– Nå føler jeg meg mye tryggere hvis jeg må melde en sak, sier pedagogisk leder Tone Kristensen i Kjosjordet barnehage.Foto: Silje Wiken Sandgrind
Barnas verneombud: – Har blitt mer oppmerksom på hvilke tegn man skal se etter
De siste tre årene har rundt 160 barnehager i Oslo og Viken deltatt i et pilotprosjekt knyttet til satsingen Barnas verneombud. Denne uken hadde de sin siste fysiske samling.
En av
barnehagene som har deltatt i piloten er Kjosjordet barnehage i Oslo.
– Jeg har
fått mer kunnskap om alt fra seksuelle overgrep mot barn, til barn med behov
for spesiell tilrettelegging, sier pedagogisk leder Tone Kristensen om deltakelsen i prosjektet.
– Jeg har også blitt mer oppmerksom på hva man skal se etter, særlig når det gjelder tegn på
seksuelle overgrep, legger hun til.
– Føler
du deg tryggere på egen kompetanse?
– Absolutt!
Jeg er pedagogisk leder på småbarnsavdeling, og å vite hvilke tegn man bør være oppmerksom på, for eksempel når man er på badet og skifter bleier, er viktig. Nå føler
jeg meg også mye tryggere hvis jeg må melde en sak, sier hun.
Tre
kompetanseområder
Barnas
verneombud er en satsing fra PBL (Private Barnehagers Landsforbund) der målet
er å gi barnehageansatte økt kompetanse i å forebygge, varsle og bidra til å
hjelpe de minste og mest sårbare i samfunnet.
I første del
fikk pilotbarnehagene faglig påfyll knyttet til det å forebygge og avdekke vold,
omsorgssvikt og seksuelle overgrep mot barn gjennom Stine Sofie Barnehagepakke.
I del to av
piloten var barnehagemiljø, og forebygging av mobbing og krenkelser i
fokus.
Tirsdag og
onsdag denne uken møttes barnehagene i Oslo for å kickstarte arbeidet med siste
modul i nettressursen tilknyttet del tre, som handler om hvordan man ivaretar barn
med behov for spesiell tilrettelegging.
Annonse
Inkluderende
praksis
For de to kompetanseområdene
«Barnehagemiljø, mobbing og krenkelser» og «Barn med behov for spesiell
tilrettelegging» har det nemlig blitt utarbeidet egne nettressurser som barnehagene i pilotprosjektet
har tilgang til.
Begge er utviklet i samarbeid med Høgskolen i Innlandet, opplyser prosjektmedarbeider Kristine Rishaug Ruus i PBL.
Nettressursen
knyttet til sistnevnte tema skal gi barnehagene en forståelse av sammenhengen
mellom god spesialpedagogikk og god allmennpedagogikk, og hvordan de kan legge
til rette for inkluderende praksis.
–
Barnehagene skal nå jobbe med hvordan de kan inkludere alle barn, uavhengig av
forutsetninger og behov for tilrettelegging, forteller Rishaug Ruus.
– Hele
personalgruppa er med
Anne Marte
Valaker er styrer i Blokkajordet barnehage i Oslo. Hun forteller at de har
jobbet mye med de to første kompetanseområdene, som går på forebygging og avdekking av
vold og seksuelle overgrep og det å sikre et godt psykososialt barnehagemiljø for
barna.
Nå ser hun
frem til å ta ordentlig fatt på arbeidet med nettressursen som omhandler barn
med behov for spesiell tilrettelegging.
– De siste
tre årene har vi fått masse hjelp og støtte til å reflektere rundt de ulike
temaene. Vi har fått tilgang til videoer, caser og faglitteratur som gjør at det
er veldig enkelt å jobbe med det i barnehagen, forteller Valaker om deltakelsen
i pilotprosjektet.
– Det er
utrolig viktig at alle ansatte har kunnskap om for eksempel vold og overgrep
mot barn. Gjennom Barnas verneombud har personalet fått samme informasjon, som
igjen danner grunnlag for refleksjoner i personalgruppa, sier styreren.
– Et
evighetsprosjekt
Blant
foredragsholderne under samlingene denne uken var professor i pedagogikk, May
Britt Drugli, som fokuserte på tilknytning og foreldresamarbeid. Og professor i
spesialpedagogikk, Ingrid Lund, som snakket om hvorfor gode tilbakemeldings- og
samarbeidskulturer i barnehagen er helt avgjørende for at barn skal ha det bra
i barnehagen.
– I sitt
foredrag snakket Lund om viktigheten av å løfte hverandre frem og også kunne si
ifra når en kollega oppfører seg på en måte som ikke er greit. Er dette noe dere
har jobbet med?
– Ja. En av
våre største utfordringer i barnehagen er nettopp det å tørre å si ifra når en
kollega ikke «virker» godt nok. Det er noe vi må øve oss på og jobbe med:
Hvordan vil vi ha det i vår barnehage? Dette er et evighetsprosjekt, man kan
ikke bare krysse det av på en liste og si at man er ferdig med det, sier styreren i
Blokkajordet barnehage.
– Vi er
ærlige på at det er utfordrende å jobbe så tett med hverandre som vi gjør i en
barnehage. For eksempel kan vennskapsrelasjoner gjøre det ekstra vanskelig å si
ifra, men vi skal faktisk være på barnas side, sier hun.
Valaker
forteller at de har brukt mye tid på å snakke om den skjerpede
aktivitetsplikten som trer i kraft dersom en kollega krenker et barn.
–
Utfordrende å drive utviklingsarbeid under en pandemi
I Kjosjordet
barnehage har de brukt deler av personalmøtene til å arbeide med de ulike
kompetanseområdene i Barnas verneombud, forteller Tone Kristensen.
– Vi har
fått en del støtteverktøy som vi har brukt, og så har vi hatt gruppearbeid og
diskutert de ulike temaene på avdelingene. Barnas verneombud er implementert i
hele personalgruppa, fra assistent til pedagog, sier hun.
– Hvordan har det vært å drive utviklingsarbeid i pandemitid?
– Til å
begynne med hadde vi én fysisk samling, men så ble alt lukket ned og det meste
av møter foregikk digitalt. Etter at det åpnet opp igjen og vi kunne samles
fysisk, har det blitt mye bedre. Da har vi hatt mulighet til å diskutere og
reflektere sammen i personalgruppa, forteller den pedagogiske lederen.
De siste
årene har det blitt arrangert flere samlinger for pilotbarnehagene, noen
fysiske og noen digitale. Her har barnehagene delt historier og drøftet
erfaringer med bruk av nettressursene, forteller Kristine Rishaug Ruus i PBL.
– Basert på
erfaringsutvekslingen på samlingene, er målet å videreutvikle Barnas verneombud
og dele kompetansen med alle barnehager i Norge, sier hun.
Et opplæringsprogram
som skal gi barnehageansatte styrket handlingskompetanse for å oppdage og
forebygge alvorlig omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep mot barn, er
allerede gratis tilgjengelig for alle landets barnehager. Det ble lansert under
Barnas verneombud-dagene i fjor høst.
Opplæringsprogrammet
er finansiert gjennom midler tildelt over statsbudsjettet, og er utviklet av PBL
i samarbeid med bidragsytere fra politiet, Kripos, Statens Barnehus, RVTS, barneverntjenesten
og Politihøgskolen.
Rishaug Ruus
kan røpe at det i mars vil bli sendt ut samtalekort til alle landets
barnehager, som er tilknyttet det nevnte opplæringsprogrammet.
– Temaet for
samtalekortene er hvordan man snakker med barn om kropp og grenser, som er noe
av det viktigste man kan gjøre for å forebygge og avdekke vold og overgrep,
sier hun.
Nye nettkurs
er også på gang.
Med midler
fra Partnerskap mot mobbing, er PBL og Foreldreutvalget for barnehager (FUB) i
gang med å utvikle et digitalt kurs som skal gi barnehagene ytterligere
kunnskap om hvordan et godt foreldresamarbeid kan bidra til å redusere mobbing,
krenkelser og utenforskap, opplyser Rishaug Ruus.
Om Barnas verneombud:
Under PBL
sitt landsmøte i 2019 ble det vedtatt å satse på Barnas verneombud (BVO).
Gjennom
satsningen utvikler nå PBL opplæringsprogram på nett, slik at barnehageansatte kan få økt kompetanse for å se og hjelpe sårbare barn.
Målet er å
heve kompetansen til landets barnehageansatte for å kunne forebygge, varsle og
bidra til å hjelpe de minste og mest sårbare i samfunnet innenfor følgende tre
områder:
Vold,
omsorgssvikt og seksuelle overgrep mot barn
Barnehagemiljø,
mobbing og krenkelser
Barn
med behov for spesiell tilrettelegging
Et
opplæringsprogram om vold, omsorgssvikt og seksuelle overgrep mot barn ble
lansert under BVO-dagene 14 og 15. november 2022 på Oslo kongressenter.
Opplæringsprogrammet
er gratis tilgjengelig for alle landets barnehager, og er utviklet sammen med
ressurser fra kompetansemiljøer på området, som Statens barnehus, politi,
Politihøyskolen og Krisesenteret i Salten.