KRONIKK
Morten Huseby Lie er styrer i Svensrud natur-og idrettsbarnehage og skriver om foreldrerollen.
Foto: Privat
Oppdragelse i individualismens tidsalder: Å lede barn utover seg selv
Å være forelder er en krevende oppgave. I tillegg står vi i dag overfor et dilemma som oppleves særlig akutt: Hvordan oppdrar vi barn som ikke bare ivaretar egne behov, men som også ser verdien i fellesskapet?
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Denne refleksjonen oppstod hos meg etter å ha lyttet til en
episode av podkasten «Foreldrekoden», der psykolog Hedvig Montgomery,
en anerkjent fagperson innen barneoppdragelse, diskuterte den autoritative
foreldrestilen. Programlederen presenterte følgende scenario: Fotballtreningen
er ferdig, og treneren oppfordrer barna til å rydde opp utstyret. Barnet ditt
legger seg ned og sier det er for sliten til å bidra. Hva bør man gjøre som
forelder i en slik situasjon?
Montgomery argumenterer for at forelderen kan møte barnet
med forståelse, erkjenne barnets slitenhet og heller legge til rette for neste
gang. «En av de tingene som skiller den autoritative fra den autoritære
forelderen, er at den autoritative forelderen leder på lang sikt», sier
Montgomery, og oppfordrer til empati og langsiktig perspektiv i slike
situasjoner.
Men hva med ansvarliggjøringen?
Det er fristende å stille spørsmål ved om vi, i vår søken
etter å forstå barnas individuelle behov, har mistet noe verdifullt på veien –
nemlig verdien av fellesskapet. For hva betyr det egentlig å være del av et
samfunn, og hvordan lærer vi barn å bidra, også når det krever litt ekstra
innsats?
Den autoritative foreldrestilen
Autoritativ oppdragelse, som handler om balansen mellom
grenser og varme, står i kontrast til en autoritær stil som krever lydighet
uten rom for diskusjon. I motsetning til den autoritære foreldrestilen,
vektlegger den autoritative stilen en dialogisk tilnærming, hvor barnets stemme
blir hørt, og det gis rom for å lære av konsekvenser uten straffende holdning.
Denne tilnærmingen er bygget på forskning som viser at barn som møtes med
respekt og støtte, utvikler bedre emosjonell helse og trygghet i voksenlivet.
I vår søken etter den «rette» måten å oppdra barn på, er det
lett å falle inn i kategorier som autoritativ, autoritær eller ettergivende.
Slike foreldrestiler kan fungere som veiledende rammer, men de kan også skape
et urealistisk press for foreldre. I dagens samfunn ser vi et økt fokus på
individualisme, hvor barns behov og ønsker gis større plass. Dette kan ha
positive effekter, men samtidig kan det skape en ubalanse når barns behov får
overskygge nødvendigheten av å delta og bidra i fellesskapet. Mange foreldre
kan nok kjenne seg igjen i situasjoner hvor de står overfor lignende dilemmaer:
Når man velger å gi barnet forståelse fremfor å kreve en innsats, sender man
også et signal om at barnets behov veier tyngre enn fellesskapets.
En gyllen middelvei
Det er viktig å understreke at det ikke handler om å avvise
Montgomerys poeng – for anerkjennelsen av barns følelser og behov er
grunnleggende i enhver god oppdragelse. Men balansen mellom forståelse og
ansvarliggjøring kan være vanskelig å finne. Å si «Du er sliten, så jeg
tar denne oppgaven for deg», kan forsterke en forståelse hos barnet om at
egne behov alltid vil prioriteres. I stedet kan vi som voksne bruke slike
øyeblikk til å lære barnet noe viktig: at fellesskapet iblant trenger at vi gir
det lille ekstra.
Vi kan stille oss spørsmål som: Hvorfor opplever vi det
ubehagelig å forvente noe av barnet i slike situasjoner? Er det fordi vi
frykter konflikt, eller kanskje fordi vi ønsker å vise omsorg? Eller kan det
være at vi selv er så opptatt av å forstå barnets verden at vi unngår å stille
krav?
Når vi tar oss tid til å ansvarliggjøre barn, formidler vi
også at deres innsats har betydning for andre. I vår iver etter å forstå og
støtte barnas individuelle behov må vi ikke glemme at vi samtidig bygger neste
generasjons samfunnsborgere.
Foreldrerollen
Foreldrerollen er en evig balansegang mellom støtte og krav,
varme og ansvar. I takt med at samfunnet har beveget seg bort fra autoritær
oppdragelse, kan vi nå stille spørsmål ved om pendelen har svingt for langt den
andre veien. I en tid hvor mye av fokuset i oppdragelsen rettes mot å forstå
barnets indre liv og individuelle behov, risikerer vi å miste noe av
helhetsbildet. For at barn skal vokse opp til å bli trygge og empatiske
samfunnsborgere, er det nødvendig at de også lærer å se utover – til andre mennesker,
til fellesskapet, og til det større bildet.
Så la oss ta med oss Montgomerys viktige perspektiv om å
lede barn langsiktig, men samtidig ikke glemme betydningen av å ansvarliggjøre
dem i øyeblikket.