Evalueringen er bakgrunnen for at Kjell Ingolf Ropstad nå omtaler
reformen som et svik mot skolestarterne, og tar til orde for å endre første
klasse til en ren førskoleklasse.
Pedagogisk reversering
– Det er på mange måter en full pedagogisk reversering av
dagens skole for seksåringene vi ønsker. Vi vil tilbake til utgangspunktet med
barnehagepedagogikk og lekbasert læring. Vi har sviktet seksåringene, og særlig
de aller yngste skolestartene, som ikke er moden for skolestart. Dette haster å
rette opp, sier KrF-representanten til VG.
Han påpeker at intensjonen med seksårsreformen var at første
trinn skulle ha klart førskolepreg med lekbasert undervisning, og at
leseopplæringen ikke skulle starte før på andre trinn.
Utdanningspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, Elise
Waagen, kommenterer til samme avis at dette er den første delrapporten om
seksårsreformen, og gjør det klart at hun mener det er for tidlig å konkludere
så sterkt som Ropstad har gjort.
Barnehagelærere
Marit Knutsdatter Strand, utdanningspolitisk
talsperson i Senterpartiet, mener det er en stor mangel ved dagens førsteklasse
at barnehagelærerne, som strømmet inn i barneskolen like etter seksårsreformen,
nå nesten er borte fra skolen, skriver VG.
– Det er det verdt å se på. Barnehagelærerne tilførte noe
annet og noe eget. De har en pedagogikk, en egenverdi og et syn på barndommen
som er viktig for de aller yngste elevene. Nå må vi se på hva som kan ivareta
barndommen, leken og utfoldelsen for skolestarterne, sier Strand til VG, uten at hun
dermed er klar for å omgjøre førsteklasse til en førskoleklasse slik Kristelig Folkeparti ønsker.