Møttes for å snakke om at færre vil bli barnehagelærer: Dette diskuterte de
– Vi har en stor jobb foran oss, sier kunnskapsminister Tonje Brenna etter at en ny kartlegging viser at interessen for å arbeide i barnehage og skole faller blant unge som planlegger mer utdanning etter videregående.
Tirsdag møtte
forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch (Sp) og kunnskapsminister
Tonje Brenna (Ap) organisasjonene i utdannings-Norge for å diskutere hvordan
man kan få flere til å ville jobbe i barnehage og skole og til å søke lærerutdanning.
Totalt var
det 21,9 prosent færre førstevalgssøkere til lærerutdanningene i år sammenlignet
med i fjor. På barnehagelærerutdanningen og grunnskolelærerutdanningen for de
eldste barna var det færre enn én søker per studieplass.
Da årets
opptakstall til høyere utdanning ble offentliggjort tidligere i sommer kom det
frem at nesten 20 prosent færre har fått tilbud om å begynne på en
lærerutdanning enn i 2022. Med dette er også lærerutdanningene det
utdanningsområdet med størst prosentvis nedgang, sammenlignet med i fjor.
I gang
Dalende
søkertall har skapt bekymring hos politikerne, og i mai ba et samlet Storting regjeringen om å lage en strategi for økt rekruttering av lærere til barnehage
og skole.
Etter møtet med
Nasjonalt forum for lærerutdanning og profesjonsutvikling (NFLP) tirsdag, kunne
kunnskapsministeren fortelle at arbeidet så smått er i gang.
– I dag har
vi hatt en veldig fin diskusjon, både på hvilken rolle NFLP selv ønsker å ha i
strategiarbeidet, og en runde på et felles ønske om at når vi lager en
strategi, så må vi også forplikte oss til å bidra til å oppfylle strategien –
alle sammen, sier kunnskapsministeren.
Hun opplyser
at man nå vil ta fatt på arbeidet med å konkretisere tiltakene som skal utgjøre
strategien – som etter planen skal legges frem i løpet av høsten eller vinteren.
Medlemmer i NFLP:
Nasjonalt forum for lærerutdanning og profesjonsutvikling (NFLP)
er en nasjonal arena der nasjonale myndigheter, utdanningsinstitusjoner, og
eiere, ledere og lærere i barnehage og skole sammen diskuterer og deltar i
profesjonsutvikling og med utviklingen av alle lærerutdanningene.
Medlemsorganisasjonene er: Elevorganisasjonen, KS, Creo,
NHO, Norsk lektorlag, Norsk studentorganisasjon, PBL (Private barnehagers
landsforbund), Pedagogstudentene, Skolelederforbundet, Skolenes landsforbund,
Utdanningsforbundet og UHR-lærerutdanning.
Forumets formål er å dele kunnskap om og synspunkter på
lærerutdanning og profesjonsutvikling, og å finne frem til gode og i størst
mulig grad omforente tiltak for å styrke norsk barnehage, skole og
lærerutdanning.
Forumet ledes av statsrådene i Kunnskapsdepartementet.
(Kilde: Utdanningsforbundet)
Bred
målgruppe
– Hva blir
viktig på kort og lang sikt?
Annonse
– Vi har ikke
kommet så langt som at vi har landet hvilke tiltak vi vil iverksette, men særlig nyttig i diskusjonen vi hadde i dag, var det som gikk på hvilke
målgrupper vi egentlig ønsker å nå. Det er ganske bredt. Det handler både om
unge mennesker som lurer på hva de skal bli når de blir voksne. Det handler om
folk som jobber i skole og barnehage som i dag ikke har formell kompetanse. Det
handler om å beholde de som har formell kompetanse og som jobber i skole og barnehage.
Og det handler om de som er lærere eller barnehagelærere i bunn, og som jobber et
annet sted: Er det noe vi kan gjøre for at de skal ønske seg tilbake til
barnehage og skole igjen? sier Brenna.
– Det å
rekruttere handler også om hvilket inntrykk man får av om skole og barnehage er
ålreite arbeidsplasser. Derfor blir det å beskrive situasjonen i sektoren på en
god måte, som verken svartmaler eller skjønnmaler, en viktig del av å lage
en strategi som mange kan kjenne seg igjen i, fortsetter statsråden.
– Må føle
eierskap
Forsknings-
og høyere utdanningsminister Sandra Borch sier at målet er å lage en strategi
som så mange som mulig kan stille seg bak.
– Det er viktig
å ha en strategi som de ulike aktørene føler eierskap til. Da tror jeg det også
blir lettere å forankre dette ute i kommunene, i fylkeskommunene og ikke minst
nasjonalt. Det er vi helt avhengige av om vi skal lykkes i rekrutteringsarbeidet,
sier hun til Barnehage.no.
– I dag har vi
hatt gruppearbeid og notert ned alle innspill som er kommet fra organisasjonene og aktørene. Disse vil danne grunnlag for arbeidet med strategien,
legger hun til.
– Hva blir
det viktigste fremover? Er det noe som kan gjøres på kort sikt for å bedre
rekrutteringen?
– Jeg mener
vi allerede har gjort noe, og det var å endre opptakskravene for lærere i skolen,
som gjorde at vi kunne ta inn 700 flere enn etter det gamle systemet. Vi har
også satt i gang et viktig arbeid med en stortingsmelding om
profesjonsutdanningene, som kommer til å bli viktig innenfor dette feltet, og
som jeg også håper kommer til å belyse noen av utfordringene vi står overfor,
men ikke minst også de mulighetene som finnes, svarer Borch.
Interessen
daler
I dag
publiserte Direktorat for høyere utdanning og kompetanse en fersk kartlegging
av utdannings- og yrkesvalg i aldersgruppen 15 til 25 år. Den viser at blant de
unge som ikke er i arbeid, ønsker flest å jobbe innen helse og omsorg, økonomi,
kontor og administrasjon. Så kommer data og IT, samt samfunn, juss og
forvaltning.
Sammenliknet
med 2021 er det størst nedgang i interessen for å jobbe i skole og barnehage.
– Hva tenker
du om det?
– At vi har
en stor jobb å gjøre. Og så er det egentlig bra at unge mennesker tenker at det
er mange ulike steder man kan jobbe og at ikke alle trekker mot samme sted. Men
flere må opplagt trekkes mot skole og barnehage, det er vi helt avhengige av
fremover, sier kunnskapsminister Tonje Brenna.
Hva med
bemanning?
– Kan for
eksempel det å styrke bemanningsnormen være et middel for å få flere til å bli
lenger i yrket og få de som har sluttet tilbake til barnehagen igjen?
– Jeg tror arbeidet
med laget rundt barn og unge – laget rundt elevene våre og laget rundt
barnehagebarna våre – blir veldig viktig. For en ting er antall ansatte, men
vel så viktig er hvilke ansatte man har. I skolen har man en diskusjon om behovet for
andre yrkesgrupper for å til sammen gjøre skoledagene best mulig for elevene,
men også at hver enkelt lærer, miljøarbeider eller helsefagarbeider skal vite
hva som er deres oppdrag: Hvor begynner og slutter det? Det samme gjelder
barnehagene. Hvem gjør hva i den enkelte barnehage? Hvilke behov for kompetanse
har vi? Her er det mange kommuner som jobber godt og som tenker annerledes knyttet
til bemanning, sier Brenna.
Hun trekker
frem Færder kommune som et eksempel på dette.
– Der har de
en spesialpedagog per barnehage og de mener at de der ser tendenser til mindre
behov for spesialundervisning i skolen.
– Dere
vil altså ikke vurdere å gjøre noe med antall barn per ansatt i bemanningsnormen?
– Det jeg
synes er utfordrende med normer, er at de vedtas som minimumsnorm og så blir de
maksimumsnorm. Hvis vi går rett inn i en diskusjon om ja eller nei til en eller
annen form for ny norm, så er jeg redd for at vi går glipp av det aller
viktigste vi kan gjøre, nemlig å ta et steg tilbake, se på barnegruppa vår og tenke:
Hva trenger disse ungene? Den friheten må man ha lokalt i den enkelte barnehage,
på den enkelte avdeling. Derfor mener jeg at noe av det viktigste vi gjør for å bidra til god bemanning, er å styrke kommuneøkonomien. Det har denne regjeringen vært opptatt
av og det har vi også gjort.