39 kommuner fra ulike deler av landet har delt sine synspunkt på Kunnskapsdepartementets foreløpig siste høring av forslag til endringer i barnehageloven.

Kommuner ber regjeringen lytte til partene

To pensjonsmodeller var på høring. En rekke kommuner ber nå om at det jobbes videre med en tredje.

Publisert Sist oppdatert

«Lillestrøm kommune er opptatt av at endringer i pensjonsbetingelser skal være forankret hos partene. Regjeringens forslag er ikke forankret. Kommunaldepartementet bør gå i dialog, blant annet med KS og PBL, for å finne en omforent løsning som sikrer en nasjonal likebehandling av offentlige og private barnehager».

Slik lyder tilbakemeldingen fra Nedre Romerike, på temaet pensjonstilskudd. Lillestrøm er langt fra alene om oppfordringen.

Bifall fra halvparten

Kunnskapsdepartementet har foreslått to modeller i sin nylig avsluttede høring av forslag til endringer i barnehageloven. Selv den mest populære av disse to, høster ikke støtte fra mer enn  halvparten av de 39 kommunene som har avgitt høringssvar.

Departementets to alternativer

Forslag til regler om pensjonstilskudd i ny § 19 b i barnehageloven

Alternativ 1

§ 19 b Pensjonstilskudd

Kommunen skal gi pensjonstilskudd til godkjente private barnehager. Pensjonstilskuddet skal beregnes ved å gange antall årsverk i barnehagen med gjennomsnittlig, vektet samlet lønn per årsverk i barnehagen, en prosentsats basert på pensjonsvilkårene til den enkelte barnehage og lokal arbeidsgiveravgift.

Departementet gir forskrift om prosentsatser som skal brukes av kommunen ved beregning av pensjonstilskudd etter første ledd. Det skal fastsettes differensierte prosentsatser som er tilpasset vilkårene i ulike pensjonsavtaler til private barnehager. Den høyeste prosentsatsen skal ikke overstige grensene for årlig innskudd etter lov om tjenestepensjon § 4-7 med fratrekk av vanlig egenandel for ansatte i kommunale barnehager og med tillegg av anslag på kostnader til tilleggsprodukter som er vanlige i kommunale pensjonsavtaler og med tillegg av anslag på kostnader til AFP. Departementet kan fastsette en egen øvre grense for private barnehager med ytelsespensjonsordninger.

Private barnehager som har særlig høye pensjonsutgifter fordi de har historiske forpliktelser som er basert på avtaler om offentlig tjenestepensjon, skal få dekket sine pensjonsutgifter opp til en øvre grense. Den øvre grensen skal være basert på dagens kostnadsnivå for pensjon i disse barnehagene og kostnader til pensjon til tilsvarende pensjonsordninger i kommunale barnehager. Departementet kan gi forskrift om hvilke barnehager bestemmelsen omfatter, om en øvre grense for dekning av pensjonsutgifter og krav til dokumentasjon av pensjonsutgifter.

Private barnehager skal melde fra til kommunen uten ugrunnet opphold dersom de inngår en ny pensjonsavtale med endrede pensjonsvilkår.

Alternativ 2

§ 19 b Pensjonstilskudd

Kommunen skal gi pensjonstilskudd til godkjente private barnehager. Tilskuddet skal gis som en prosentsats av lønnsutgiftene i de kommunale barnehagene, fratrukket pensjonsutgift og arbeidsgiveravgift på pensjonsutgiften. Kommunen skal legge til arbeidsgiveravgift på summen av tilskuddet.

Departementet gir forskrift om prosentsatser som skal brukes av kommunen ved tildeling av pensjonstilskudd etter første ledd. Prosentsatsene kan differensieres etter hva slags type barnehage det er, og etter vilkår i pensjonsavtalen.

Private barnehager som samlet over tre år har høyere utgifter til pensjon enn de får dekket etter første ledd, har etter søknad krav om å få dekket sine pensjonsutgifter oppad begrenset til 12 prosent av lønnsutgiftene i de kommunale barnehagene, fratrukket pensjonsutgift og arbeidsgiveravgift på pensjonsutgiften. Departementet kan gi forskrift med nærmere regler om søknadsordningen, hvilke typer pensjonsutgifter som dekkes og krav til dokumentasjon av pensjonsutgifter.

Private barnehager som har særlig høye pensjonsutgifter fordi de har historiske forpliktelser som er basert på avtaler om offentlig tjenestepensjon, skal få dekket sine pensjonsutgifter opp til en øvre grense. Den øvre grensen skal være basert på dagens kostnadsnivå for pensjon i disse barnehagene og kostnader til pensjon til tilsvarende pensjonsordninger i kommunale barnehager. Departementet kan gi forskrift om hvilke barnehager bestemmelsen omfatter, om en øvre grense for dekning av pensjonsutgifter og krav til dokumentasjon av pensjonsutgifter.

Kilde: Utdanningsdirektoratet

Sandefjord og Drammen er blant et tosifret antall kommuner som ikke støtter noen av modellene i høringen. I stedet ber sistnevnte departementet utforme nye regler ut fra felles innspill fra KS og PBL. 

Det gjør også Stjørdal:

«Stjørdal kommune mener at den fremtidige modellen for dekning av pensjonskostnader må legge til rette for like lønns- og pensjonsvilkår i private og kommunale barnehager, lavere konfliktnivå lokalt, begrense den administrative byrden på kommunen og minimere behov for omstilling i kommunen og private barnehager. Stjørdal kommune mener det omforente forslaget til dekning av pensjonskostnader fra KS og PBL er det som best innfrir disse kriteriene. Dette er også mest i tråd med intensjonen i de omforente partiers nye barnehageavtale.»

Felles innspill til pensjonsmodell fra PBL og KS

Dette er hva KS og PBL er blitt enige om når det gjelder finansiering av pensjonskostnader i private barnehager: 

«KS og PBL ber om at det i arbeidet med tilskudd til pensjon vurderes en videreføring av nasjonal sjablong for pensjonstilskudd. Målet er å sikre likeverdig behandling av pensjonskostnader i private og kommunale barnehager, slik at pensjonskostnadene for de private dekkes oppad begrenset til tilsvarende kommunale kostnader.

KS og PBL er enige om at det i tillegg er viktig å få på plass en fungerende ordning for tilskudd til pensjonskostnader ut over det som dekkes av sjablong.

KS og PBL ber om at en fremtidig søknadsordning blir mer forutsigbar for kommunen og private barnehager. Bruk av kommunale premiefond bør ikke medføre reduserte muligheter for at private aktører får dekket sine pensjonskostnader. Tilsvarende bør det vurderes om private barnehager som ikke leverer ytelser i henhold til bransjestandard, skal få reduksjon i tilskudd.

Vurderingen bør inkludere om det er behov for ytterligere krav til dokumentasjon, med tilhørende mulighet for mer automatisert søknadsbehandling.

Enkeltbarnehager kan ha ekstraordinært høye kostnader. Dette vil gjelde et fåtall barnehager som har pådratt seg pensjonsforpliktelser, ofte etter krav fra kommuner, som har kostnadskomponenter som utbetales livsvarig, også etter at arbeidstaker har sluttet.

Forbedring av reglene kan skje ved justering av gjeldende forskrifter. KS og PBL er enige om at det må gjøres endringer i forskriftens merknader rundt premiefondsbruk. Premiefond har begrenset relevans etter at kommunal pensjonsutgift i 2016 ble tatt ut av kommunenes satsberegninger.

Private barnehager er dermed ikke blitt kompensert med høye driftstilskudd de årene kommunene har regnskapsført høye kommunale pensjonsutgifter. Premiefondsbruk skal derfor heller ikke komme til fratrekk når det kommunale taket (kommunal pensjonsutgift per årsverk) defineres.»

Kilde: Private Barnehagers Landsforbund

Klare råd og frarådninger

Også fra kommuner som faktisk gir sin tilslutning til én eller begge modeller som er tatt med i høringen, ligger det ved kommentarer som råder departementet til å ta KS/PBL-alternativet med i sitt videre arbeid fram mot lovproposisjonen som er varslet i løpet av våren.

Det gjelder for eksempel Sørlandets største by:

«Kristiansand kommune ber regjeringen utrede en tredje modell for dekning av pensjonskostnader i tråd med felles innspill fra KS og PBL om pensjonstilskudd».

Blant de mest tydelige kritikerne av regjeringens skisserte pensjonsløsninger, finner vi Arendal:

«Forslaget sikrer ikke private barnehager retten til å få dekket sine faktiske pensjonsutgifter. Dette er en forskjellsbehandling som er i strid med formålsbestemmelsen i høringen».

Minst mulig administrasjon

Sarpsborg kommune tar ikke stilling til valg av modell for pensjonstilskudd:

«Et av formålene med endringen av forskriften er at reglene skal legge til rette for effektiv ressursbruk. Ut fra beskrivelsene i høringsnotatet mener kommunen begge modeller medfører stor grad av administrasjon».

Tromsø er blant kommunene som har gått for én av modellene, og begrunner slik:

«Tromsø kommune er av den oppfatning at alternativ 1 legger opp til mindre administrasjon og større effektivitet og foretrekker derfor alternativ 1 foran alternativ 2.»

Oslo velger på samme måten, med lignende argumentasjon:

«Kommunens samlede vurdering er at alternativet med differensierte satser (alternativ 1) vil kreve mindre administrasjon og være tilstrekkelig treffsikkert».

Oslo kommune mener imidlertid at størrelsen på satsene for pensjonstilskudd må vurderes nærmere, og at departementet også må vurdere alternativer som ikke er provenynøytrale.

Brennbart tema siden 2021

Bakteppet for at pensjon vies så stor oppmerksomhet nå, er grepet som ble tatt i 2021, da stortingsflertallet besluttet å redusere denne delen av private barnehagers finansiering fra 13 til 10 prosent av lønnsgrunnlaget i kommunale barnehager.

Endringen fikk effekt fra 2022 av, og ble møtt med kraftige protester fordi den reduserte tilskuddet til private barnehager med mange hundre millioner kroner.

Den er blitt pekt på som en viktig del av forklaringen på at en høy og økende andel barnehager går med underskudd.

PBL anslo nylig at det mangler 174 millioner kroner før pensjonskostnadene til medlemsbarnehagene var dekket i 2024.

En påbegynt rettsprosess om barnehagenes mulighet til å få dekket slike kostnader, har foreløpig endt med at PBL vant fram i tingretten. Men staten anket, og dommen er ikke rettskraftig. Saken står nå på vent.

Ulik tolkning om likebehandling

Et annet viktig element i høringen, er forslaget om å endre paragraf 19 i barnehageloven. Her svarer 29 av 39 kommuner «ja».

Landets nest største by er blant mindretallet, som sier «nei».

«Bergen bystyre støtter ikke forslaget om å erstatte barnehagelovens §19 med en ren formålsbestemmelse. Den lovfestede retten til likebehandling av kommunale og private barnehager sikres i dag gjennom §19. Ordlyden i forslaget til en ren formålsbestemmelse oppfyller ikke likebehandlingsprinsippet som vedtatt av Stortinget i det opprinnelige barnehageforliket».

Ser man nærmere på kommentarene til de som er positivt innstilt, viser det seg at mange er opptatt av - nettopp likebehandling. Som for eksempel i hovedstaden:

«Oslo kommune støtter forslaget til formålsbestemmelse. Det er positivt at prinsippet om likebehandling av private og kommunale barnehagetilbud lovfestes og at hensynet til et mangfoldig barnehagetilbud som gir familiene valgfrihet, forankres i loven».

– Kan virke tilforlatelig

Også Bjørnafjorden krysser «ja» på dette punktet, men ikke ubetinget. Kommunen viser til den tverrpolitiske barnehageavtalen som ble inngått på Stortinget 14.11.2024, som en direkte foranledning til høringen - og ber Kunnskapsdepartementet justere sitt endelige lovforslag til Stortinget, så det ikke utfordrer likebehandlingsprinsippet.

Øvre Eiker kommune skriver: «Forslaget om å lovfeste i en formålsparagraf de hensyn og prinsipper som er viktig for samarbeid og forvaltning mellom kommunal og privat barnehagesektor støttes. Det understrekes at ordlyden må være like forpliktende som den er i Stortingets barnehageforlik, noe den i høringen ikke tolkes å være».

Arendal sier nei med følgende begrunnelse: «Selv om formålsbestemmelsen fra departementet kan virke tilforlatelig, frykter kommunen at den kan brukes til å svekke private barnehagers rettssikkerhet i tilskuddsspørsmål».

Kristiansand bemerker at ordlyden «skal særlig legge til rette for likebehandling » er en rundere formulering enn dagens lovtekst, der det står at «Kommunen skal behandle private barnehager som mottar tilskudd, likeverdig med kommunale barnehager».

Størst enighet om grunntilskudd

Som trenden er også blant høringsinstansene totalt sett, er det på spørsmålet «Støtter dere forslaget til regler om grunntilskudd?» at kommunene synes mest samstemte.

Her svarer hele 36 av 39 kommuner ja.

I de påfølgende spørsmålene som går mer i detalj på utformingen av tilskuddselementene,  blir feltet mer spredt.

Et interessant aspekt, er at kommunene nærmest deler seg på midten i sin vurdering av økonomiske og administrative konsekvenser. Ett eksempel fra hver av sidene:

«Sarpsborg kommune oppfatter at det fortsatt er mye som er utydelig i forslagene. For å sikre en effektiv ressursbruk må regelverket utformes på en måte som gjør at aktørene ikke trenger å bruke unødvendig mye tid på tolkninger av et uklart regelverk. Et tydeligere regelverk vil kunne forhindre framtidige klager.»

«Forslagets styrke er at nye regler tar utgangspunkt i utgifter for kommunale barnehager slik det er med dagens ordning (...) Mulighet for ekstra grunntilskudd og eventuelt ekstra tilleggstilskudd gir større fleksibilitet enn nå», skriver Færder kommune.

Gir tydelige signaler

Trondheim påpeker at dagens tilskuddsregelverk, spesielt regelverket om pensjonstilskudd og praktiseringen av dette, har ført til et høyt konfliktnivå og rettstvister mellom private barnehager, staten og kommunene. 

«For å legge til rette for et framtidig godt samarbeid, må de nye forslagene til driftstilskudd og pensjonstilskudd være godt forankret hos de private barnehagenes interesse- og arbeidsgiverorganisasjoner og KS, før det fremmes lovforslag» .

Sandefjord mener det er viktig at summen av tilskudd til private barnehager må være god nok til å sikre reell likebehandling av barn, barnehageeiere og ansatte. Og at finansieringsmodell for pensjon er en viktig del av helheten.

«Sandefjord kommune ønsker at Kunnskapsdepartementet utarbeider et tredje alternativ«KS/PBL modellen» før kommunen velger hvilken modell for finansiering av pensjonsutgifter de vil støtte og før endelig forslag sendes til Stortinget.»

  • Tre dager etter høringsfristens utløp, oppgir Utdanningsdirektoratet, som står for teknisk gjennomføring av høringen, nå et samlet antall på 755 høringssvar.
Powered by Labrador CMS