Styrer Lars Thomas Flekkum i Storeper barnehage i Sarpsborg er blant de som har levert svar på høringen som nå er avsluttet.

Ga ett av over 750 høringssvar

Knapp frist, julestri og ferieavvikling til tross: Mer enn 500 barnehager prioriterte å gi uttalelser til Kunnskapsdepartementets høring av forslag til endringer i barnehageloven.

Publisert Sist oppdatert

Et av svarene er signert styrer Lars Thomas Flekkum i Storeper barnehage i Sarpsborg. Barnehagen er en del av Barnehagenett, som består av 20 barnehager i Oslo, Akershus og Østfold. Da høringen ble publisert, satte styrerne seg sammen og jobbet med et felles høringssvar, tilpasset hver enkelt barnehage. 

– Dette er så viktig for barnehagene, og en jobb vi har vært nødt til å prioritere. Det er hele forutsigbarheten vår som står på spill, at vi vet at vi har økonomi til å drifte. Vi må ha penger til å betale lønn til de som jobber her, og ha mulighet til å drive barnehager med høy kvalitet, sier han.

Ny formålsbestemmelse i loven. Nye regler om driftstilskudd i lov og forskrift, og to alternative forslag om pensjon. Det er hva regjeringen sendte ut på høring 15. november, på bakgrunn av den brede barnehageavtalen som ble inngått mellom seks partier på Stortinget dagen i forveien.

– Målet er å skape forutsigbare rammer for barnehagene våre, for barna, foreldrene, ansatte og eiere. At et nytt regelverk kan bygge på en bred enighet vil bidra til økt kvalitet i barnehagene, møte barnas behov og bidra til ro i sektor, sa kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).

Uenige om veien

Da svarfristen gikk ut 6. januar, hadde i alt 759 høringsuttalelser kommet inn. Selv om mange helt sikkert kan slutte seg til kunnskapsministerens uttalte mål, er langt fra alle enige om at forslagene i denne høringen vil være riktig vei å gå. 

Den praktiske gjennomføringen av høringen har foregått på Utdanningsdirektoratets nettsider. Deltakerne har blitt bedt om å besvare i alt 35 spørsmål med «ja», «nei» eller «vet ikke».

Det har også vært mulig å la spørsmål stå ubesvart, utdype skriftlig på hvert enkelt spørsmål, samt gi en generell tilleggskommentar til høringen. 

En gjennomgang av innkomne svar, viser at noen tema engasjerer mer enn andre. Særlig gjelder dette:

  • Forslaget til ny formålsbestemmelse i barnehagelovens paragraf 19.
  • Forslaget til regler om grunntilskudd.
  • Forslaget om å gi kommunen mulighet til å holde enkelte utgifter utenfor grunntilskuddet.
  • De to alternative modellene som skisseres for pensjonstilskudd.

For Storeper barnehage er økonomisk likeverdig behandling helt sentralt. Kunnskapsdepartementets forslag om å skrive denne retten ut av loven - til fordel for nye regler om tilskudd til drift, pensjon og eiendom i egne bestemmelser i barnehageloven, svarer barnehagen blankt «nei» til. 

Og skriver: 

«Vi er enige i at regelverket skal legge til rette for likebehandling mellom private og kommunale barnehager, og at det skal bidra til mangfold, forutsigbarhet og effektiv ressursbruk. Men vi kan ikke støtte et lovforslag som ikke sikrer private barnehager retten til økonomisk likeverdig behandling, minst på nivå med dagens paragraf 19.»

– Dette er helt sentralt for oss. Det skal ikke være noen forskjell om barn går i en privat eller kommunal barnehage. Barn er barn, og skal være verdt det samme, sier Flekkum. 

Støtte og motstand

Bredest oppslutning får forslaget til regler om grunntilskudd, og forslaget om å lovfeste at kommunen skal vise hvordan tilskuddene er beregnet. 

Flekkum er, i likhet med de fleste private barnehagene som har svart, positiv til departementets forslag til regler om grunntilskudd – så lenge det sikrer likebehandling, forutsigbarhet og en bærekraftig økonomi.

Men:

«Det er helt avgjørende at regelverket blir klart og tydelig. Dette er viktig både for kommunene og for oss private barnehager. Et tydelig og rettferdig regelverk vil bidra til lavere konfliktnivå lokalt og gi bedre samarbeid, noe som er til det beste for alle», skriver han i svaret.

Også forslaget om plikt til tilleggstilskudd ved innføring av nye krav, blir godt mottatt i både Storeper barnehage og sektoren for øvrig: 

«Alle nye lovkrav som medfører en ekstra kostnad, vil for min barnehage nå være veldig krevende. Potensielt lovkrav som i utgangspunktet skal være med på å høyne kvaliteten for min barnehage i en eller annen grad vil nærmest spenne bein på vår barnehage økonomisk dersom vi ikke får finansiert dette samtidig med innføring av nye krav. Nye krav må kostnadsdekkes fra første stund for å gi rettferdig behandling uavhengig av driftsform», skriver barnehagen i høringssvaret. 

I motsatt ende av skalaen finner vi begge de foreslåtte pensjonsmodellene og forslaget til formålsbestemmelse, som kun høster støtte blant en liten brøkdel av høringsinstansene.

Barnehagenett-barnehagene er samstemte: 

«Det er avgjørende å ha en ordning som sikrer rettferdig dekning av pensjonsutgifter. Hvis dette ikke er på plass, risikerer vi at vår barnehage blir mindre attraktiv for ansatte og at vår økonomi blir dårligere og dårligere, da vi ikke får dekket våre faktiske utgifter på pensjon. Det er totalt motsatt av likeverdig økonomisk behandling. Vi fortjener en ordning som sikrer rettferdig dekning av pensjonsutgifter», står det blant annet i høringssvaret - som også gir støtte til den alternative modellen fra PBL og KS. 

– Uklart

Foruten barnehager, har også andre instanser som kommuner, enkeltpersoner og organisasjoner levert svar. Men de private barnehagene er i flertall.

– Det er imponerende at så mange barnehager og lokallag har svart på høringen - ikke minst ettersom det var kompliserte spørsmål, kort svarfrist og høringen kom midt i inngangen til juleforberedelsene i barnehagene, sier administrerende direktør Jørn-Tommy Schjelderup i PBL (Private Barnehagers Landsforbund).

PBL har gjort en foreløpig gjennomgang av høringssvarene som er kommet inn.

– Det vi ser, er at det på flere punkt synes uklart for mange av høringsinstansene hva som er grunnlaget for forslagene og hva konsekvensene vil bli, både for barnehager og kommuner, sier Schjelderup.

– Barnehageavtalen ga positive og viktige avklaringer for sektoren, som vil være avgjørende for fremtiden til private barnehager. Dette er noe vi forventer at politikerne står ved, og vil følge opp, også nå etter at denne høringen er avsluttet. Vi ser frem til den videre prosessen rundt helhetlige endringer i reglene for styring og finansiering av private barnehager, sier Schjelderup.

Akkurat hvor mange timer barnehagene i Barnehagenett har brukt på høringssvaret, tør Flekkum nesten ikke tenke på. Men å ikke svare på grunn av tidsnød har aldri vært et tema.

- Vi har brukt sikkert alt for mye tid. Men det er mye å sette seg inn i; det skal leses, tenkes og reflekteres – både i fellesskap og for hver enkelt barnehage.

Her kan du lese hele høringssvaret til barnehagen. 

 

Disse forslagene har vært på høring

Forslag til formålsbestemmelse i barnehageloven § 19

§ 19 Formål

Regler om tilskudd til private barnehager skal særlig legge til rette for likebehandling av private og kommunale barnehagetilbud, forutsigbarhet for private barnehager, en mangfoldig barnehagestruktur og effektiv ressursbruk.

Forslag til regler om driftstilskudd i ny § 19 a i barnehageloven

§ 19 a Kommunalt tilskudd til drift til private barnehager

Kommunen skal gi grunntilskudd til godkjente private barnehager. Grunntilskuddet skal beregnes med utgangspunkt i utgifter til drift i kommunens egne barnehager, med unntak av utgifter til pensjon, utgifter som dekkes av andre tilskudd enn rammetilskuddet til kommunene og pålagte kommunale egenandeler knyttet til slike tilskudd, og utgifter til oppfyllelse av rettigheter fastsatt i enkeltvedtak.

Kommunen kan holde utgifter i en kommunal barnehage som skyldes særlige driftsforutsetninger eller særlige behov i barnegruppen utenfor beregningen av grunntilskuddet, og skal gi private barnehager som har de samme driftsforutsetningene eller behovene i barnegruppen ekstra grunntilskudd. Kommunen kan stille vilkår for bruken av det ekstra grunntilskuddet.

Kommunen kan gi tilleggstilskudd og stille vilkår for bruken av dette tilskuddet. Vilkårene må ha saklig sammenheng med tilleggstilskuddet og ikke være uforholdsmessig tyngende for den private barnehagen. Kommunen skal ikke forskjellsbehandle private barnehagetilbud uten saklig grunn.

Ved innføring av nye krav etter loven her som ikke er en del av beregningen av grunntilskuddet etter første ledd, skal kommunen gi tilleggstilskudd fra det tidspunktet kravene får virkning for private barnehager.

Kommunen skal vise hvordan tilskuddene er beregnet.

Departementet gir forskrift om kommunens plikt til å gi grunntilskudd. Departementet kan gi forskrift om unntak fra første ledd andre punktum og om kommunens adgang til å gi tilleggstilskudd.

Forslag til regler om driftstilskudd i finansieringsforskriften

§ 3 Driftstilskudd til ordinære barnehager

Grunntilskuddet etter lovens § 19 a første ledd skal gis per heltidsplass i private ordinære barnehager beregnet ut fra gjennomsnittlige driftsutgifter per heltidsplass i tilsvarende kommunale ordinære barnehager, fratrukket administrasjonsutgifter. Grunnlaget for beregningen er det siste tilgjengelige kommuneregnskapet.

Dersom kommunale barnehager i gjennomsnitt ikke oppfyller bemannings- og kompetansekrav, skal kommunen gi tilleggstilskudd som tilrettelegger for at de private barnehagene kan oppfylle disse kravene. Kommunen kan stille vilkår til tilleggstilskuddet. Tilskuddet skal beregnes med utgangspunkt i anslag for merkostnaden av å oppfylle kravene i de kommunale barnehagene.

Ved beregningen av ekstra grunntilskudd til en privat barnehage etter lovens § 19 a andre ledd skal kommunen ta utgangspunkt i utgiftene som er holdt utenfor grunntilskuddet. Tilskuddet skal gis per heltidsplass i tråd med fjerde ledd.

Dagens § 3 tredje til sjuende ledd blir nytt fjerde til åttende ledd.

Dagens §§ 4 og 4a oppheves.

§ 5 Administrasjonspåslag på driftstilskudd

Kommunen skal gi påslag for administrasjonsutgifter på 4,3 prosent av det samlede grunntilskuddet.

Forslag til regler om pensjonstilskudd i ny § 19 b i barnehageloven

Alternativ 1

§ 19 b Pensjonstilskudd

Kommunen skal gi pensjonstilskudd til godkjente private barnehager. Pensjonstilskuddet skal beregnes ved å gange antall årsverk i barnehagen med gjennomsnittlig, vektet samlet lønn per årsverk i barnehagen, en prosentsats basert på pensjonsvilkårene til den enkelte barnehage og lokal arbeidsgiveravgift.

Departementet gir forskrift om prosentsatser som skal brukes av kommunen ved beregning av pensjonstilskudd etter første ledd. Det skal fastsettes differensierte prosentsatser som er tilpasset vilkårene i ulike pensjonsavtaler til private barnehager. Den høyeste prosentsatsen skal ikke overstige grensene for årlig innskudd etter lov om tjenestepensjon § 4-7 med fratrekk av vanlig egenandel for ansatte i kommunale barnehager og med tillegg av anslag på kostnader til tilleggsprodukter som er vanlige i kommunale pensjonsavtaler og med tillegg av anslag på kostnader til AFP. Departementet kan fastsette en egen øvre grense for private barnehager med ytelsespensjonsordninger.

Private barnehager som har særlig høye pensjonsutgifter fordi de har historiske forpliktelser som er basert på avtaler om offentlig tjenestepensjon, skal få dekket sine pensjonsutgifter opp til en øvre grense. Den øvre grensen skal være basert på dagens kostnadsnivå for pensjon i disse barnehagene og kostnader til pensjon til tilsvarende pensjonsordninger i kommunale barnehager. Departementet kan gi forskrift om hvilke barnehager bestemmelsen omfatter, om en øvre grense for dekning av pensjonsutgifter og krav til dokumentasjon av pensjonsutgifter.

Private barnehager skal melde fra til kommunen uten ugrunnet opphold dersom de inngår en ny pensjonsavtale med endrede pensjonsvilkår.

Alternativ 2

§ 19 b Pensjonstilskudd

Kommunen skal gi pensjonstilskudd til godkjente private barnehager. Tilskuddet skal gis som en prosentsats av lønnsutgiftene i de kommunale barnehagene, fratrukket pensjonsutgift og arbeidsgiveravgift på pensjonsutgiften. Kommunen skal legge til arbeidsgiveravgift på summen av tilskuddet.

Departementet gir forskrift om prosentsatser som skal brukes av kommunen ved tildeling av pensjonstilskudd etter første ledd. Prosentsatsene kan differensieres etter hva slags type barnehage det er, og etter vilkår i pensjonsavtalen.

Private barnehager som samlet over tre år har høyere utgifter til pensjon enn de får dekket etter første ledd, har etter søknad krav om å få dekket sine pensjonsutgifter oppad begrenset til 12 prosent av lønnsutgiftene i de kommunale barnehagene, fratrukket pensjonsutgift og arbeidsgiveravgift på pensjonsutgiften. Departementet kan gi forskrift med nærmere regler om søknadsordningen, hvilke typer pensjonsutgifter som dekkes og krav til dokumentasjon av pensjonsutgifter.

Private barnehager som har særlig høye pensjonsutgifter fordi de har historiske forpliktelser som er basert på avtaler om offentlig tjenestepensjon, skal få dekket sine pensjonsutgifter opp til en øvre grense. Den øvre grensen skal være basert på dagens kostnadsnivå for pensjon i disse barnehagene og kostnader til pensjon til tilsvarende pensjonsordninger i kommunale barnehager. Departementet kan gi forskrift om hvilke barnehager bestemmelsen omfatter, om en øvre grense for dekning av pensjonsutgifter og krav til dokumentasjon av pensjonsutgifter.

Kilde: Kunnskapsdepartementet

Powered by Labrador CMS