I midten av februar mottok kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) rapporten fra ekspertgruppa ledet av professor Katrine Vellesen Løken.Foto: Silje Wiken Sandgrind
Lekekompetanse er barnehagelærerens superkraft
«Å leke er livsviktig for oss mennesker, men verken fri lek eller systematisk veiledet lek er løsningen på et godt liv i barnehagen» skriver Elin E. Ødegaard og Alicja R. Sadownik ved BARNkunne – senter for barnehageforskning.
ElinE. ØdegaardProfessor i pedagogikk, leder for Senter for Barnehageforskning BARNkunne, HVL
AlicjaR. SadownikFørsteamanuensis i pedagogikk, Senter for Barnehageforskning BARNkunne, HVL
Publisert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Urovekkende.
Uklokt. Dårlig bakkekontakt.
Dette er noe av kritikken som har kommet mot
rapporten Et jevnere utdanningsløp. Både forskere og Utdanningsforbundet
mener rapporten ignorerer den frie lekens betydning for barn og skriver
frem et forsvar for den frie leken.
Med
fri lek tenker mange at leken er fri fra voksenstyring, men er det mulig i
barnehagen? Og er det ønskelig? For frihet har et Janus-ansikt. Frihet for noen
kan ofte føre til ufrihet for andre.
Friheten i
leken betyr i praksis at de mest ressurssterke barna tar roller og posisjoner i
leken med høyeste status, og bestemmer videre handlinger. Når barna leker familie er det ofte de samme
barna som tar rollen som mor, far, baby, katt eller lampen i stuen.
Forsvaret
for den frie leken, innebærer derfor at slike roller får befeste seg og at ikke
alle barn får oppleve å lede leken, eller hjelpe, eller ikke slipper til med
sine ideer om hva leken kan bli. Den «frie» leken preges av
maktrelasjoner og hierarkier som speiler barns tilgang til ulike ressurser
utenfor barnehagen. Friheten er ikke rettferdig.
Livsviktig
Å
leke er livsviktig for oss mennesker for det er i leken at du øver deg på å
være menneske. Når du leker undersøker du verden, du utforsker hvem du er
sammen med andre, hva du kan, vil, våger og får lov til. Derfor er det så
viktig at alle barn får tilgang til alle posisjoner i leken. Det er
dette barnehagene skal jobbe med.
Artikkel
31 i FNs barnekonvensjon slår fast barnets rett til lek. Når barnehagens lov og
rammeplan slår fast barnets rett til lek, betyr det alle barns rett til lek. Ikke bare de mest
ressurssterke.
Forskning
viser at ulike vilkår befester seg i tidlig barndom og forsterker seg gjennom
livsløpet. Da kan ikke forsvaret for leken ligge i at den kun skal være ‘fri’.
Det kan ikke være svaret på samfunnsutfordringen om at ulikhet fester seg
tidlig, like lite som svaret kan være voksenstyrt lek, eller timefestet lekbasert
læring. Den type tiltak fratar barna lekens kjerne, nemlig barneskapelse, medbestemmelse,
viktige forhandlinger og kollektiv utforskning av ulike ideer.
Annonse
Troen
på at den ‘frie’ leken er mulig og ønskelig, har sin opprinnelse i anarkistiske
og liberalistiske forestillinger om det individuelle subjektets rett og
mulighet til å styre sitt eget liv. Et forsvar for den ‘frie’ leken, uten
å problematisere den med det samme, blir derfor en romantisk forestilling.
Barnehagens mandat er ikke denne type liberalisme, der hvert barn selv skal ha
ubegrenset frihet i leken.
Svaret
må være å se på hvordan kompetansehevingen i sektoren er lagt opp. For å lykkes
trenger personalet i barnehagen god trening i å håndtere dilemmaene som oppstår
i lek.
De må kunne
balansere forholdet mellom inkludering og medbestemmelse.
De
trenger kompetanse i å kunne gjøre gode vurderinger av barns lek. Når kan den
få fortsette å flyte og når må man involvere seg? Dette bør
skje på lekens premisser, slik at man sørger for at alle barn får opplevelser
og erfaringer som i ettertidens lys vil være gode barndomsopplevelser.
Felles
leker som regelleker, sang og danseleker, kan også hjelpe barn med å ta del i
lekfulle aktiviteter. Det kan bidra til å skape fellesreferanser for barna som
de kan ta med seg videre i sin lek.
Barnehagelærerens superkraft
Vi
ønsker oss et mer åpent rom for å kunne gjøre eksperimentelle studier i
samarbeidsforskning mellom høgskoler, universitet og barnehager. Vi ønsker
også et større fokus på trening og refleksjon i å
håndtere dilemma som kontinuerlig oppstår i barnehagen. Dette vil kunne gi
aksept for at det ikke finnes enkle løsninger. Dette er et krevende arbeid, der
personalet må ha en observerende grunnholdning, men må kunne respondere,
støtte, utfordre.
Når
leken både skal tilhøre barn og barnehagegrupper og samtidig skal tjene et håp
for en bedre fremtid for flere, må vi innse at lekekompetanse er
barnehagelærerens superkraft.
Vi
trenger mer kunnskap om leken, ikke bare som fri eller ikke fri, men alt det
som ligger imellom.