– Kurskveldene bidrar til at de blir tryggere i møte med
sine utfordringer som foreldre, og foreldre deler erfaringer med hverandre.
«Det er ikke bare vi som strever med påkledning, eller som har barn som blir
sinte når de skal pusse tennene», forteller Merete Haugen.
Hun er styrer for Vinne barnehage i Verdal.
Neste uke starter de ny runde med foreldrekurs på
ettermiddags- og kveldstid. Der
blir to prinsipper spesielt vektlagt, forklarer Haugen.
- Rollemodellprinsippet: - Barna lærer mer av det vi som voksne gjør enn det vi
sier.
- Oppmerksomhetsprinsippet: - Den atferden vi ønsker mer av, er den atferden som
får mest oppmerksomhet.
Temaene
de har valgt seg er lek, sosiale og emosjonelle ferdigheter, relasjoner,
rutiner, gode beskjeder og positiv grensesetting.
– Gir tryggere barn
Sju totimersbolker er satt av til kursopplegget. Det ledes
av en pedagog fra barnehagen og styrer, som har fått opplæring i å undervise i
veiledningsprogrammet De utrolige årene (DUÅ), som Regionalt kompetansesenter
for barn og unge (RKBU) står bak.
– Det handler om å styrke foreldrerollen. I tillegg styrkes
relasjonen mellom foreldre som skal ha unger sammen på skole i mange år fremover,
sier styreren.
Hun forteller om gode erfaringer.
– Foreldrene gir tilbakemeldinger på at kurset har gitt
familiene mer ro. Det er mindre konflikter. Ungene som er mer tilfreds og
foreldre som er mer trygge. Mange opplever mer harmoni i heimen som igjen gir
tryggere barn, oppsummerer Haugen.
Lekse mellom samlingene
Mellom hver samling, får foreldrene lekse. Det kan for
eksempel være å legge bort telefonen og leke ti minutter med barnet, på barnets
premisser. Eller å velge seg en rutine de ønsker å jobbe med, for eksempel
leggerutine eller morgenrutine.
– Det kan også være en atferd man ønsker å se mindre av hos
barnet, og hvordan man kan jobbe for å hjelpe barnet. Er det andre måter å gi
beskjeder på som gir bedre effekt? Hvordan kan man få til en mer positiv
grensesetting? Det er små ting, men vi ser at det funker. Det bidrar til at man
kommer bort fra den onde sirkelen hvor man kanskje bruker mye sint stemme og
gir trusler.
Innspillene foreldrene får kan også gå på hvordan man kan
møte barn med store følelser, samt viktigheten av å roe seg selv ned som voksen
før man kan gå inn å roe barnet.
Foreldrene er viktigst
– Det er godt å vite at vi kan bruke kompetansen vår på å
styrke foreldrene. Det er viktig å si at det er foreldrene som er viktigst for barna,
selv om de er mye i barnehagen, sier Haugen.
Et annet aspekt ved kurskveldene, er at de foreldregruppa blir
enda bedre kjent med barnehagen. Og muligheten for videre oppfølging.
– Man får et annet språk å benytte i foreldresamtalene,
forklarer hun.
For at alle som ønsker skal ha mulighet til å delta, tilbys
barnepass i barnehagen mens selve kurset gjennomføres på skolen like ved. Tilbudet
er frivillig.
– Noen velger ikke å delta. Det kan det være flere grunner
til. Men oppslutningen har vært god, sier Haugen, som tror barnepass er viktig
i så måte.
‒ Viktig å ta tak i
– Hvorfor gjør dere dette?
– Dette er noe vi ser at foreldre i dag etterspør og
trenger. Samfunnet har endret seg, og familiene lever i en hektisk hverdag. Å
være forelder nå er muligens noe annet nå enn det var for 20 år siden? Før var
barneoppdragelse mer som en landsby, med flere generasjoner som bodde sammen og
hjalp hverandre. Nå skal både begge foreldre og besteforeldre jobbe fullt.
Nesten alle barn går i barnehagen, og de fleste har full plass.
– Hva tenker du om utspillet fra stortingsrepresentant Anja
Abusland om obligatorisk foreldrekurs?
– Jeg ønsker ikke å slå noe fast. Men jeg skjønner hva hun
snakker om og mener. Og foreldrene sier det jo selv: Får du deg hund må du på
kurs, men får du barn tas det for gitt at dette skal du få til. Jeg tror uansett
det er viktig å ta tidlig tak i de utfordringene vi nå ser på skolene og i
barnegruppene i barnehagene, svarer Haugen.
En diskusjonssak
At de selv har valgt å rette seg mot treåringsforeldrene, handler
både om at det er viktig å komme tidlig inn, samtidig som foreldre til barn i
denne alderen kanskje allerede har stått litt i, og kjent litt på, en del av
temaene som tas opp, forklarer hun.
– Om det er riktig tidspunkt får bli en diskusjonssak. Og så
registrerer jeg at obligatorisk kursing er et tema som diskuteres, og eventuelt
i hvilken form. Kanskje er det viktig å se på dette.
– Har dere merket noen endring i barnegruppa etter
foreldrekurset dere gjennomførte i fjor høst?
– Ja, vi syns det. Og så blir det lettere å veilede og ta
opp ting med foreldrene. Det synes jeg også er en god effekt. De er ærlige på
utfordringer, og vi kan bruke et annet språk når vi snakker sammen.
Ressurskrevende
Satsingen til Vinne barnehage kommer imidlertid ikke gratis.
Om ressursbruken redegjør styreren slik:
– En av våre pedagoger kjøpes fri av Verdal kommune en viss
prosent de åtte ukene mens kurset pågår. I tillegg til selve kurskveldene, setter
vi av en halv dag i uken til planlegging i forkant. Vi bruker personal fra
barnehagen til barnepass, og henter inn vikar for disse. Også det går av potten
som kommunen har satt av.
Verdal kommune har jobbet med DUÅ siden 2010, og ansatte i
skole og barnehage har blitt kurset i universalprogrammet til DUÅ. For å lede
foreldrekurs kreves ytterligere to dager ved RKBU på NTNU i Trondheim.
– I Verdal er det bare vår barnehage som gjør dette akkurat
nå, men flere barnehager har gjennomført foreldrekurs tidligere. Det har med
kapasitet, ressurser og kostnader å gjøre, sier Haugen.
Pedagog-involvering
Familienes behov har kanskje endret seg i takt med at
samfunnet har endret seg. At barnehagen spiller en mer sentral rolle i barnas
oppvekst nå enn før, er i alle fall lett å argumentere for. Og at tidlig
innsats og forebygging er veldig viktig for barns liv, er det liten uenighet
om.
Samtidig argumenteres det gjerne mot å legge enda mer på
barnehagen, fordi barnehagen innenfor dagens rammer for drift ikke klarer å
gape over alt som kreves. Haugen tror det ville koste å gjøre foreldrekurs
obligatorisk for alle, uansett hvilken organisering man hadde valgt.
– Fordelen med å involvere pedagog fra den barnegruppa
barnet tilhører, er at vedkommende kjenner foreldre, og møter dem både morgen
og ettermiddag. At vi jobber med godt foreldresamarbeid og foreldreinvolvering,
synes jeg er viktig. At vi sammen har ansvar for å legge et godt grunnlag for
at barn skal ha en god selvfølelse og god psykisk helse.