Hva må til for å få flere til å søke seg til læreryrkene? Det var tema under mandagens møte med organisasjonene i utdannings-Norge.Foto: Kunnskapsdepartementet
Søkertallene: – Det finnes ikke et enkelt svar på utfordringene vi står i
– Når vi har et så klart mål om at det skal ansettes flere barnehagelærere i tiden fremover, så forplikter vi oss samtidig til å jobbe for at flere velger denne utdanningen, sier kunnskapsministeren.
Mandag møtte
forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp) og
kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) organisasjonene i utdannings-Norge for å
diskutere hva som kan gjøres for å få flere til å søke lærerutdanning.
Siden 2019
har det vært fire strake år med nedgang i søkertall for disse utdanningene, og
antallet søkere faller betydelig fra i fjor til i år.
Mens barnehagelærerutdanningen
har en nedgang på 16,5 prosent, har lektorutdanningen en nedgang på 23 prosent
og grunnskolelærerutdanningen for trinn 5-10 en nedgang på hele 35,3 prosent
sammenlignet med i fjor. Grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7 opplever en
nedgang i antall førstevalgssøkere på 22,4 prosent.
På barnehagelærerutdanningen
og grunnskolelærerutdanningen for de eldste barna er det færre enn én søker per
studieplass.
– Gode
diskusjoner
Under mandagens
møte diskuterte statsrådene og de ulike organisasjonene hva som kan være årsakene
til den kraftige duppen i søkertall, og hva som må til for å snu den negative
trenden.
– Jeg synes
det har vært et veldig godt møte, hvor alle har gitt uttrykk for at de ønsker å
ta ansvar og jobbe sammen for at vi skal få bedre søkertall i tiden som kommer.
Vi har hatt mange gode diskusjoner, om alt fra å fremsnakke studiene og hvordan
vi organiserer studiene, til å vise frem hvilke muligheter som finnes når man
jobber i barnehage og skole, sier kunnskapsminister Tonje Brenna til barnehage.no
etter møtet.
– Hva vil
regjeringen gjøre for å øke rekrutteringen til lærerutdanningene?
– Nå har vi
fått mange spennende forslag. Vi har avtalt at vi skal kna dem litt, og komme
tilbake til dette forumet og diskutere hvordan vi kan følge dem opp videre. Vi
har en felles interesse i å få opp søkertallene og få flere til å ville jobbe i
skole og barnehage, sier kunnskapsministeren.
Annonse
– Ikke ett svar
Forsknings-
og høyere utdanningsminister, Ola Borten Moe, sier at det fremover blir viktig
å mobilisere alle gode krefter i og rundt barnehagene og skolene, undersøke hva
som mangler og målrette innsatsen der den trengs mest:
– Bakgrunnen
for dette møtet er jo at søkertallene til lærerutdanningene er de laveste på
femten år. Det jeg synes dette møtet understreker, er at det ikke er noen her
som har tro på at det finnes et enkelt svar på de utfordringene vi står i. Man anerkjenner
at det er en sammensatt problematikk.
– Jeg synes
det var et positivt og godt møte, der vi fikk stadfestet virkelighetsbildet og at
vi er nødt til å jobbe mer, og sammen, for å få flere til å velge lærerutdanningene,
sier han.
– Hva tror
du er årsaken til at søkertallene har sunket de siste årene?
– På et mer overordnet
nivå, er dette en trend vi også ser i landene rundt oss. Vi er ikke alene om å
ha synkende søkertall til lærerutdanningene. Det ser man også i andre OECD-land,
sier Borten Moe.
Videre peker
han på en annen faktor han tror kan være medvirkende:
– I perioder
med høykonjunktur, altså perioder med stor etterspørsel etter arbeidskraft, er ikke
de trygge jobbene i offentlig sektor like attraktive som i tider med mer usikkerhet.
Statsråden
trekker også frem at det har vært mange oppslag i media de siste årene som har
handlet om ulike utfordringer i utdanningssektoren, for eksempel knyttet til arbeidsvilkår,
vold i skolen og at man opplever at det stilles uforholdsmessig store krav til lærere.
– For fragmentert
Blant
deltakerne på mandagens møte var leder for Pedagogstudentene, Lars Strande
Syrrist.
– Vårt
budskap i dag har vært at gode lærerutdanninger og fornøyde lærerstudenter er
helt avgjørende for å få flere søkere, sier han til barnehage.no.
Han peker på
at flere av lærerutdanningene har ligget nederst på Studiebarometeret når det
gjelder tilfredshet de siste årene.
– Det er
viktig at vi satser på lærerutdanningene. De må fullfinansieres. Utdanningene
må også ha yrkesnærhet. Det må være nok praksis, men også praksis av høy
kvalitet slik at studentene er godt forberedt på yrket de skal ut i. I dag sier
alle rapportene våre at dagens lærerutdanninger er for fragmenterte og ikke
yrkesnære nok, sier Syrrist.
Har tro
på desentraliserte utdanninger
Avdelingsdirektør
for oppvekst, kultur og utdanning i KS, Kristin Holm Jensen, mener man er nødt
til å jobbe på flere fronter:
– For det
første vet vi at mange lærere i skole og barnehage opplever å ha en krevende
arbeidshverdag hvor de må løse mange oppgaver som de ikke har kompetanse til og
ansvar for. Derfor er vi opptatt av å bygge et sterkere lag rundt barn og unge,
også inn mot psykisk helsetjeneste, spesialpedagoger og andre, som kan gjøre sin
del av arbeidet slik at lærere kan få være lærere, sier hun.
– For det
andre trenger vi å utdanne flere lærere. Og vi ser særlig at de desentraliserte
utdanningene virker veldig bra. For barnehagelærere har vi god erfaring
med arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, hvor man kan jobbe og utdanne
seg samtidig. Vi har store utfordringer med å rekruttere nok barnehagelærere, så
det vil vi gjerne gjøre mer av.
– Det har
vært flere lærerstreiker de siste årene, tror du det kan være en medvirkende
årsak til at søkertallene har dalt?
– Uro og
konflikt er aldri bra, og det virker ikke rekrutterende. Vi er veldig glade for at vi
har kommet til enighet i lønnsoppgjøret i år. Og så må vi snakke sammen om alle
de andre tingene som også er viktige for å rekruttere lærere, sier Holm Jensen.
Lønns- og
arbeidsvilkår
Også leder i
Utdanningsforbundet, Steffen Handal, var til stede under mandagens møte. Han
mener bedre lønns- og arbeidsvilkår er viktig for å øke rekrutteringen til
læreryrkene.
– Noe Kunnskapsdepartementet også kan bidra med, er å organisere
laget rundt elevene og lærerne godt, og sørge for at koordineringen av det
skjer på en ubyråkratisk og effektiv måte.
Handal sier
videre at man verken må svartmale eller skjønnmale situasjonen i sektoren:
– Det er en
balansegang som jeg tror alle parter nå kjenner at vi kanskje skal bli flinkere på.
– Men vi kan
ikke la være å snakke om helt reelle problemer i sektoren. Som parter må vi
finne løsninger på disse problemene, hvis ikke skaper vi ikke tillit. Da vil
bare problemene være der uten at noen gjør noe med dem. Vi må klare dette, samtidig
som vi klarer å vise frem hvor fantastiske yrker både barnehagelærer- og læreryrket
er, sier han.
– Blir værende
Administrerende
direktør i PBL, Jørn-Tommy Schjelderup, mener det fremover blir viktig å
fremsnakke barnehagesektoren og barnehagelæreryrket, for å kunne snu den
negative trenden når det gjelder søkertall.
– På nasjonalt
nivå og gjennom lokallagene våre, kan vi som organisasjon fortsette å snakke varmt om barnehagelæreryrket og den viktige jobben det er å jobbe i barnehage. Vi kan
også synliggjøre den enorme floraen av tema- og profilbarnehager som finnes i
privat barnehagesektor, sier han.
I likhet med
Holm Jensen i KS, har Schjelderup tro på at arbeidsplassbasert
barnehagelærerutdanning (ABLU) er en effektiv måte å rekruttere flere inn i
barnehagelæreryrket.
– Vi ser at
de som tar en slik utdanning blir værende lenge i barnehagen. Muligheten for å utdanne seg ved siden jobb, bør derfor styrkes, sier han.
–
Forplikter
Tidligere i
år la regjeringen frem en ny strategi der et av målene er at barnehagelærere
skal utgjøre minst 60 prosent av grunnbemanningen i barnehagene innen 2030.
– Er
dette et reelt mål med tanke på den store nedgangen i søkertall til utdanningen?
– Vi må
jobbe for å nå dette målet, sier kunnskapsminister Tonje Brenna.
Og legger
til:
– Jeg tror
at det finnes mange potensielle søkere til barnehagelærerutdanningen der ute, som
vi må få kontakt med gjennom å fremsnakke det å jobbe i barnehage, og ved å vise
frem at barnehagelærere kan jobbe i både barnehage og skole. Når vi har så klare
mål om at det skal ansettes flere barnehagelærere i tiden fremover, så forplikter vi oss samtidig
til å jobbe for at flere velger denne utdanningen.