arbeidsplass. Så
handler det også om kommuneøkonomi, om god utdanning, praksis, veiledning og en
god overgang fra studietilværelse til jobb, sa Brenna.
– Jeg skulle
gjerne sett at statsråden var litt mer frempå og kunne si noe om hva som er de
første og raskeste tiltakene statsråden kommer til å ta initiativ til, sa Raja.
– Samme dag
som tallene for søking til lærerutdanningene ble lagt frem inviterte vi de mest
berørte organisasjonene og institusjonene til en diskusjon om hva vi skal gjøre
nå. Dette kommer i tillegg til alle de ulike tiltakene som allerede er iverksatt.
Noen har virket over mange år, andre over kortere tid. I tillegg har jeg
invitert de som har interesse på en eller annen måte i lærerutdanningene og i
skolen til å komme med flere forslag. At dette haster, er vi enige om, svarte
Brenna.
SVs forslag:
1. Stortinget ber regjeringen i dialog
med arbeidslivets parter forskriftsfeste ordningen med veiledning for nyansatte
lærere i barnehage og på alle trinn i grunnskole og videregående skole innen
utgangen av våren 2024.
2. Stortinget ber regjeringen lage en
oppgavedelingsveileder for skolen, slik at man tydeliggjør de ulike
yrkesgruppenes ansvarsområder i skolen, i samarbeid med de relevante partene i
skolen.
3. Stortinget ber regjeringen
gjennomføre målrettede tiltak for å rekruttere flere gutter til
lærerutdanningene, herunder særlig minoritetsspråklige gutter, eksempelvis
pilotering av rollemodellordninger og hospiteringsordninger som lar gutter i
skolen bli kjent med yrkene. Tiltakene må følges opp med forskning og
evaluering.
4. Stortinget ber regjeringen styrke
kontaktlærerressursen for å gi lærere tid til kontaktlæreroppgaven i tillegg
til sine andre undervisningsoppgaver.
5. Stortinget ber regjeringen utvide
ordningen med rekrutteringsstipend for å kvalifisere søkere til
undervisningsstillinger og ordningen med utdanningsstipend for allerede
ansatte, gjennom PPU, PPU-Y eller yrkesfaglærerutdanning, til også å gjelde for
grunnskolelærerutdanning for 1.–7. trinn og grunnskolelærerutdanning for 5.–10.
trinn.
6. Stortinget ber regjeringen sammen med
utdanningsinstitusjonene og lærerorganisasjonene utrede og komme tilbake med en
plan for å øke opptaket til lærerutdanningene, inkludert å legge bedre til
rette for å tilby lærerutdanninger utenfor studiestedene for ansatte og søkere
som vil kvalifisere seg.
7. Stortinget ber regjeringen etablere
en ny ordning for at personer som dropper ut av de femårige
grunnskolelærerutdanningene og lektorutdanningen kan kvalifisere seg for
ansettelse i skolen, når nåværende ordning går ut i 2025.
8. Stortinget ber regjeringen ta
initiativ til et prosjekt for hele, faste stillinger i skoler og barnehager
sammen med partene i arbeidslivet.
9. Stortinget ber regjeringen i
samarbeid med partene i arbeidslivet legge til rette for ordninger med faste
ansatte for å dekke vikarbehov i skole og barnehage, både med kvalifisert
personell til pedagogstillinger og annet personell til andre stillinger, og
komme tilbake til Stortinget med en plan for dette.
10. Stortinget ber regjeringen igangsette
kunnskapsinnhenting som inkluderer - en utredning av årsaker til at lærerutdannede, med et særlig fokus på nyutdannede
lærere, forlater læreryrket.
- en risikoanalyse av lærermangelen, som vurderer konsekvenser av den
omfattende bruken av ansatte i undervisningsstilling uten lærerutdanning og
bruken av ufaglærte i barnehagen.
- en utredning av lærernes fysiske og psykososiale arbeidsforhold og
arbeidsbelastning i skoleverket.
Basert på resultatene av kunnskapsinnhentingen bes
regjeringen legge fram tiltak for å holde på lærerne i skoleverket, forbedre
lærernes arbeidshverdag og styrke hele laget i skolen med relevant kompetanse.
SV fikk ikke gjennomslag for sine forslag. Istedenfor ble følgende formulering enstemmig vedtatt:
Stortinget
ber regjeringen lage en strategi for økt rekruttering av lærere og komme
tilbake til Stortinget på egnet måte om strategien. Strategien må sees i sammenheng
med ordningene for veiledning av nyutdannede, etter- og videreutdanningstilbudet,
nye karriereveier for lærere i skolen og den varslede profesjonsmeldingen.