Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) på besøk i Vormsund barnehage. Her sammen med daglig leder Wenche Blådammen.Foto: Silje Wiken Sandgrind
Måtte søke kommunen om ekstra midler for å overleve
– Vi har fylt opp alle plassene og har lite gjeld. Det meste skulle egentlig tilsi at vi kunne drifte godt, sier leder Wenche Blådammen i foreldreeide Vormsund barnehage. Hun mener dagens finansieringssystem har et stort forbedringspotensial.
Nylig fikk barnehagen som har plass til 60 barn og ligger i Nes kommune, besøk av
kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap). Den daglige lederen benyttet anledningen
til å fortelle om den krevende økonomiske situasjonen de står i.
– I mai
visste vi ikke om vi kunne fortsette driften. Heldigvis opprettet kommunen en
kompensasjonsordning vi kunne søke på, i tillegg har vi fått noe forskudd på
tilskudd for neste år. Det har gjort at vi har overlevd, sier Blådammen.
Hun
forteller at det er flere ting som har gjort det mer utfordrende å drifte en
enkeltstående barnehage de siste par årene.
– Ekstra
utgifter knyttet til koronapandemien, høye strømpriser og økte lønnsutgifter,
blant annet på grunn av økt vikarbruk under pandemien, har bidratt til å tømme
sparekontoen vår. Vi har ikke lenger en buffer. Det gjør det heller ikke noe
lettere at tilskuddene vi får fra kommunen er basert på to år gamle tall.
– Nylig var
jeg på et nettverksmøte med fire andre foreldreeide og enkeltstående barnehager
i Nes, Jessheim og Nannestad. Alle forteller at de sliter. Dette har skjedd veldig
brått. De siste tre årene har barnehagen vår gått med halvannen million i
underskudd. Vi har folk på venteliste og lite gjeld. Det meste skulle egentlig
tilsi at vi kunne drifte godt, sier hun.
Satser på
kompetanse
Vormsund
barnehage har 18 ansatte fordelt på 15 årsverk. Blådammen forteller at de er
opptatt av å legge til rette for kompetanseutvikling og videreutdanning.
– Vi har
pedagoger med høy ansiennitet og mange fagarbeidere. Satsing på kompetanse gir
høy kvalitet og trivsel, men det koster også penger i form av økte
lønnsutgifter. Når man da får samme tilskudd som en barnehage hvor de fleste ansatte er nyutdannede blir det utfordrende, sier den daglige lederen og forteller at
mellom 85 og 90 prosent av barnehagens driftsbudsjett nå går til lønn.
– Regjeringen
ønsker at barnehageansatte skal ta videreutdanning og være i faglig utvikling.
Det vil også føre til høyere lønnsutgifter. Dagens system legger ikke til rette
for å satse på utdanning og kvalitet. Man får ikke ekstra tilskudd for høy
kompetanse. Dette mener jeg man burde gjøre noe med, sier hun.
– Siden en så
stor andel av barnehagens driftsutgifter går til lønn, bør
finansieringssystemet ta hensyn til de ansattes utdanning og erfaring. Disse
opplysningene rapporteres inn i BASIL hvert år og er allerede tilgjengelig.
Dette ville ha bidratt til kvalitet i barnehagene ved at barnehagene blir
stimulert til å ansette personell med lang erfaring og videreutdanning. Ikke
minst vil dette gjøre det mer attraktivt å ansette fagarbeidere, sier Blådammen.
Noe hun også
påpekte overfor statsråden.
– Nå som det
er en voldsom prisvekst blir det i tillegg vanskelig å drifte på bakgrunn av to
år gamle regnskap. Det bør ses på en løsning som sikrer raskere kompensasjon
for økte utgifter, sier Blådammen.
Hun mener det
også er utfordrende at tilskuddssatsene er så ulike fra kommune til kommune. Nes ligger på 186. plass av 196 kommuner når det gjelder tilskuddssatser for enkeltstående barnehager i 2022, ifølge PBL.
– Barnehagen
skal utjevne sosiale forskjeller. Det blir vanskelig når det er så store
variasjoner i tilskuddssatsene, også mellom nabokommuner. Det er også
utfordrende med de store variasjonene fra år til år. Driftsutgiftene er de
samme hvert år, men vi må drifte på ulike tilskuddssatser. Etter min mening
burde tilskuddssatsene baseres på en nasjonal sats. Så kan det eventuelt heller
gis ekstra kapitaltilskudd i byer der tomteprisene er høye.
Blådammen
roser samtidig Nes kommune for å ha opprettet en kompensasjonsordning som bidro
til å redde barnehagen fra konkurs (se faktaboks om ordningen nederst i saken).
I strategien
«Kompetanse for fremtidens barnehage» skriver regjeringen at de ønsker at minst
50 prosent av de ansatte skal ha barnehagelærerutdanning og at minst 25 prosent
skal være barne- og ungdomsarbeidere. De ønsker også at andelen styrere og
barnehagelærere med master skal øke.
– Blådammen
peker på at høyere utdanningsnivå blant personalet også fører til økte
lønnskostnader. Hun mener finansieringssystemet slik det er i dag ikke legger
til rette for å satse på kvalitet, ettersom barnehagene får samme tilskudd fra
kommunen uavhengig av kompetansenivå og erfaring blant personalet. Hva tenker
du om det?
– Dette er
gode innspill fra lederen i Vormsund barnehage som vi skal ta med oss i
arbeidet med å utvikle et mer moderne styrings- og finansieringssystem for
barnehagesektoren. Jeg er enig i at det må ligge mer fleksibilitet i
regelverket for kommunen til å gi tilskudd som stimulerer til kompetanse og
kvalitet i barnehagene, sier Tonje Brenna til Barnehage.no.
– Jeg er veldig imponert over hvordan Vormsund barnehage har
jobbet med å øke kompetansen til de ansatte. Dette ønsker regjeringen å støtte opp
om, og nå øker vi satsingen på kompetanse for de ansatte i barnehager. Vi har
nettopp lagt fram en strategi som skal støtte barnehageeiers ansvar for og
arbeid med rekruttering og kompetanseutvikling. Her bidrar regjeringen med
penger både til individuelle og kollektive kompetansetiltak for alle grupper
ansatte i barnehagen, legger hun til.
– I Nes
kommune var situasjonen så kritisk for flere av de foreldreeide barnehagene at
lokalpolitikerne i våres opprettet en kompensasjonsordning for at de skulle
unngå konkurs. Hva tenker du om at det var nødvendig å gå til dette skrittet?
– Jeg synes
det er fint at kommunene vurderer den økonomiske situasjonen for barnehagene i
egen kommune, og at de støtter de barnehagene som har behov for det. Et nytt
regelverk for finansiering av private barnehager må legge til rette for mer
fleksible løsninger for kommunen, sier kunnskapsministeren.
– Slår feil
ut
I høst har
et forslag om at kommuner kan holde enkelte kommunale barnehager utenom
tilskuddsgrunnlaget til private barnehager, vært ute på høring:
Hvis
driftsutgiftene per heltidsplass i en kommunal barnehage er minst 20 prosent
høyere enn gjennomsnittlige driftsutgifter per heltidsplass i tilsvarende
kommunale barnehager, kan kommunen holde driftsutgiftene og barnetallet fra
denne barnehagen utenfor beregningen av driftstilskuddet etter §§ 3, 7 og 8, heter det i forslaget.
Lederen i
Vormsund barnehage frykter at dette vil gjøre situasjonen mer utfordrende for
de enkeltstående barnehagene i kommunen.
– Jeg er
helt enig i at man må sikre at penger som bevilges til barnehage skal gå til
barna og at noe må gjøres. Problemet er at forslaget til regjeringen slår feil
ut. Det er de enkeltstående og foreldreeide barnehagene som blir rammet av
innstrammingene først fordi vi ikke har de samme økonomiske musklene i ryggen
som en barnehage som er del av en større kjede, sier hun.
– Viktig
å bevare grendene
I
høringssvaret argumenterer Vormsund barnehage for at forslaget om å holde
ekstra kostbare barnehager utenfor tilskuddsgrunnlaget kan gi uheldige utslag i
kommuner med få kommunale barnehager, for eksempel om kommunen har flere store
barnehager og kun én liten.
«Dersom
denne barnehagen holdes utenfor, blir det vanskelig å kunne drifte for små
private barnehager i kommunen. Det kan bidra til at små private barnehager
legges ned der familiene bor og at kommuner kun får store barnehager i sentrum»
skriver barnehagen.
– I Nes
kommune er det tre kommunale og 16 private barnehager. Den ene av de kommunale
er liten og dyrere i drift enn de andre barnehagene som er store og mer
kostnadseffektive. Vi mener at forslaget om å holde enkelte barnehager utenfor
tilskuddsgrunnlaget derfor vil kunne slå uheldig ut her, sier Blådammen.
– Nes består
av flere små bygder som har én barnehage hver, som man ikke klarer å drifte
like effektivt som en stor barnehage i sentrum. Det er viktig å bevare
grendene, og barnehagen er ofte «limet» i lokalsamfunnet, legger hun til.
– Bør gå
begge veier
Dersom forslaget
blir innført, mener Blådammen at det også bør opprettes en ordning som gjør at små,
kostnadskrevende private barnehager – som ligger i områder der det ikke er
befolkningsmessig grunnlag for å ha store barnehager – får ekstra tilskudd, hvis
det samtidig er slik at kommunen kun har kostnadseffektive og store barnehager.
Det bør også
være et minimumskrav til andel kommunale barnehager i kommunen hvis man skal kunne
holde enkelte barnehager utenfor beregningsgrunnlaget, argumenterer barnehagen
for i sitt høringssvar:
«Dersom
kommunen f.eks. drifter mindre enn 25 % av kommunens barnehager, bør de ikke
kunne holde enkelte barnehager utenfor. Dette for å hindre at kommunen kun har
ekstra store barnehager med i beregningen.»
– Skal ha
gode driftsvilkår
– Styrer
i Vormsund barnehage mener forslaget om å holde enkelte kommunale barnehager
utenfor vil ha uheldig effekt for enkeltstående barnehager. Hvordan kan dere
sørge for at en endring i regelverket ikke tar knekken på disse
barnehagene?
– Jeg er
opptatt av at de enkeltstående barnehagene skal ha gode driftsvilkår, og det
skal vi se på i arbeidet med finansieringssystemet. Når vi forslår å holde dyre
kommunale barnehager utenfor tilskuddsgrunnlaget, er det fordi vi vil gjøre det
lettere for kommuner å satse ekstra på barnehager som trenger det, sier kunnskapsministeren.
– Jeg kan likevel berolige Blådammens bekymring for at små,
enkeltstående private barnehager vil bli rammet av forslaget om at kommunen
skal kunne holde særskilt dyre kommunale barnehager utenfor
tilskuddsgrunnlaget. Her er det viktig å få frem at i dag er det ikke noe som
forhindrer at en kommune kan hjelpe særlig utsatte private barnehager. Det ser
vi at Nes kommune har gjort, og slik vil det også være fremover, uavhengig av
hvordan den nye forskriftsbestemmelsen blir.
– I tillegg er vi i gang med en helhetlig gjennomgang av
styrings- og finansieringssystemet for private barnehager, og den skal være
klar i løpet av 2023. Her er et viktig mål å gi små, privateide og ideelle
barnehager bedre rammevilkår og gi kommunene mulighet til å prioritere disse
barnehagene, sier Brenna.
Leder Wenche Blådammen i Vormsund barnehage er spent på hva som kommer:
– Derfor
synes vi det er bra at kunnskapsministeren tar seg tid til å komme til
barnehagen vår og lytte til utfordringene vi står overfor. Vi har forsøkt å få
til et slikt møte helt siden i vår. Jeg føler vi ble tatt på alvor, sier den
daglige lederen.
Kompensasjonsordning i Nes kommune
Retningslinjer
for økonomisk støtte til private barnehager i Nes, som står i fare for å måtte
avvikle barnehagedriften som følge av mangel på likviditet:
Nes kommune har
opprettet en kompensasjonsordning for barnehager som kan dokumentere særlig
alvorlig økonomisk utfordring over tid som gjør at barnehagen står i fare for å
avvikle barnehagedriften. Begrepet over tid defineres i denne sammenhengen som
siste 3 år.
Formålet med
kompensasjonsordningen er å sikre at kommunen kan fortsette å tilby sine
innbyggere et variert barnehagetilbud med en geografisk spredning. Midlene
tildeles etter søknad, for en tidsbegrenset periode per kalenderår. Ordningen
er vedtatt å gjelde for høsthalvåret 2022, og for vårhalvåret 2023.
Kriterier
for å søke:
Barnehagen må fylle ut en erklæring som dokumenterer at grunnleggende krav i
barnehageloven er innfridd, eller har fått dispensasjon innvilget:
1. Krav til
pedagogisk bemanning, jf. Barnehagelovens § 25.
2. Krav om tilstrekkelig bemanning, og bemanningsnormen, jf.
Barnehagelovens § 26.
3. Krav til barnehageeier, jf. Barnehagelovens § 7.
4. Ordinært drifts- og kapitaltilskudd kan ikke være benyttet
til å kjøpe inn eksterne tjenester, honorar- fond eller som kompensasjon til
eier siste 3 år, jf. også barnehagelovens § 23, med unntak av eksterne tjenester
som er nødvendige for forsvarlig drift i henhold til gjeldende regel- og
lovverk.
Barnehagen må kunne dokumentere særlig alvorlig økonomisk utfordring over tid:
1. Barnehagen må dokumentere at de har dårlig likviditet på
søknadstidspunktet. Økonomisk situasjon siste 3 år må ha vært kritisk, og hatt
en negativ utvikling og/eller negativt resultat. Årsrapport for 3 siste år
(2019-2021) vedlegges. Ordningen må evalueres.
2. Barnehagen må dokumentere at det ikke er overført utbytte,
konsernbidrag eller bygget opp egenkapital siste treårsperiode. 3 års
regnskapsrapporter skal fremlegges.
Ved
søknaden skal det vedlegges et budsjett over hvordan omsøkte midler skal
disponeres der følgende krav skal ivaretas:
1. Tilskudd skal kun gå til å dekke kostnader som gjelder
godkjent ordinær barnehagedrift, jf. Barnehagelovens § 23. Det skal ikke gå til
å dekke kostnader og transaksjoner overfor eiers nærstående eller selskap i
samme konsern eller beløp som avviker eller overstiger det som ville vært fastsatt
mellom uavhengige aktører.
2. Midlene skal ikke gå til å dekke investeringer,
rehabilitering eller andre områder som ikke omfattes av de helt grunnleggende
kravene i barnehageloven for videre drift.
Følgende krav gjelder for disponering av midler tildelt etter
kompensasjonsordningen:
1. Midlene skal disponeres i henhold til ordningens formål og
kriterier, samt godkjent budsjett som fulgte søknaden.
2. Ved nedleggelse, eierskifte eller andre organisatoriske
endringer (jf. Barnehagelovens § 23 c med ikrafttredelse fra 1.1.23) vil
ubenyttede midler kreves tilbakebetalt omgående.
3. Kommunen vil be om en rapport for bruken av tildelte
midler innen utgangen av tildelingsåret. Barnehagens regnskapsrapportering
etter barnehagelovens § 48 vil i tillegg benyttes som kontroll av bruken av
midlene.
4. Dersom midlene er disponert i strid med ordningens formål
og kriterier, kan midlene kreves tilbakebetalt. Eventuelle søknader behandles
og besvares av barnehagemyndighet. Kommunens vedtak er å anse som ett enkeltvedtak
og kommunens klageorgan er klageinstans.
Retningslinjene
er utarbeidet av kommuneadvokaten og barnehagemyndighet, med bistand og hjelp
fra KS og KS advokatene.