Bildet av kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen og kunnskapsminister Tonje Brenna er tatt i en annen sammenheng; under et frokostmøte hvor tema var leselyst.
Foto: Anders Bergundhaugen
– Det trenger ikke være noen motsetning mellom lek og læring
Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) har ingen planer om å reversere seksårsreformen.
Første
delrapport i evalueringen av seksårsreformen som ble lagt fram før jul, har
fått flere stortingsrepresentanter til å stille spørsmål ved og foreslå
endringer til dagens praksis.
Lengst går KrF-trioen Kjell Ingolf Ropstad, Olaug Bollestad
og Dag Inge Ulstein. Nylig fremmet de representantforslag om utsatt
førsteklassestart.
Det lyder som følger:
«Stortinget ber regjeringen om snarest å fremme
forslag for Stortinget om å utsette 1. klasse til fylte syv år og innføre
førskole for seksåringene. Førskolen skal baseres på læring gjennom lek og
barnehagepedagogikk og være leksefri».
– Forslagsstillerne mener at skolen har sviktet seksåringene
ved i for stor grad å ha tatt leken fra dem. Det haster med å rette dette opp, skriver
de tre i bakgrunnen for det såkalte Dok.8-forslaget.
Våre nabolands praksis
KrF-representantene trekker fram funn fra rapporten, som de
mener underbygger at seksåringenes skole bryter med intensjonen bak
seksårsreformen. De viser dessuten til OECD, som slår fast at «en stor mengde
funn peker på den avgjørende betydningen av barnestyrt frilek i små barns utvikling».
– Den frie leken er under press fra mange hold. Økt
læringstrykk i barnehagene, mer organiserte fritidsaktiviteter, økt skjermbruk
og frykt for nødvendig risikolek er alle faktorer som trekker i retning av
mindre barnestyrt frilek, som er så viktig for barnas sosiale og kognitive
utvikling. Dette understreker behovet for å ta leken tilbake for seksåringene i
skolen, skriver forslagsstillerne.
De viser til at Norge og Island er de eneste landene i
Norden som har ordinær skole for seksåringene, og trekker fram at Finland, som
ligger høyt på globale oversikter over skoleresultater, starter skolen ved
fylte syv år. I Sverige og Danmark er det obligatorisk førskole for
seksåringene, mens 1. klasse er for syvåringene, påpeker de.
MDG etterspør tiltak
Også andre stortingsrepresentanter har engasjert seg i
temaet.
– Evalueringen av seksårsreformen viser at
førsteklassinger har fått mindre frilek enn det som var tenkt. Hvilke tiltak
vil kunnskapsministeren gjøre for å sikre mer frilek for seksåringene, og vil
kunnskapsministeren vurdere å reversere seksårsreformen?
Det skriftlige
spørsmålet kommer fra Lan Marie Nguyen Berg (MDG) – og er i motsetning til Dok.8-forslaget
fra KrF allerede kommentert av kunnskapsministeren.
– Jeg er opptatt av at det skal være rom for lek i skolen.
Leken er en helt nødvendig del av barns liv. Leken har en verdi i seg selv, og
den er viktig for både faglig og sosial læring og utvikling. Det trenger ikke
være noen motsetning mellom lek og læring, og mye god læring skjer gjennom lek,
skriver kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) i sitt svar.
Brenna: – For tidlig
Hennes oppfatning er at det nye læreplanverket som er utviklet
sammen med de som jobber i skolen, legger godt til rette for lek. Og at det gir
handlingsrom for å legge til rette for de yngste elevene. Hun argumenterer for at
skolene og lærerne må få tid til å ta de nye læreplanene i bruk.
– Vi må ha tillit til at de vil gjøre dette med pedagogisk
klokskap, skriver Brenna.
Hun poengterer at delrapporten fra OsloMet som kom før jul,
viser at det er rom for ulike former for lek i første klasse. Men ser også
variasjoner i lærernes tilnærming til lek det første året. Brenna skriver at vi
vil få et mer utfyllende bilde i neste delrapport som kommer i 2023. Hun minner
også om at sluttrapporten kommer i 2024, og mener derfor det er for tidlig å
konkludere.
Dessuten peker hun på at sosial utjevning var en viktig
begrunnelse for reformen.
– Jeg har ingen planer nå om å reversere seksårsreformen,
men jeg vil vurdere behovet for eventuelle tiltak basert på den kunnskapen vi
får, særlig når sluttrapporten er klar, avrunder Brenna.
Utsatt skolestart
Kristoffer Robin Haug (MDG), har stilt
et beslektet spørsmål, som går på mulighetene for utsatt skolestart. Det
knyttes til Stortingsmelding
6 om tidlig innsats og NOU 2019:3
«Nye sjanser – bedre læring».
Haug spør hvordan kunnskapsministeren jobber
med å følge opp anbefalingene om å gi kommunene mulighet til å prøve ut
modeller for fleksibel skolestart.
– Løsningen med at utsatt skolestart skal kunne gis uten en
sakkyndig vurdering (altså at det holder i seg selv at barnet er født sent på
året og foreldrene ønsker et års utsettelse), har det vært praksis for tilbake
i tid. Det er en praksisendring som potensielt kan igangsettes raskt, spare kostnader
og byråkrati og forenkle prosessen for foreldrene, argumenterer han.
Brenna svarer at Utdanningsdirektoratet i 2019 fikk i
oppdrag å invitere kommuner til å prøve ut ulike modeller for fleksibel
skolestart, men at det bare var Trondheim og Kristiansand som ønsket å prøve ut
dette. Kommunene valgte å gjennomføre utprøvingen innenfor dagens regelverk, og har ikke rapportert på denne.
Lovforslag i vår
Spørsmålet har imidlertid blitt grundig utredet nå, ifølge kunnskapsministeren:
– Etter planen vil departementet senere i vår sende over en
lovproposisjon til Stortinget med forslag til en ny opplæringslov. Tidlig eller
utsatt skolestart kan påvirke hele skoleløpet til barnet, og det er viktig at
reglene ivaretar barnet på en god måte. Jeg er derfor glad for at vi har hatt
en grundig høring av hvilke regler vi bør ha for tidlig og utsatt skolestart,
og at vi har fått en rekke nyttige innspill, skriver Brenna, og fortsetter:
– Vi jobber nå med oppfølgingen av høringen, og vi vil i proposisjonen
som sendes over til Stortinget, komme med vår vurdering av hvilke regler vi bør
ha for tidlig og utsatt skolestart, inkludert spørsmålet om det bør stilles
krav om sakkyndig vurdering for slike vedtak, skriver Brenna.
Når det gjelder Dok.8-forslaget fra KrF-representantene som
er omtalt innledningsvis i denne artikkelen, så ligger det nå til komitebehandling
hos Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget. Fristen for å komme med
skriftlige høringsinnspill, er satt til 15. februar.